hoe gaat t in zn werk als je gratis trouwt bij de gemeente

wegens structureel geldgebrek lukt het ons helaas niet om een klein budget te creeren, we hebben daarom besloten dan maar gratis te trouwen.ik weet dat we dus geen persoonlijke toespraak krijgen maar hoe werkt het dan wel?

Toegevoegd na 9 minuten:
word er enkel gevraagd,neemt gij..... tot u wettige echtgenoot etc ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ik ben ook "gratis getrouwd".In mijn gemeente is er 1dag in de week dat je gratis kan trouwen.normaal gezien mag je zoveel familie en vrienden meenemen(of geen) als je wil.er is een korte toespraak gehouden door de ambtenaar die heeft ook gevraagd neemt gij.......tot uw wettige echtgenoot etc en toen konden de ringen uitgewisseld worden en de welbekende KUS ontbrak ook niet,een vriendin van mij heeft zelfs een speeche gehouden.Ik zou niet weten waarom dat bij jullie niet zou kunnen een persoonlijke toespraak. Ik wens jouw en je partner een fijne gezellige dag toe als het zo ver is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wauw! dat is wel heel erg tof! ik vraag me echter wel af of je wellicht in een kleine gemeente woont,t lijkt me wel heel riant.... nu woon ik zelf ook niet in een hele grote gemeente en dit geeft me dan toch de hoop dat het ook voor ons toch een speciaal moment kan zijn.
dat rotterdamse vind ik wel weer heel erg kil...
jou antwoord stemt me optimistisch en hoopvol, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een optimistisch en hoopvol antwoord!

Andere antwoorden (3)

Gratis trouwen
Iedere gemeente moet gelegenheid bieden dat stellen gratis kunnen trouwen. Dit staat in de Wet rechten burgerlijke stand. Gemeenten mogen wel voorwaarden stellen aan trouwparen en ceremonies. Voorbeelden zijn:

er mogen geen toespraken worden gehouden;
gratis trouwen is slechts mogelijk voor ‘eigen’ inwoners van de gemeente;
er zijn slechts een beperkt aantal gasten toegestaan;
er is geen muziek;
er wordt één ceremonie gehouden voor alle gegadigden voor kostenloze huwelijksvoltrekking van die week tegelijk.

Informeer verder bij je eigen gemeente.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gratis betekent elkaar kort het ja woord geven en dan weer naar buiten. Geen toespraken, alleen ja zeggen en tekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Rotterdam is het niet meer dan het formuliertje/contract tekenen. Niet eens een "Neemt gij.. " enz.