Hoe laat je je vriend wennen aan je kleinkind?

Vanmorgen ben ik tot mijn grote vreugde en geluk oma geworden van een prachtige kleindochter.
Helemaal gezond is ze met alles erop en eraan.
En zo fantastisch het prachtige geluk van mijn dochter en schoonzoon te zien.
Maar mijn vriend is zwaar geïrriteerd, hij vind het de teleurstelling van zijn leven, hij had een leuke vrouw ontmoet en nu is die vrouw plotseling helemaal enthousiast over haar kleinkind.
Hij wil er niets mee te maken hebben, hoeft het kindje ook niet te zien en voelt het als een grote misleiding dat ik me zo gelukkig voel met mijn oma-schap.
Hij zegt dat hij zich in mij vergist heeft, hij dacht dat hij een vrouw ontmoette die het leven nog een uitdaging vond, maar geniet ik van oma zijn en dat vind hij echt saai en burgerlijk...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd! Ik ga je geen advies geven om je vriend te laten wennen aan je kleinkind, ik ga je alleen een vraag stellen: als jou vriend zo beperkt is dat hij denkt dat genieten van je kleinkind burgerlijk, saai en op de één of andere manier tegengesteld is aan het leven nog een uitdaging vinden, heb *jij* je dan niet vergist in *hem*? Wat had hij dan verwacht? Dat je je dochter en schoonzoon hoogstens een kaartje zou sturen ter felicitatie met de geboorte en de mededeling dat je misschien ooit nog wel eens langskomt als je even een pauze neemt van het leven een uitdaging vinden? Of dat je zou klagen, 'hè bah, een kleinkind, nu verwachten ze vast dat ik er aandacht aan besteed, maar daar heb ik dus echt geen zin in'? Wist hij soms niet dat je een dochter hebt in de vruchtbare leeftijd en dat er dus wel eens een kleinkind zou kunnen komen? Nog afgezien van hoe bijzonder het is dat die negen maanden zwangerschap blijkbaar niet eens tot hem zijn doorgedrongen, ik neem toch aan dat je hem daar wel eens over verteld hebt. Dan heeft hij dus al die tijd gehad om aan het idee te wennen. Iemand die de geboorte van jouw kleinkind 'de teleurstelling van zijn leven' (heeft zeker nooit veel meegemaakt, die jongen) vindt en het niet eens kan opbrengen om een keertje op kraamvisite te gaan, wil je daar echt je leven mee doorbrengen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd met je kleinkind! geniet ervan.

Het beste antwoord

dan kan hem naar mijn mening direct de deur gewezen worden. Daar is het gat van de deur, de mazzel, toedeloe en tot nooit!

Goeiemorgen zeg, er is net een wonder van een klein meisje op deze wereld gezet en er wordt jou verteld dat je daar niet blij over mag zijn?

het kindje is gezond en is een familielid van jou, je bent oma geworden! Dit moet gevierd worden, gefeliciteerd en verwen die kleine.

Het zou toch wat zijn zeg dat je niet eens meer blij en gelukkig mag zijn van het feit dat je dochter een kerngezonde dochter op deze wereld heeft gezet.

oftewel: laat hem er lekker in zakken en geniet van je oma-schap!

sorry als het hard klinkt, maar dit kan je toch serieus niet maken, om iemand hierop te bekritiseren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Allereerst van harte gefeliciteerd met je kleindochter.

Je mag enthousiast zijn over je kleinkind, dat is zeker je goed recht! Logisch je eigen dochter die een nieuw leven op de wereld heeft gezet, dat is toch een droom die uitkomt. Oma worden! Ik snap niet dat hij niet het enthousiasme kan opbrengen om jou hierover te laten praten. Hij voelt zich totaal geen opa dus. Wat een kinderachtige manier van hem om zo te reageren. Het lijkt erop dat hij jou een keuze stelt.

Er komt natuurlijk een moment dat je misschien ook nog eens zal oppassen op je kleinkind. Je wilt ook niets missen, eerste lach, eerste tandjes, eerste woordjes, eerste stapjes.

Hoe staat hij er tegenover, als hij nog steeds dezelfde houding heeft, dan zou ik zeggen laat deze man gaan, er komt vast en zeker wel een nieuwe man/leuke opa op je pad.

Aan jouw verhaal te lezen is hij niet echt enthousiast van om je kleindochter te ontmoeten, dus het idee van laten wennen.....ik weet het niet of dat wel werkt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is jouw vriend dan wel de ware voor jou?
Hij vind jouw gedrag saai en burgelijk, met als reden dat je blij bent met de geboorte van je kleinkind.
Denk je dat dit de man van je dromen is?
Hij wil niks met je kleinkind te maken hebben, heeft zich in jou 'vergist' en is teleurgesteld in je.
Is die man wel helemaal lekker?
Ik zou er nog maar eens goed over nadenken allemaal.

Want zoals je het hier beschrijft, denk ik dat het een onhaalbare zaak wordt om hem te laten wennen aan de situatie. Pas op dat je niet van de ene teleurstelling in de andere gaat rollen. Wees blij met je kleinkind, geniet ervan en denk nog eens goed na of dit nou de man is waar je je leven verder mee wilt delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van harte gefeliciteerd!!

Wat enorm egoïstisch van jou vriend, onvoorstelbaar zoals hij zich hier aanstelt en jou dit geluk blijkbaar misgund. Hij zou blij voor jou, je dochter en schoonzoon moeten zijn!
Dat hij er aan moet wennen zoals jij zegt, ligt dan ook volledig bij hem.
Als hij jou graag wil houden zal hij ook dit nieuw verworven omaschap erbij moeten nemen, zo niet, dan moet jij misschien je conclusies hier uit trekken.

Geniet er van!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd!

Over je vriend zijn gedrag: het lijkt er op dat hij jaloers is... Hij is gewend om een heleboel aandacht van jou te krijgen en het mooiste te zijn dat jou de laatste tijd is overkomen, en nu is daar opeens die kleine kruimel waar jij een diepe liefde voor voelt... Je bent nu natuurlijk helemaal in de wolken door de geboorte van je kleinkind en hebt voor weinig anders aandacht. En dat vindt hij niet leuk. Wel erg kinderachtig dat hij dat na één dag al moet uiten naar jou.

Heeft hij zelf geen kinderen? Want zijn gedrag doet vermoeden dat hij niks snapt van 'de banden van het bloed'.

Hij zal op een of andere manier toch moeten beseffen dat jij niet veranderd bent, maar dat je nu een aspect van jezelf laat zien dat er altijd al geweest is. Je bent nog steeds die zelfde leuke onafhankelijke vrouw, maar nu komt ook het stukje oma in jou naar boven. Dat hoort bij de 'package deal' en ik hoop dat hij dat inziet!

Wennen aan jouw kleinkind: misschien moet je het contact in deze periode even op een wat lager pitje zetten. En er voor waken om als hij bij je is, niet de hele tijd alleen over de kleine te praten.

Toegevoegd na 6 uur:
Ik bedoel natuurlijk het contact met HEM, niet het contact met je nieuwe kleinkind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat je veel beter verdiend!
Een kleinkind krijgen is toch prachtig! En ga je niet lopen aan te passen voor zo'n vent. Als je je anders gaat gedragen zodat hij tevreden is blijft het toch nooit lang goed gaan. Voor je dochter en schoonzoon zal dit ook niet makkelijk zijn. Geniet lekker van je familie en als hij daar niet mee kan leven is dat zijn probleem en gaat ie maar lekker op zoek naar iemand die wel aan zijn eisen voldoet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je maar één advies geven: dumpen die hap. Hij is gewoon jaloers en egoïstisch en hij gunt jou dat geluk niet. Natuurlijk ben jij als vrouw nog net zo leuk als toen je nog geen oma was. Hij heeft zich niet in jou vergist, jij hebt je in hem vergist en ik snap wel dat dat héél spijtig voor je is. Toen ik mijn vriendin leerde kennen (ik ben 56, zij 50) was haar jongste dochter 8 mnd zwanger. Toen het kindje geboren werd, heb ik haar van harte gefeliciteerd en een leuk kaartje naar haar dochter gestuurd. Het was trouwens al haar 4e kleinkind. Ik heb er geen enkel probleem mee dat zij dolgelukkig is met haar kleinkinderen. Ondanks dat zij al 4 x oma is en ik nog lang geen opa ben, zijn wij zo gelukkig met elkaar dat wij volgend jaar gaan trouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk! +
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van uw kleinkind.

Het gedrag van uw partner is m.i. onomkeerbaar negatief.
Wens hem het allerbeste met het zoeken naar iemand zonder kinderen, kleinkinderen of zelfs zonder huisdieren.

Het is nota bene een van de mooiste dingen in het leven van de mens, kinderen en kleinkinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst van harte met je oma worden.

Het klinkt misschien hard maar die vent is jou niet waard.
Het is toch logisch dat jij superblij bent met je kleinkind
En dan ook nog zeggen dat hij je in je vergist heeft.
Laat hem lekker zijn koffers pakken en geniet jij met volle teugen van kleinkind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst gefeliciteerd ! Wat jammer dat je deze domper op jouw geluk krijgt. Dat is eigenlijk heel erg ongemanierd van jouw vriend. Ik zou het als een voorteken zien: wat gunt hij jou niet meer in de toekomst?
Ik zou hem niet laten wennen aan de kleine, die heeft recht op positieve mensen om zich heen.

Toegevoegd na 20 uur:
Het lijkt op een reacties, die je zou kunnen verwachten, van een kind van 3-4 jaar, die een zusje/broer erbij krijgt !

Toegevoegd na 20 uur:
-s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen, proficiat! Het is toch wel even slikken, als je opeens de 1e plaats moet delen met een ander, dan is de kans, dat jaloezie de kop opsteekt,idd niet gering. Probeer hem er zo veel mogelijk in te betrekken, misschien gaat hij zich dan toch een zoals wij het noemen een KBOtje voelen.
Onze schoondochter had, toen ze met onze zoon trouwde al 2 kinderen en wij waren een Klein Beetje Oma en Opa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon dumpen, hij is je niet waard, en lekker genieten van je kleinkind. Er zijn genoeg echte mannen die het wel schitterend vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van harte! Mijn kleinzoontje is nu net 4 maanden en ik kan me al niet meer voorstellen hoe het was zonder hem! Net als je dochter, is ook je kleinkind een stukje van jezelf. Letterlijk he, en je gaat dingen in haar ontdekken die je herkent van je eigen kind, en van jezelf.

Mijn dochter vraagt me nu veel om advies, en dat is ook zo leuk. Ze heeft nu ineens enorm veel belangstelling in hoe zij was vroeger, en haar broertje. En heeft me weer heel erg nodig. Onzekere nieuwe mama zoekt steun bij haar eigen ervaren moeder. De band met je kind wordt ook veel hechter door zo'n klein hummeltje.

Je vriend zal jaloers zijn, en bang dat hij wat van je aandacht moet delen: Nu dat klopt dus. Zorg er maar voor dat je enorm van je kleinkind geniet, want het gaat zo snel, en het is zo geweldig allemaal!

Als hij echt van je houdt, kan hij je dit geluk alleen maar heel erg gunnen. Houden van is toch: Dat je het geluk van de ander voorop stelt?

Je kunt altijd weer een nieuwe vriend vinden, maar je eerste kleinkind maak je maar eens in je leven mee ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het nog een kans wilt geven na dit alles overrompel hem dan met de kleine zonder al te veel mensen om heen heen. Misschien kent hij dit helemaal niet. Er zit vast ook een probleem in het verleden achter deze houding en misschien kun jij laten zien dat het ook iets moois kan zijn. Misschien is hij bang om het baby'tje lief te hebben, is hij bang daardoor te hechten of bepaalde dromen te moeten laten gaan, bang om oud te worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is wel een bekend verschijnsel dat oma's nergens anders kunnen hebben dan over het kleinkind en terecht in de eerste weken, maar wellicht zijn andere onderwerpen een verademing voor je omgeving.