Ik vind het, behalve een afweging van jouw gevoel, ook één van het zijne.

Ik ben zelf altijd KAPOT na een begravenis, ook bij de schoonmoeder van de baas van mijn man (als voorbeeld).

Als ik meega als steun voor mijn partner moeten we goed afwegen wiens leed het grootst is want op mij heeft het zoveel inpact dat als hij het "alleen een beetje fijn" vindt dit dan niet opweegt tegen mijn gevoel daarover.

Let wel, als het nodig dat je gaat doe je dat natuurlijk

Je schrijft dat hij het te druk heeft, als dat de hele reden is, is mijn verhaal mogelijk minder van toepassing. Heeft hij er gevoelsmatig ook moeite mee kan ik me best voorstellen (vooral voor mannen) dat hij het "drukzijn" wat naar voren schuift als reden
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat hangt er natuurlijk ook van af wie er begraven wordt.

Als het iemand is die heel dicht bij jou staat, vader, moeder, broer, zus, beste vriendin ... noem maar op,
dan is het wel fijn en logisch als de partner mee gaat, om jou te steunen.

Maar als het iemand is die hij niet kent, collega of kennis van jou, dan is het een ander verhaal.
Dan is het meer jouw ding, zeg maar.

Zelf ga ik ook zelden of nooit naar een begrafenis en zeker niet naar de begrafenis van een moeder van een collega of van de zus van een kennis of noem maar op.
Dus als jouw partner niet mee wil, in dit soort gevallen, dan zou ik iedere reden een goede reden vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hetzelfde antwoord hebben gegeven. Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
same here... ook een +
Ik denk niet dat het ervan af hangt wie er begraven word. Ik denk dat het vanaf hangt hoe jij je erbij voelt. Als jij intens verdrietig bent, of het eng of spannend vind, als jij het gevoel hebt iemand nodig te hebben die dag, dan vind ik dat jouw partner jou moet steunen. Jouw verdriet,jouw vraag om steun, gaat voor drukte of werk. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is altijd een keuze of je naar een uitvaart gaat van mensen die niet heel dicht bij je staan. Het gaat naar mijn mening niet om het argument waarmee je besluit om al dan niet te gaan maar om de mate van betrokkenheid. Ook betrokkenheid bij je partner mag daarbij best een rol spelen, vind ik.

Ik moet eerlijk zeggen dat begrafenissen met een zwarte deken op de kist, waarbij een uur lang ingepraat wordt op de 'ongelovigen' op de achterste rij me meer tegenstaan dan uitvaarten waarbij een wat lichtere toon aangeslagen wordt. Maar uiteindelijk zijn alle uitvaartplechtigheden te overleven. Op één na. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie laatste zin
amigo
13 jaar geleden
ja mee eens
ja dat is voor ieder een soort eigen situatie zeg ik maar zo.
als het een moeder,vader,zus of broer is zeg ik oke dan is begrip en steun wel fijn ja.
Maar onthoud wel 1 ding..
een begrafenis is niet net als een verjaardag waar je na toe gaat dus plaats jezelf ook eens in in je partner.
ik kan zijn dat e partner moeite heeft met een begrafenis,
of het kan ook zijn dat je partner moeite heeft om op zulke momenten emoties te tonen bijvoorbeeld..
het is natuurlijk geen feest zoals ik zeg en ik vind dat iedereen elkaar in de waarde moet laten dus als hij niet wilt vind ik wel dat je begrip moet tonen ik snap dat je teleurgesteld bent... maar ga eerst na wat redenen kan zijn misschien nare ervaring in het verleden ermee?
succes bij de begrafenis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk hangt er vanaf of je partner degene ook gekend heeft. Maar voor mij gevoel is het belangrijkste dat jij aangeeft hoe je erin staat. Als je het erg moeilijk vindt zou hij mee moeten gaan om jou te steunen maar geef dit dan wel duidelijk aan, hij kan dat niet voor jou invullen. Zelf vind ik begrafenissen ook erg moeilijk, er komt altijd verdriet bij van mensen die ik zelf verloren heb. Ik wens je veel sterkte toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geven van tips door ons, zal er niet toe leiden,dat jouw partner van mening verandert. Eén tip, probeer haar zelf er van te overtuigen, dat ze toch mee gaat naar die begrafenis. Jij bent degene die alle argumenten daar voor in huis hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet direct familie is zou het wel een goede reden kunnen zijn . Uiteraard alleen als het geen verzinsel is .