Kun je (alsnog) een ouderschapsplan opstellen, als je vóór maart 2009 bent gescheiden?

Ouders van minderjarige kinderen moeten met het verzoekschrift een ouderschapsplan aan de rechter voorleggen. Door het verplichte ouderschapsplan, ingegaan in maart 2009, moeten ouders afspraken maken over de kinderen. Kinderen hebben recht op een gelijkwaardige verzorging en opvoeding van beide ouders. Want een scheiding betekent niet het einde van het ouderschap.
Bron: (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/kinderen-ouderschapsplan-verplicht#wat-staat-in-het-ouderschapsplan-)

Maar wat als je vóór maart 2009 bent gescheiden? Hoe zit het dan met een ouderschapsplan? Vindt je die afspraken, die nu in een ouderschapsplan behoren te zijn opgenomen, in de omgangsregeling terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is zeer aan te raden en was ook de bedoeling van de wetgever. Alleen om praktische redenen is dat niet gebeurd. Het beste is als beide ouders ieder een ouderschapsplan invullen en dan met elkaar gaan overleggen over de verschillen. Als je er niet uit kunt komen, kun je eventueel hulp vragen van een familierechtadvocaat. De omgangsregeling heet tegenwoordig contact- en zorgregeling bij ouders en maakt onderdeel uit van het ouderschapsplan.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik bedoelde dat de verplichting voor ouders die voor 1 maart 2009 zijn gescheiden en ongehuwd gescheiden ouders wel was beoogd, maar dat deze verplichting niet in de wet is terechtgekomen, omdat de nakoming moeilijk te controleren was.