Moet ik tot mijn 18e bij mijn ouders wonen?

Stel, mijn ouders willen niet dat ik uit huis ga als ik 17 ben. Staan ze in hun recht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja absoluut. Ze zijn verantwoordelijk voor jou tot je 18e, en financieel zelfs tot je 21e.

Echter, je kan -in plaats van uit te vinden of ze dit wettelijk mogen- veter afvragen waarom ze niet willen dat je uit huis gaat. En in overleg met hun gaan of er geen manier is dat je toch op jezelf kan gaan wonen. Probeer hierbij met goede argumenten te komen (Anders dan 'Van jullie mag ik nooit laat stappen' of 'Ik ben jullie gezeur zat'). Waarschijnlijk zijn je ouders redelijker dan ze overkomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja want je bent nog minderjarig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de praktijk zal geen enkele instantie een 17 jarige beletten uit huis te gaan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar lekker thuis wonen bij pa en ma is wel lekker goedkoop, dus ik wist het wel +
Rieneke1
14 jaar geleden
goedkoop is niet altijd alles lora, ik was met 15 het huis uit.
bedankt voor je plusje :)
Als je volwassen er mee omgaat dan zal dat zeker kunnen, maar als je het onvolwassen probeert met chantage dan hebben je ouders gelijk...

Dus als jij aantoont dat je helemaal volwassen bent en dat je op jezelf kunt leven, dan zie ik niet waarom je ouders er niet mee accoord zouden gaan...

En je ze staan in hun recht, tot 18 jaar zijn zij beslissingsbevoegd en zijn zij aansprakelijk voor de schulden die jij maakt (dat is tot 21 zelfs dacht ik)...

Dus na je 18 kunnen zij dat niet wettelijk tegenhouden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De manier waarop je je vraag steldt, denk ik dat je ouders groot gelijk hebben, en ja, ze staan in hun recht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je vraagt moet ik .... je moet helemaal niets, en ligt aan de omstandigheden waarom jij eventueel eerder uit huis wil. En of je dit wel lukt, huishouden, boodschappen,. school, werk, hoe kom je financieel rond.

Wel lekker goedkoop om bij je ouders te blijven wonen zodat je super goed kan sparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt inderdaad wel eens vergeten, huishouden, boodschappen, geld... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je loes
Je kunt de rechter verzoeken jouw uit huis te plaatsen.
Is gisteren door iemand gevraagd en door de rechter toegestaan, omdat zijn ouders sterk gelovig waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Zo staat in de wet..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zijn twee antwoorden mogelijk. Ten eerste: er zal geen agent zijn die jou aan je haren naar huis zal sleuren met 17 jaar. Dus als jij gewoon je biezen pakt en vertrekt, hebben je ouders geen machtsmiddelen om je per direct weer thuis te krijgen.
Er is natuurlijk wel de praktische kant van de zaak: waar ga je wonen, en waar ga je van leven? Omdat je minderjarig bent, kun je geen huurovereenkomst aangaan, je zal dus bij iemand moeten gaan inwonen. Dat maakt je erg afhankelijk, als diegene je om wat voor reden dan ook buiten gooit, ben je dakloos.
Ik weet ook niet of je een eigen inkomen hebt, zelf zou ik er best moeite mee hebben om op iemand anders kosten te leven. Ouders krijgen nog kinderbijslag en belastingvoordeel, als je vertrekt ben je ECHT op jezelf aangewezen voor geld.

Als je thuis te maken hebt met geweld of mishandeling, dan kun je via jeugdzorg wel uit huis geplaatst worden, maar ook dan zijn er regels, en moet je je schikken naar de omstandigheden in de opvang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar mocht je echt volwassen genoeg zijn om uit huis te gaan. Dan ben je ook volwassen genoeg om met volwassen argumenten te komen en je ouders over te halen toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heet in hun recht staan. Als jij geestelijk volwassen bent lijkt me dat geen probleem. Bespreek dit met je ouders en als dit niet lukt ga je probleem voorleggen aan een maatschappelijk werkster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich wel denk ik. Maar je bent nog wel errrg jong om op je 17e het huis uit te willen, òf het moet al zijn om je opleiding dat je eerder het huis uit zou moeten/kunnen om intern te gaan wonen. Dan kunnen ze daar weinig op zeggen, lijkt me.........

Succes!