hoe kan ik me eenvoudig meer op m'n gemak voelen als ik een vreemde stad bezoek?

ik ga meestal in me eentje en dat wil ik graag zo blijven doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Je kan informatie over de stad opzoeken voordat je naar deze stad toe gaat. Zodat je een indruk krijgt van de stad, en desnoods kan je een kaart van de stad opzoeken als je specifiek ergens heen wilt. Zodat je ook weet wat waar ongeveer zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn als je zo'n goed gezelschap voor jezelf bent, dat je alleen gaat.
Op welke tijden voel je je niet op je gemak?
Als dat is omdat je alleen moet eten en je bang bent dat de mensen je alleen en zielig vinden, neem een tijdschrift of boek mee. Als er een VVV is ga daar geen en haal een plattegrondje van de stad, zodat je wet waar je heen moet, en vooral hoe terug.
En verder gewoon leuke dingen oen
12 jaar geleden
Als je angstig bent en hyperventileert (wat ik opmaak uit de trefwoorden) maak je je kennelijk -bewust of onbewust- zorgen dat jou iets naars kan overkomen. Ga voor jezelf eens na wat de ergst denkbare scenario's zijn en hoe reëel de angst die je daarvoor hebt. Zet die angsten eens op papier. Vervang daarna die irreële gedachten door andere, positieve gedachten. Dát is wat psycholoog René Diekstra beschrijft in zijn boek "Ik kan denken wat ik wil, ik kan voelen wat ik wil".

Bijvoorbeeld: Je bent onbewust bang dat je beroofd zult worden. Is die gedachte reëel? Nee, want er wonen honderdduizenden mensen in de stad en de meesten zijn nog nooit beroofd. Bovendien is het druk in de stad en dat maakt de kans op beroving kleiner. En wanneer er toch iets ernstigs zou gebeuren, dan is er altijd hulp in de buurt. Bovendien kan het je elders ook overkomen; zelfs in Ede!

Verder denk ik dat je gewoon moet accepteren dat een bezoek aan de stad "anders" is, dus spannender, dan je normale dagelijkse leven. Een vreemde, drukke omgeving waarin niemand zich helemaal op z'n gemak voelt. Probeer die negatieve spanning wel om te zetten in een positief gevoel van opwinding: je gaat iets leuks doen, nieuwe dingen ontdekken, net als de talloze andere toeristen die een bezoek brengen aan de stad. Focus dus op die leuke en positieve dingen.

Veel plezier!
12 jaar geleden
Als je zo'n stad vaker bezoekt, zoek dan een paar vaste punten op waar je het leuk vindt en ga daar vaker naartoe. Voorbeelden zijn: een gezellig café, een museum dat je interesseert of een park. Dan zul je je op den duur thuis voelen.
Als het steeds een andere stad is, ga dan naar wat je het meeste trekt bijv. de oude binnenstad, een winkelcentrum, een park.