Hoe kan je er zorg voor dragen dat ouders aan hun financiele verplichting ?

Zwakbegaafd kind 18 jaar is door zijn moeder uit huis gezet. Bij zijn vader kan hij niet terecht ivm financiele problemen. Hun zoon vind ondererdak bij zijn oma, maar zij kan dit financieel niet aan. Ouders zijn tot het 21ste jaar financieel verantwoordelijk voor hun kinderen. Hoe zorg je ervoor zij financieel gaan bijdragen in de zorg van hun kind?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In overleg met de ouders kan er een bijdrage worden vastgesteld. Mochten ze dit niet willen, dan kun je naar de rechter. Echter, er zijn wel redenen waarom een ouder niet bij hoeft te dragen, maar dit zijn de extreme gevallen.

Uiteraard heeft het zin om bij de gemeente te informeren naar een uitkering en/of hulp. Het kan namelijk zijn dat hij in aanmerking komt voor een uitkering of andersoortige hulp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kind is zwakbegaafd en 18 jaar oud.
In dat geval is hulp en uitkering allang lopend. Zo niet, dan is het kind OF helemaal niet zwakbegaafd OF het kind is 18 jaar lang verstopt door de ouders OF de ouders zijn zo zwaar in gebreke dat het kind alsnog uit huis geplaatst zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik ga naar het Juridisch loket om te vragen welke stappen we kunnen ondernemen om te zorgen dat zijn ouders de jongen financieel tegemoet komen. instanties zij al ingeschakeld, maar omdat het identiteitsbewijs van deze jongen werd achtergehouden door zijn moeder, konden wij geen hulp regelen. Inmiddels is dat probleem opgelost, maar zijn we maanden verder. De oma van deze jongen, zij heeft een AOW uitkering, heeft het financieel erg moeilijk.
Nogmaals hartelijk dank voor jullie antwoorden Skusme en Dianaf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel

Andere antwoorden (2)

Als ik het goed begrijp zijn de ouders gescheiden, hebben zowel vader als moeder financiele problemen, en woont het zwakbegaafde kind nu bij de oma die het financieel ook moeilijk heeft.

Ik vraag me in dit geval af: Waar zijn de zorginstanties?
Als dit kind zwakbegaafd is, dan zijn er ook instanties die zich ontfermen over en bemoeien met de situatie van dit kind.
Wat vinden zij ervan? Zijn zij wel op de hoogte?
Ga daar eens informeren, of informeer zelf de instanties die er voor dit kind zijn.

Daarnaast: In welke relatie sta jij persoonlijk tot dit gezin, wat is jouw bemoeienis en kun jij instanties aanspreken over de dingen die je ziet gebeuren?

Tenslotte: Wanneer je, als ouder, een zwakbegaafd kind op straat zet omdat je het financieel niet redt ben je m.i. zelf ook niet helemaal goed in het bolletje.
Ik vermoed dus dat er meer aan de hand is.
Probeer er eens achter te komen wat er werkelijk speelt, wellicht kun je daar iets mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag is niet zo maar te beantwoorden,het heeft te maken met vele factoren o.a: Oma haar financiële staat. Ook de staat van het kind is belangrijk is er sprake van een ernstige beperking zodat er een rug zakje kan aangevraagd woorden B.V: PGB,en Tog ,daar gelden ook weer nieuwe regels b.v zijn IQ moet onder 51 liggen ,en zijn PGB -hulp dient MIN 12 uur per week te zijn ,zo niet gaat het niet op(in meeste gevallen) Ook kan Oma een beroep doen voor bijstand. Ik kan u maar 1 goed advies geven :Raadpleeg Stichting MEE,en of DE Driesprong.
Mijn kennis gaat niet zo ver dat ik u hiermee van dienst kan zijn. Ik wens Oma veel sterkte ,en geluk toe met uw kleinzoon, er is echt wel hulp te vinden bij de aangegeven bronnen (wel is leef tijd van Oma ook bepalend)