Daar is geen algemeen antwoord op te geven. Dit zal voor ieder kind anders zijn. En wat is 'weinig" ?
Sommige kinderen zullen misschien erg terug getrokken zijn en zich onzeker voelen, maar ook het tegenovergestelde is mogelijk, een kind wat heel veel aandacht vraagt op welke manier dan ook, positief of negatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ontwikkeling van een kind verloopt niet volgens een vast patroon. Het ene kind zal daarop negatief reageren en het andere positief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan zijn dat het kind, ook op latere leeftijd, moeite heeft met zelf zijn liefde tonen/uiten aan anderen. Kan tot hele kille contacten leiden.

Het hoeft echter niet per definitie tot gevolgen te leiden.
13 jaar geleden
Meerdere onderzoeken wijzen uit dat weinig liefde en een minder goede band van/met de ouders slecht zijn voor het zelfbeeld van een kind. Hierdoor ontwikkelen ze minder zelfrespect en daaruit volgt uit minder respect voor andere mensen. (Stern, 1995).

O.a. in de criminologie wordt veel onderzoek gedaan naar de oorzaken van geweldpleging (onder jongeren). Zo concludeerden Sampson en Laub (1993) uit hun onderzoek dat er een vijftal kenmerken samenhangen met latere criminaliteit:
- hard en bedreigend optreden van de vader
- hard en bedreigend optreden van de moeder
- afwezigheid van de moeder
- afwijzing van een of beide ouders
- emotionele verwaarlozing (onder deze categorie valt lijkt mij 'weinig liefde')

Natuurlijk zijn de gevolgen per kind verschillend en ook nog afhankelijk van een combinatie van een heleboel andere factoren zoals de vriendengroep, de school, en volgens sommigen zelfs (neuro)biologische factoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een weinig liefdevolle jeugd, kan op heel veel andere punten wel een solide, rijke, afwisselende. leerzame, en betekenisvolle jeugd zijn. Er zijn talloze verstandelijke en liberale opvoedingsmethoden bekend, waar kinderen in veel opzichten volop aan hun trekken komen, maar waar warmte (liefde) nauwelijks aan bod komt en misschien zelfs als ' soft' en ' slap' wordt gezien.
Dergelijke opvoeders zullen vooral termen aanvoeren als: ' weerbaar, onafhankelijk, autonoom maken, daar heeft een kind meer aan dan sentimenteel, zachtaardig ' gedoe'.
Hoe edel die intentie kan zijn, ieder mens (en vooral het kind) heeft behoefte aan warme liefde van de opvoeders / ouders.
De wereld ; het leven, omvat onvoorstelbaar veel voetangels, klemmen, bedreigingen en kille teleurstellingen, dat het kind een schoot, een knuffel en een liefdevol schouderklopje zeer dikwijls nodig heeft om zich geaccepteerd en veilig te voelen.
Het mooiste is, wanneer dit gecombineerd wordt met een voorzichtige training richting zelfstandigheid en weerbaarheid. Dus ingrediënten genoemd bij de andere methode.
Een andere variant: liefdeloos zonder dat hieraan een filosofie aan ten grondslag ligt, maar omdat ouders zelf niet in staat blijken liefde te kunnen geven ( wat een herhaling van hun eigen geschiedenis kan betekenen) is een hele slechte. Deze kinderen krijgen geen liefde/geborgenheid en ook geen middelen aangereikt zich anderszins geaccepteerd en weerbaar te maken.
Uit deze groep ontstaan de meeste problemen. Mensen die niet in staat blijken een relatie te onderhouden; waar de gewetensfunctie niet of slecht ontwikkeld is, waar alleen een relatie aangegaan wordt met de materie enzovoort.
Liefde, warmte , geborgenheid is een basisbehoefte van mensen. Wie het onvoldoende meekrijgt in de jeugd, is opgegroeid met een ernstig gebrek.
Het kan maken dat mensen levenslang niet in staat zijn / raken iemand anders te vertrouwen , want bij de belangrijkste mensen in hun leven (ouders) konden zij in de belangrijkste (vormende) fase van hun leven niet terecht. Bij wie zou het dan wel kunnen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dame werd thuis al onbetaalde dienst bode gebruikt en kreeg op alles wat ze deed negatief commentaar. Nu is ze (niet alleen voor mij) de liefste en voorkomendste vrouw, die ik ken. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n kind ook een liefdeloze volwassene wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan alle kanten op, want iedere persoon zit weer anders in elkaar en reageert weer anders... het kan zich uiten in niks ervan willen weten tot claimen en vastklampen en van alles er tussenin...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kind gaat op zoek naar iemand die hem/haar wel de liefde en aandacht kan geven die hij/zij wil hebben.