Wat gebeurd er allemaal in een abdij? En hoe leven de paters er?

We hebben hier in de buurt een abdij waar paters wonen. Ik heb op de een of andere manier hier altijd geen fijne gevoel bij. Ik weet dat ze er ook bier brouwen.
Maar is het omdat het zo afgesloten is....ik weet het niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het leven is er zeer gestructureerd en een heerst discipline, wat niet belet dat de sereniteit en de rust en harmonie met zichzelf een purifierende werking geeft. Er zijn ook veel momenten van introspectie en bezinning. Elke orde verschilt : bij de Benedictijnen bv. mag je tijdens het eten niet praten. In een abdij met annex brouwerij is er veel handarbeid en die wordt als aangenaam ervaren en niet als een last en ook niet als een luctatieve bezigheid. Vraag gewoon eens een bezoek of een dag bezinningsretraite : een belevenis.

Jouw 'niet fijne gevoel' komt waarschijnlijk omdat je geen idee hebt hoe die mensen leven en waarom ze voor het leven op deze manier gekozen hebben. Gelukkig gaan paters en andere geestelijken ook met hun tijd mee dus hebben abdijen ook vaak een website. Misschien de adbij waar jij in de buurt woont ook wel, daar kan je eens lezen over deze mensen. Hiernder een link van een abdij bij Tilburg

Bronnen:
http://www.koningshoeven.nl/nl/

Ik kwam regelmatig op kloosters... En toen een monnik verliefd op me werd en met me wilde wandelen en meer en meer, ben ik ermee gestopt... Meer zeg ik er niet over en ik wil totaal niet zeggen dat mijn ervaring steekhoudend is voor alle kloosters en monniken... (Achel ook?)

Die abdij is een leefgemeenschap als vele anderen. Dat je je niet aangetrokken voelt tot die geloofsgemeenschap is normaal. Er komt een sterk geloof aan te pas, en tegenwoordig zijn er maar weinigen die een roeping in die richting hebben.

Als het een beetje abdij is,wordt er heerlijk bier gebrouwen en daar zijn de monniken druk genoeg mee. Dat noemen ze B,B, en P. Bidden Brouwen en Proeven.

Een abdij gemeenschap is een besloten groep mannen die hun leven in dienst gesteld hebben van God. Ze hebben de gelofte van Armoede en Gehoorzaam en Kuisheid afgelegd en leven volgens de regels van de oprichter van de congregatie. Hun leven bestaat uit bidden en werken. Hopelijk is het je nu een beetje duidelijker.

De dag begint bij sommige ordes om 4 à 5 uur 's morgens en eindigt rond 20 à 21 uur, naargelang de seizoenen. Gebed, arbeid en geestelijke lectuur wisselen elkaar af. Het getijdengebed bestaat uit het zingen van psalmen, het uitspreken van gebeden en het voorlezen van bijbelteksten. Daarnaast brengt men tijd in persoonlijk gebed door.

Bronnen:
wiki

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100