Waarom hebben we de neiging om anderen de schuld te geven?

In het algemeen.

13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is het eerste wat in mij opkomt: Is dat zo?

Het beste antwoord

sommige mensen hebben hier inderdaad een handje aan!
ze spiegelen hun eigen fouten bij die ander,is mij vaker gebeurd met een bepaald persoon,gelukkig is het mij nu duidelijk dat dit iets zegt over die persoon en niets over mij,...vroeger werd ik furieus als iemand dit bij mij flikte,..nu denk ik tijdens zo'n beschuldiging na,..ik visualiseer twee aparte wegen tegenover elkaar,ik sta aan de ene, die ander aan de andere kant op de weg,..als ik deze beschuldiging hoor,is dat in mijn een boemerang,komt dus bij deze persoon terug.
dit heeft als voordeel dat ik en afgeleid word van de beschuldiging omdat ik visualiseer,en ik kan het mij niet aantrekken,omdat de bewering als een boemerang terugkeert bij diegene bij wie het hoort!
is misschien ook voor anderen het proberen waard
succes gegarandeerd!
groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ze spiegelen hun fouten aan anderen; interessant. En die boemerang zal ik onthouden!

Andere antwoorden (9)

Omdat we dan geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen voor onze eigen daden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de meeste mensen is het makkelijker de schuld op iemand anders af te schuiven dan te erkennen dat zij zelf een fout hebben gemaakt. Ik geloof dat er voor een groot deel schaamte voor de gemaakte fout achter zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er zelf niks mee om te liegen maar heb t wel verscheidene keren mee te maken gehad dat iemand n ander beschuldigde om iets wat hij zelf fout had gedaan.volgens mij is t n macho gedrag of n moment van onmacht.om zichzelf in die situatie te beschermen of te ontzien.je ziet dan ook die persoon onrustig worden en harder gaan praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat iedereen zijn eigen straatje schoon wil vegen/houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We? Spreek voor jezelf. Ik zou zoiets nooit doen, andere wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja tuurlijk, geef mij maar weer de schuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is leuk, Pieter! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Tuurlijk, jij doet niks, nooit schuldig,
het ligt allemaal aan een ander: +
Ik ben met je eens dat een bepaald slag mensen graag de verantwoording bij anderen neerleggen en zo hun straatje schoon te vegen. Toch ken ik ook veel mensen, waarvan een groot deel mijn vrienden zijn, die hun verantwoordelijkheden én nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is fijn om te weten dat jij het niet gedaan hebt. (straf, woede) dus je probeert iemand anders de schuld te geven zodat jij geen straf oid krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te generaliserend, deze vraag.

Mensen die anderen altijd de schuld geven
ook van wat hen zelf overkomt,
die zijn niet volwassen.

QUOTE:
Een van de grootste stappen die je kunt zetten in je persoonlijke ontwikkeling is om te stoppen met het spelen van de slachtofferrol. Stoppen met anderen de schuld geven voor alles wat jou overkomt. Met het nemen van deze stap neem je verantwoording en controle over je leven. Dit is een stap van reactief naar proactief denken en handelen. Dit is ook de stap naar bewust leven: een ware sprong in je ontwikkeling.

http://patrickschriel.nl/2009/09/29/neem-verantwoordelijkheid-en-stop-met-anderen-de-schuld-te-geven/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de schuld op een ander steken is altijd makkelijker.