Wat moet ik doen?

Ik heb steeds een beetje het gevoel dat mijn vriend me beledigd. Hij is de laatste tijd niet zo heel vrolijk ivm met omstandigheden maar nu krijg ik steeds het gevoel dat hij het op mij afreageerd en ik weet wel dat hij er niet zoveel aan kan doen door die omstandigheden maar ik vind dit toch wel vervelend ik heb het er met hem over gehad en hij vindt het zelf ook erg maar dat hij er niet zoveel aan kan doen. Wat moet ik hier nou mee? Ik trek het zo ook niet heel lang meer omdat ik het zelf ook erg druk heb en veel moet leren enzo. Naar ik weet ook dat over een paar weken een groot deel van de omstandigheden verdwenen zijn.
Dus geen reden om onze relatie daarvoor op het spel te zetten daar hou ik veel te veel van hem voor.

Het is voor mij echt een groot probleem omdat ik er best wel mee zit dus help alsjeblieft.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (9)

Toch hoef jij niet de boksbal van jullie relatie te zijn. Stel dat dit altijd zo zal gaan: vriend zit ergens mee en reageert dat op jou af. Lekker vooruitzicht....

Meld dit nog een keer en zeg dat je het niet langer wil, zo. Dan kan hij letten op zijn gedrag. Want daar is alleen hij verantwoordelijk voor. Verandert het niet, dan lekker laten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet hem gewoon nogmaals vertellen, wat hij doet en welk effect dit op jou heeft.
Omstandigheden of niet, hij kan best rekening met jou houden! Dan moet hij maar beter zijn best doen.
En wanneer hij het weer doet, meteen er op wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een ander niet veranderen. "Je moet maar beter je best doen", klinkt leuk, maar zijn slechts verwachtingen. Dat lijdt in de praktijk helaas alleen maar tot (nog meer) teleurstelling.
Hij had het moeilijk thuis, toch?
Het is te begrijpen, dat hij probeert die spanning af te reageren. Dat hij jou daarvoor kiest, ligt voor de hand: hij voelt zich veilig bij jou. Plus jij doet erg je best voor hem (weet ik!), dus neemt hij aan, dat dit gedrag wordt geaccepteerd.

Maar je vind dit helemaal niet prettig!
Probeer je gevleid te voelen en zeg vandaaruit met liefde:"Ik begrijp dat je allerlei spanningen hebt. Die moet je zien af te reageren. Zullen we eens iets kijken, hoe jij die spanningen kwijt kan, zonder dat ik ze dan krijg?"

Als jij dit constructief kan opnemen, dan zal hij nog meer van je gaan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet of dit de vriend is die het moeilijk heeft en overspannen is maar dan zou hij eens kunnen werken aan zijn probleem zonder dat het op jou afgereageerd.

is het neit de vriend met deze problemen is het ook tijd dat ie zich realiseert dat jij er niet bent om je af te reageren maar gewoon een volwaardige partner bent.

je kan dus hulp zoeken want er zullen vaker van dit soort tijden komen dus kan ie er mee leren om te gaan.
anders kan je voor het probleem weglopen en ervoor zorgen dat je elkaar minder ziet tot hij weer normaal tegen je kan doen.

of jij je het aantrekt of niet maakt niet uit. hij blijft gewoon verantwoordelijk voor zijn gedrag, dus het zou niet nodig moeten zijn je af te sluiten voor zijn woorden omdat hij het nu moeilijk heeft. jij hebt het ook druk en moet het ook maar zien te bolwerken toch? gebruik jij hem om je af te reageren?
wat is dan het verschil tussen hem en jou?

hij is de persoon die de relatie op het spel zet, en niet als je door zijn gedrag een beslissing maakt. laat hem dat maar eens inzien. maak van ZIJN probleem dus ook niet JOUW probleem.
waarom neem je het voor hem op? heeft hij net zoveel begrip voor jou?

zoek samen eens wat ontspanning om het tij te keren.
maak een lange wandeling, ga ergens lekker lunchen, bezoek wat vrienden en dat soort dingen. even de zinnen verzetten en de spanning van de boog. misschien werkt dit wel beter als je samen wat onderneemt ipv ieders op zijn eigen eilandje te klooien door zijn gedrag.

en vooral op komen voor jezelf. dat iemands gedrag te begrijpen is wil het nog niet zeggen dat je het moet accepteren natuurlijk.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens, dit gedrag is zijn verantwoordelijkheid. Maar soms zien mensen dit niet van zichzelf. En de vraag is dan: hoe ga je daar dan mee om??
En dan kun je wel allerlei dingen vinden, en zelfs gelijk hebben, maar dat verandert helemaal niets aan de situatie.
Je kan alleen maar zelf iets aan je situatie doen. Dat is mijn overtuiging. Dus je moet altijd bij jezelf afvragen:"Wat dan IK nu doen?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan er eens samen op uit gaan. een wandelingetje in het bos zoals ik zei.
dan kan je zeggen dat je het echt moeilijk hebt met zijn gedrag naar jou toe. leg het eens bij HEM neer. hij weet hoe hij doet zei je in je vraag al. vraag hem eens wat hij van jou verwacht, en wat hij zelf kan doen om dit te veranderen. hoe kan je HEM hierbij helpen. hij zegt wel dat ie het weet, en het zelf ook niet leuk vind, maar dit veranderd idd niets aan de situatie. geef aan dat je heel veel van hem houdt, maar hij je gevoel keer een op keer een knauw geeft. dat je niet op wil geven en hem echt wil helpen om dit te veranderen. ik weet niet waarom hij zo druk is met van alles en nog wat, maar miss is ook dit in de toekomst te voorkomen (soms is het een samenloop van omstandigheden en kan je er gewoon niets aan doen) jij kan hem wel helpen, hij kan wel weten hoe jij hierover denkt, hij kan het ook wel vervelend vinden. aan de situatie zelf (die voor zijn reacties zorgt) kan je ook lang niet altijd wel wat doen. maar er zijn zeker wel manieren te vinden om hier samen uit te komen. niet van de ene dag op de andere natuurlijk, maar aldoende leert men. hoe kan je dingen van elkaar opvangen, hoe kan je elkaar steunen? wat is voor jullie een manier wat werkt? praat er dus samen over, en prik een dag in de week waarop je alles laat vallen en gewoon samen bent. de boog kan niet altijd gespannen staan. ik denk dat jullie beiden toe zijn om alles even achter je te laten en er samen tussenuit te knijpen. ik vind het super van je dat je je zo inzet en er voor je vriend wil zijn. maar ieders heeft zijn bijdrage om een relatie te doen slagen. ook jij hebt meer aan je hoofd, en bent een mens. meer dan je best doen en een hand uitsteken naar je vriend om hem te helpen hierbij kan je niet. ik hoop dat jullie hier samen uitkomen, en jezelf niet voorbij loopt in de poging om alles op de rit te krijgen en te houden. good luck!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje. Zo ben ik het met je eens. In de NLP heet dat 'in de metapositie gaan staan', je dus invoelen in de plaats van de ander. Daardoor kun je het beste die dingen ontdekken, die het effectiefst zijn. Jij noemt dat 'elkaar opvangen'.
Ja, ik vind het ook echt super zoals maudkiss zich inzet. Wat een meid. Geweldig!
Ga een tijdje minder met elkaar om, dan gaat het vanzelf over en er niet steeds over beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou mijn vriend ermee confronteren dat je dit niet zo prettig vind.
Vertel hem gewoon dat je het zelf ook druk hebt en dat je het niet echt op prijs stelt hoe hij doet.
Als je dit al gedaan hebt kun je misschien beter even wat afstand proberen te nemen.
Elkaar even wat minder zien.
Je hebt dan ook minder de tijd om lullig tegen elkaar te doen.
Als je bij elkaar bent zorg dan dat je iets gaat doen wat je beide leuk vind, dan heb je het gezellig en hoeft niemand lullig te doen tegen elkaar.
Ik denk dat het goed is om hem op een ander moment uit te leggen hoe jij, je voelt misschien dat hij dan meer voor rede vatbaar is.
In het leven zullen meer stress momenten zijn.
Dat je vriend een keer wat onvriendelijk is op zo'n moment dat is heel normaal. Dit komt omdat hij je vertrouwd.
Neem dit dus niet te persoonlijk. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedere keer wanne
er je vriend het zwaar heeft hij dit op jou af gaat reageren.
Blijft hij dit wel doen dan kun je het beste een keer lullig terug doen.
Hij zal dit niet leuk vinden en misschien wel boos worden, maar hij weet dan wel hoe jij je voelt.
Hij zal dan de volgende keer misschien wel meer rekening met je proberen te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jij je relatie niet op het spel wil zetten dan moet hij jou maar met rust laten totdat die omstandigheden verdwenen zijn over een paar weken.
En daar moet hij dan begrip voor hebben dat jij dat zo even wilt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je blijft bij iemand die je voortdurend beledigd? Ben je goed bezig maar niet heus. Ik zit er mee, ik zit er mee? Welnee, dan had je allang al weggeweest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je vraag iets ontroerend liefs hebben, daarom een plusje van mij.

Ik denk dat je je vriend het best kunt aanbieden..hem te helpen.

Geef aan dat je heel veel van hem houdt en hem niet wilt verliezen..maar dat je er grote moeite mee hebt om als 'kop van jut' te fungeren.

Spreek met elkaar af dat zowel de één als de ander zoveel mogelijk rekening houdt met de gevoelens van de ander..

Dus probeer met elkaars gevoelens rekening te houden..èn heb begrip voor elkaar.

Als jullie liefde sterk genoeg is, kom je deze periode samen wel heelhuids door.

Succes en sterkte..voor jullie tweetjes..

Groet,

Ton