Waarom weigert mijn zoon van bijna 4 om zindelijk te worden?

Hebben al van alles geprobeerd, op het potje gezet, op de wc gezet. In zwembroek laten lopen, geen luier onder z'n onderbroek aan, in z'n blote billen laten lopen. Hij is zelf totaal niet vies van, meldt zich ook niet. Hij gaat volgende week voor het eerst naar de basisschool, met een luier om dus.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld een wat kleine blaas. 4 jaar is de medische norm wanneer een kind zindelijk behoord te zijn. Nu dat niet het geval blijkt te zijn... hup! naar de dokter ermee!

Mijn zoontje heeft tot zijn 5e problemen gehad met zindelijk worden. De reden? Heel simpel: overdag ging hij niet naar de wc omdat meneer het makkelijker vond om te wachten tot hij zijn luier om kreeg als hij ging slapen. Als hij dan die luier om had deed hij binnen 5 minuten een kleine EN grote boodschap. Op een gegeven moment hebben we besloten hem snachts ook geen luier om te doen. We hebben 2 nachten zijn bed moeten verschonen, maar daarna had hij wel door dat zijn luiers verleden tijd waren en was hij helemaal zindelijk. Overdags EN Snachts.

Wat het meest effectief was was dat ik hele mooie hempjes en onderbroeken voor haar heb gekocht (zelf uit laten zoeken) die ze graag aanwilde...en dat paste niet met een luier aan: Snel liep ze dus overdag trots in haar mooie ondergoed en ging ze naar de wc.

Er is nog hoop mijn zoon werd de week voor dat hij naar school ging zindelijk, hij wilde zelf geen luier meer om. Misschien had het te maken met de opmerking tijdens het proefdraaien op school (tijdens gym) "goh heb jij nog een luier om"?? Verder heb ik er geen energie ingestoken voor die tijd, hij had gewoon een luierbroekje aan. succes !

mijn kind van 5,5 jaar kent op deze leeftijd nog niet helemaal het schaamtegevoel, dus mischien dat jou kind dat van bijna 4 jaar ook nog niet heeft? zit hij nog in de uitprobeerfase? is hij gemakzuchtig? probeer je kind trots te maken, en beloof hem een sticker (op de stickerkaart bij elke keer dat hij wat doet op het potje of wc). stimuleren en motiveren lijkt me de enige oplossing. op de kleuterschool gaat het er heel anders aan toe dan de speelzaal, dus probeer positief te blijven (negatief werkt natuurlijk averechts). succes!

Wilde mijn broertje destijds ook niet, vond het veel te "lekker" om het in een luier te doen. Om het lekkere zachte van een luier op te heffen, hebben mijn ouders er een krant in gestopt. Niks lekker zachte luier meer, dus binnen no-time was hij zindelijk! Misschien even zielig, maar wel functioneel!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100