Waarom weigert mijn zoon van bijna 4 om zindelijk te worden?

Hebben al van alles geprobeerd, op het potje gezet, op de wc gezet. In zwembroek laten lopen, geen luier onder z'n onderbroek aan, in z'n blote billen laten lopen. Hij is zelf totaal niet vies van, meldt zich ook niet. Hij gaat volgende week voor het eerst naar de basisschool, met een luier om dus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kinderen
26.8K

Het beste antwoord

Juist in de periode waarin kinderen zindelijk worden, beginnen ze ook te merken dat ze op bepaalde 'zaken' zelf in vloed kunnen hebben. Dit doen ze niet alleen door driftbuien maar ook wel op andere manieren. Jouw zoon voelt de druk die op hem gelegd wordt. Jij probeert wanhopig je kind voordat hij naar de basisschool gaat zindelijk te krijgen. Begrijpelijk, want de meeste kinderen die naar de basisschool gaan zijn zindelijk en je wilt liever niet dat je zoon een uitzondering is. Troost je: Het komt echt vaker voor!

Mijn ervaring is dat het probleem heel snel opgelost kan zijn al je er wat relaxter mee omgaat en de beslissing van het zindelijk worden bij je zoon legt. Leg je zoon op een rustige manier uit (zonder hem te kleineren) dat hij bijna naar de basisschool gaat, dus nu ook best wel groot is. Kinderen op de basisschool plassen niet meer in een luier maar op de wc. Vraag hem of hij dat ook wil. Als hij dat vandaag nog niet wil, vraag hem dan wanneer hij het wel wil.Oefen geen druk op hem uit, maar laat hem vooral voelen dat het zijn beslissing is om zindelijk te worden. Als hij het wil kun je ook met hem naar de winkel gaan en stickers uitzoeken en dan elke keer als hij op de wc geplast heeft een sticker plakken. Maar schenk vooral geen aandacht aan de keren dat het mis gaat. Laat het op de wc plassen iets positiefs zijn. (Zelfs al wordt je er moe van moet je hem dit niet laten merken. Als hij het in de vakantie niet wil, dan moet hij toch met die luier naar de basisschool. Het zal nu snel gaan, want hij is waarschijnlijk een van de weinige die een luier om heeft. Leg de leerkracht je manier van aanpak even uit.

Maar als hij na enige tijd nog steeds niet zindelijk wordt, kan er echt iets mis zijn. Het is dan tijd om naar de huisarts te gaan en het probleem uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld een wat kleine blaas. 4 jaar is de medische norm wanneer een kind zindelijk behoord te zijn. Nu dat niet het geval blijkt te zijn... hup! naar de dokter ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ziet hij dan zelf in welke voordelen het heeft om zindelijk te worden en gaat het vanzelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon was ook laat met zindelijk worden. Hij was 3,5 jaar. Ik ben op een gegeven moment gestopt met proberen, en toen was hij binnen een week overdag en 's nachts zindelijk! Gewoon, omdat hij het zelf tijd vond worden.
Grote kans dat hij, als hij eenmaal op school zit, binnen de kortste tijd zindelijk is omdat andere kinderen het goede voorbeeld geven. Dan wil hij het zelf, en dan lukt het wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoontje heeft tot zijn 5e problemen gehad met zindelijk worden. De reden? Heel simpel: overdag ging hij niet naar de wc omdat meneer het makkelijker vond om te wachten tot hij zijn luier om kreeg als hij ging slapen. Als hij dan die luier om had deed hij binnen 5 minuten een kleine EN grote boodschap.

Op een gegeven moment hebben we besloten hem snachts ook geen luier om te doen. We hebben 2 nachten zijn bed moeten verschonen, maar daarna had hij wel door dat zijn luiers verleden tijd waren en was hij helemaal zindelijk. Overdags EN Snachts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat het meest effectief was was dat ik hele mooie hempjes en onderbroeken voor haar heb gekocht (zelf uit laten zoeken) die ze graag aanwilde...en dat paste niet met een luier aan: Snel liep ze dus overdag trots in haar mooie ondergoed en ging ze naar de wc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In nederland gaan de meeste kinderen met 4 jaar naar school, op de basisschool wordt er van kinderen verwacht dat ze zindelijk zijn. Helaas kan niet elk kind aan dit verwachtingspatroon voldoen. Je ziet dan ook dat ouders soms 'haast' krijgen met het zindelijk maken van hun kind, want de school verwacht het en de omgeving vaak ook. De meeste kinderen zijn immers toch wél zindelijk voordat ze naar school gaan. Naar de basisschool gaan is een mijlpaal voor ouders én kinderen, maar ook een spannende nieuwe tijd die aanbreekt. Je bent jarig en 4 jaar geworden, dus ben je groot en je gaat naar school. Je peutertijd is voorbij en dus mag je niet meer in een luier lopen. Sommige kinderen kunnen al deze stappen niet helemaal goed overzien en houden vast aan iets vertrouwds. Het kan best zo zijn dat jullie zoon zijn luier beschouwd als iets waar hij controle over heeft en er dus nog niet aan toe is om dit van zijn peutertijd los te laten. Je zult zien dat als alles z'n normale gangetje gaat (het schoolritme, nieuwe vriendjes en vriendinnetjes etc..) Dat hij weer toe is aan een nieuwe stap in zijn leven en waarschijnlijk is dit het zindelijk worden. Ik zou het gewoon even helemaal laten rusten en er weinig mee bezig zijn. Voor de verschoonmomenten even op de wc of de pot. Als hij een plasje doet, dan maak je er een feestje van, gebeurt er niks, dan is dit helemaal niet erg en probeer je het de volgende keer weer opnieuw. Zindelijk worden kun je namelijk niet afdwingen en kan bij een kind dat er nog niet helemaal aan toe is juist averechts werken. Het kan heel goed zo zijn, dat als je het een poosje laat rusten en jullie zoon ziet dat de meeste kindjes van zijn klas naar de wc gaan, hij ook mee gaat in hetzelfde ritme.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij geldt ook de gouden regel: Niet over praten, dan komt hij er vanzelf wel mee. Ik heb een kind waarbij ik dit altijd doe. Welke situatie dan ook. Hij komt er vanzelf wel mee als het nodig is. Als je wilt kun je natuurlijk naar de dokter gaan, maar volgens mij is het vrij normaal dat kinderen er langer over doen dan gemiddeld. Een gemiddelde is immers ook opgebouwd uit snelle en trage kindjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nog hoop mijn zoon werd de week voor dat hij naar school ging zindelijk, hij wilde zelf geen luier meer om. Misschien had het te maken met de opmerking tijdens het proefdraaien op school (tijdens gym) "goh heb jij nog een luier om"??
Verder heb ik er geen energie ingestoken voor die tijd, hij had gewoon een luierbroekje aan.
succes !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn kind van 5,5 jaar kent op deze leeftijd nog niet helemaal het schaamtegevoel, dus mischien dat jou kind dat van bijna 4 jaar ook nog niet heeft? zit hij nog in de uitprobeerfase? is hij gemakzuchtig? probeer je kind trots te maken, en beloof hem een sticker (op de stickerkaart bij elke keer dat hij wat doet op het potje of wc). stimuleren en motiveren lijkt me de enige oplossing. op de kleuterschool gaat het er heel anders aan toe dan de speelzaal, dus probeer positief te blijven (negatief werkt natuurlijk averechts). succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn zoon werd pas zinderlijk toen die 9 was.
Meisjes zijn daar zowieso sneller mee dan jongens, maar mijn zoon was wel erg laat. Ik liet hem gewoon met een luier lopen en maakte hem snachts nog even wakker voor een plas in de hoop dat zijn bed droog bleef, soms ging het goed maar de meeste keren ging het fout. Het beste wat je kan doen is geduld hebben. Spreek voor het slapen gaan af dat je hem even wakker maakt snachts voor een plasje en maak er een soort spelletje van. Bijvoorbeeld als je morgen ochtend een schone luier hebt krijg je een cadeautje. Zoiets... hielp bij mijn zoon uiteindelijk wel na lang proberen en echt heel veel geduld hebben.
Succes er mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilde mijn broertje destijds ook niet, vond het veel te "lekker" om het in een luier te doen.
Om het lekkere zachte van een luier op te heffen, hebben mijn ouders er een krant in gestopt. Niks lekker zachte luier meer, dus binnen no-time was hij zindelijk!
Misschien even zielig, maar wel functioneel!