Bestaan er waterfilters die lood uit het kraanwater filteren?

Voor kleine kinderen wordt aangeraden geen kraanwater te drinken in een huis waar loden leidingen aanwezig zijn. Nou heeft waternet bevestigd dat die er in mijn huis nog liggen. Is er een manier om alsnog het lood uit het water te filteren? Of moet ik met pakken water blijven zeulen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Kinderen
12.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het toegestaan die leidingen te laten zitten dan?
Cryofiel
8 jaar geleden
Of er waterfilters bestaan weet ik niet - maar er is een andere oplossing. (Dit is dus geen antwoord op je letterlijke vraag, maar wel een oplossing voor de vraag-achter-de-vraag. Je wilt namelijk niet persé een loodfilter - wat je feitelijk wilt is een oplossing die ervoor zorgt dat jouw kinderen water kunnen drinken zonder lood binnen te krijgen.) Lood komt heel geleidelijk vrij uit loden leidingen. Dat betekent dat water dat een tijd heeft stilgestaan, wat lood bevat. Maar water dat vanuit het hoofdleidingnet (de grote waterleidingen in de straat) direct door jouw buizen heen naar de kraan stroomt, heeft simpelweg geen tijd gehad om lood op te nemen. De oplossing is dus, de kraan even door te laten stromen voordat je er drinkwater uit neemt. Dat hoeft natuurlijk alleen als de kraan een paar uur dicht is geweest. Als je bijvoorbeeld om 07:30 de kraan gebruikt om een flinke pot thee te zetten, zou je hem eerst even moeten laten doorstromen. Als je daarna om 08:15, vlak voordat je het huis verlaat, nog een glas water wilt drinken, hoef je de kraan niet opnieuw te laten doorstromen, omdat het water nu nog maar kort in de leidingen heeft stilgestaan. Kom je dan om 18:15 weer thuis, dan heeft het water uren stilgestaan en zou je de kraan weer even kunnen laten doorstromen. Dit kost weliswaar water, maar in geld uitgedrukt is het goedkoper (en makkelijker) dan flessenwater uit de supermarkt te gaan halen. Trouwens, sommig flessenwater bevat zoveel mineralen dat het wordt afgeraden dat water aan baby's en peuters te geven... Je zult dus goed moeten opletten wat je koopt. Maar dat terzijde, als je je aanwent om de kraan steeds even door te spoelen, heb je dat dure flessenwater niet meer nodig. Eventueel kun je het doorstroom-water verzamelen om de planten of de tuin water te geven. Dan gaat dat water niet verloren. En dan natuurlijk toch eens informeren of je de loden leidingen kunt laten vervangen, door de woningbouw of door een handige kennis.
  Toegevoegd na 2 minuten:

Let trouwens op bij waterfilters. Er zijn fabrikanten die beweren dat ze een filter leveren waarbij je nooit een filter hoeft te vervangen. Dat kan niet! Het filter verzamelt namelijk (in dit geval) het lood - en dat moet toch ergens blijven. Een waterfilter waarbij je nooit het filter-element hoeft te vervangen is dus naar alle waarschijnlijkheid een drogproduct.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het water hard is, is filtering niet nodig. De kalkafzetting in de leidingen zorgt er dan voor dat lood niet of nauwelijks in contact komt met het water.
Als het water middelmatig hard is (6 tot 8 dH) en niet agressief (waar de waterleidingbedrijven toch voor waken), werkt het trucje van Cryofiel zeker wel. De 10 microgram/l wordt dan bijna nooit overschreden.
Alleen bij erg zacht water (denk aan een ontharder), vormen de loden leidingen echt een gevaar.

Antwoorden (2)

Er bestaan natuurlijk filters die lood uit het water kunnen filteren maar die zullen wel wat kosten maar daarnaast vergen ze natuurlijk ook onderhoud.
Ik zou je echt aanraden om eens bij een paar loodgieters na te vragen wat het moet gaan kosten om de loden leidingen te vervangen want dat zou best nog wel eens mee kunnen vallen. Misschien kun je in eerste instantie volstaan met alleen de leiding naar de keukenkraan.
Je verdient in ieder geval op zijn minst een gedeelte terug omdat je geen flessen water meer naar huis hoeft te slepen en je ook geen zorgen meer hoeft te maken over je kraanwater.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat stukje over infraroodfilter is nonsens want al de vetten, chemicaliën en toxische stoffen waar ze het over hebben zijn er echt allemaal al uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Een LOODgieter... ;-)
Ja die bestaan.
Zelf de goedkope filters halen er een klein beetje uit, de beste 99%
http://www.naturalnews.com/046536_water_filters_heavy_metals_lab_results.html
http://labs.naturalnews.com/Water-Filter-Test-Results.html (je kan een nep email adres invullen, bijvoorbeeld lkhdsdghfagfh@hotmail.com)
Ik zou meerdere testen zoeken, want de onafhankelijkheid van dit soort testen is vaak niet zeker.

Dan zijn er omgekeerde osmose filters:
http://www.watercool.nl/omgekeerde_osmose.html
Duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik, echter is dat afhankelijk van gebruik en ook hierbij moeten er steeds filters vervangen worden.
(je krijgt zeer zuiver water)

Dan heb je nog destillatie apparaten:
http://md4distiller.nl/hoe-werkt-het/
(van deze verwacht ik goeie filtering van metalen, maar ik heb er geen testen van)

Let op dat bij het alleen drinken van te zuiver water (o.a. gedestilleerd) je mineralen tekort kan gaan komen, dit is o.a. op te lossen door het toevoegen van een klein beetje echt zeezout.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Zeezout is een slechte manier om een eventueel mineralentekort op te heffen. Het bevat namelijk aanzienlijke hoeveelheden zout. Verder een goed antwoord, met als voornaamste opmerkingen dat je bronnen nogal commercieel zijn. Zoals je zelf al schrijft moet je dondersgoed oppassen met zulke bronnen. Het zou beter zijn geweest als je een onafhankelijke test had kunnen vinden, bijvoorbeeld van een keuringsinstantie, van de consumentenbond, van de Duitse Stiftung Warentest, of iets vergelijkbaars.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat om zeer kleine hoeveelheden
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/water.aspx
iets van 30 mg zout per liter.
Heeft ook meer met osmotische waardes e.d. te maken dan met zout en mineralen. Er wordt trouwens ook gezegd dat het drinken van puur water (100% H20) geen probleem is.
Cryofiel
8 jaar geleden
Aha, maar dat is iets anders. Dan voeg je in feite een tikje zout toe om de osmotische waarde in orde te brengen (en ja, je hebt gelijk dat dat vrij weinig uitmaakt). Maar als je zout toevoegt om de osmotische waarde wat op te krikken, ben je in feite een variant van de fysiologische zoutoplossing aan het maken. Of eigenlijk ORS (oral rehydration solution, toe te passen bij langdurige diarrhee). En als je dat aan het doen bent, zijn de mineralen niet van toepassing - en kun je dus net zo goed gewoon zout gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat van die ORS is een leuke, maar zoveel hoeft er niet in om er "kraanwater" van te maken. Nu ik er wat langer over nadenkt, denkt ik dat het drinken van puur H20 weinig kwaad kan. één hap van een appel en je krijg al veel meer binnen dan wat er in een liter water zit. Tijdens het schrijven nog even doorgezocht:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gedemineraliseerd_water onderaan.
volgens deze wiki gaat het niet om de mineralen maar juist om het zout.
Ervan uitgaande dat er geen zouttekort in de voeding is, is water van alle tot nu toe genoemde filtermethodes drinkbaar.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je hoort vaak vertellen dat gedemineraliseerd water ongeschikt zou zijn om te drinken juist vanwege de te lage osmotische waarde. Of zulk water inderdaad ongeschikt (in de zin van: ongezond) zou zijn betwijfel ik eerlijk gezegd. Wel schijnt de smaak tegen te vallen, omdat puur water niet naar water smaakt. Water zoals wij dat kennen is namelijk niet puur. Om puur (gedestilleerd / gedemineraliseerd) water toch drinkbaar te maken (zowel de smaak als de geclaimde gezondheid verbeteren), moet de osmotische waarde worden opgekrikt. Dat kan door mineralen toe te voegen, het kan ook door zout toe te voegen. Waarbij opgemerkt dat je, als je mineralen toevoegt, dit in het algemeen zult doen middels een zout. Maar dan geen keukenzout (NaCl), maar een mineraalzout. Hoe dan ook, aangezien het toevoegen van mineralen geen doel is omdat je alleen maar de osmotische waarde wilt opkrikken, doe je dat meestal via de eenvoudigste methode. En die is: keukenzout toevoegen.