hoe ga je om met een stilte bij een gesprek?

zowel bij een normale ontmoeting als wanneer het even niet zo lakker loopt tussen jou en een ander en je het een beetje probeert in goeie banen te leiden... hoe keer je dat om naar het positieve?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een stukje gesprekstechniek wat ik voor mijn werk heb leren gebruiken als er in een (telefoon)gesprek een nare sfeer ontstaat is de zogenaamde 'omo-methode'. Deze afkorting staat voor 'opstappen, meegaan en ombuigen'.

Je gesprekspartner is ergens boos of gefrustreerd over, of jij bespeurt irritatie bij hem/haar. Zelfs bij het kleinste spoor is het zaak dat je dit oppikt, dus dat je signaleert wat er aan de hand is. 'ik begrijp dat u boos bent om....' en dan benoem je nogmaals -samengevat en in je eigen woorden het probleem van je gesprekspartner.

vervolgens ga je 'mee' met je gesprekspartner en gebruik je zinnen als 'ik kan mij voorstellen dat je je hierover kwaad maakt/opwindt/ boos/verdrietig etc.' bent.

Hierna ga je proberen je gesprekspartner 'om' te buigen, dus van een negatieve sfeer, ga je terug naar een positief einde. Dit kun je met de volgende 'handvatten' proberen aan te pakken; 'Ik begrijp uw probleem/verhaal/woede etc. en ik kan mij voorstellen dat u wilt dat (ik) dit voor u oplos.
Bovenstaande is natuurlijk gebaseerd op een zakelijk telefoongesprek. Maar je kunt het perfect ook in het echte leven en met persoonlijk contact gebruiken. Uiteraard doe je het dan niet zo formeel, en gebruik je iets andere zinnen, maar vaak als er tijdens een gesprek een 'dood' moment ontstaat dan begin je met simpelweg te herhalen wat de ander je net heeft verteld. Gebruik andere woorden, en vat het desnoods samen, maar je zult merken dat je gesprekspartner gelijk de draad weer oppikt, (,,Ja, de buren hadden niet moeten steengrillen buiten in het onweer." Antwoord; ,,Nee, ik had ze verteld dat het noodweer zou worden, net als in.....") en het gesprek gaat weer verder.
want geloof me, mensen praten liever dan dat ze luisteren! Maak hier gebruik van door 'open vragen' te stellen en zo iemand anders weer dwingen om te gaan praten.
Open vragen zijn vragen die niet met alleen 'ja' of 'nee' te beantwoorden zijn.

Zoek -zonder te dwingen, regelmatig oogcontact, noem af en toe iemands (voor)naam -als je die weet en probeer een 'open houding' aan te nemen. Oefen dit 'ns voor de spiegel als je daar moeite mee hebt. Een open houding is bijvoorbeeld dat je rechtop en ontspannen staat, glimlacht, en je handen niet in je zak houdt.

En onthoudt; vaak gaat het maar om een simpel babbeltje over iets 'gemakkelijks' en veiligs als het weer of iets dergelijks, en vaak merkt de ander niet eens dat jij moeite had om 'natuurlijk' over te komen.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een goede vraag om te stellen is : "Vertel eens uw levensverhaal, vanaf uw geboorte." Dit geeft gegarandeerd genoeg stof voor een lang gesprek en je kan zelf bepalen op welke punten je diepere vragen kan stellen. En door die bijvragen kan je het gesprek sturen in de richting die je wil.
Iets verglijkbaars is de vraag : "Vertel me eens iets over jezelf wat ik nog niet weet."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stilte hoeft niet altijd negatief te zijn, maar vragen wat een ander echt interesseert en daar zelf geinteresseerd op reageren geeft wel een goede invulling
13 jaar geleden
Wat belangrijk is om te leren, is omgaan met stiltes.
Stiltes zijn niet eng of gevaarlijk, of zelfs storend.
In stilte samenzijn moet af en toe gewoon kunnen.
Je hoeft niet krampachtig naar gespreksonderwerpen te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel goeie antwoorden, maar wil dit toevoegen: het klinkt misschien vreemd maar als je op je gemak voelt bij stilte dan zal de andere partij ook prettig voelen. Dat is tenminste mijn ervaring. Het is net als of je positiviteit uitstraalt en dat ontvangt de andere en er is prettig stilte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt misschien heel stom, maar wat bij mij het beste werkt: simpelweg beseffen dat er niet de hele tijd gepraat hoeft te worden.

Het is niet de stilte die negatief is, maar het idee dat die stilte gevuld moet worden. Daardoor voel je je ongemakkelijk en ga je zoeken naar dingen om te zeggen. Heb je dat idee niet, dan kun je gewoon samen zijn zonder de hele tijd te praten.