Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iets doen gaan tegen je principes.

Ben je een leugenaar van jezelf als je je niet houdt aan principes? Ik heb er namelijk een hekel aan om sinterklaas te vieren ná 6 december.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, want je kunt meerdere principes hebben.

Je kunt het principe hebben: Ik vier geen sinterklaas na 6 december
én je kunt het principe hebben: Meeste stemmen gelden.

dus als je Sinterklaas gaat vieren met een groep familie/vrienden/kennissen dan trek je met elkaar de agenda's en zou het zo kunnen zijn dat niet iedereen voor 6 december een vrije avond heeft.
Dan schuif je je eerste principe opzij om aan het tweede principe gevolg te geven.

En ach.... anders noem je het toch gewoon Sinterkerst....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha! zo is het.

Andere antwoorden (4)

Een principe is iets anders dan een hekel hebben aan. Dus dan ben je geen leugenaar maar iemand die gewoon zegt dat zij het niet leuk vind om sinterklaas na 6 te vieren.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
"principe" betekent (in dit verband) zelfgekozen regel voor hoe je leeft.

"leugenaar": iemand die niet de waarheid spreekt.

Dus: een principe heb je zelf gekozen. Je kunt daar altijd weer van afwijken. Bijvoorbeeld door voortschrijdend inzicht, omdat je genuanceerder over iets hebt leren denken. Daaruit vloeien dan weer andere principes.

Als je liegt, spreek je de waarheid niet. De waarheid is in feite objectief. Je kiest de waarheid niet zelf. Jouw principes hoeven niet de waarheid te zijn. En principes zijn voor iedereen weer anders.

Dus jouw principe is: ik vier geen Sinterklaas na 6 december. Die regel heb je zelf gekozen. Nu vragen je vrienden of je toch van die regel wilt afwijken. Je denkt erover na en gaat akkoord (je ziet in dat een datum niet zo belangrijk is voor zo'n gezellig feest). Of je zegt: "nee, liever niet. Dan vind ik er niks meer aan"(je houd vast aan je principe).

Je verdraait de waarheid niet, want in dit geval is er geen "waarheid". Dus ben je in dit geval ook geen leugenaar als je van je principe afwijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het maar net! dikke +
nee dan ben iemand die zijn principes opzij schuift.je kan het ook positief zien, noem jezelf flexibel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke benadering +
Principes heb je om je eraann te houden, maar het kan van inzicht en wijsheid getuigen als je ze weleens opzij kan zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding