Wanneer kun je echt voor 100% zeggen dat je van iemand houdt

En is er dan geen zelfbelang in het spel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje.

Het beste antwoord

Dat vind ik toch een moeilijke vraag.
In hoeverre bestaat altruïsme, het volkomen onbaatzuchtig van iemand houden. Er is altijd wel een indirect voordeel voor jezelf aan het houden van iemand.
Dat zou je een vorm van zelfbelang kunnen noemen.

Want iedereen wil ook graag dat er van hem/haar gehouden wordt.

Als je op een punt komt, waarin je oprecht kan zeggen: of hij/zij nu van mij houdt of niet, ik zal er alles aan doen om te zorgen dat die ander gelukkig is, dan kun je zeggen dat je voor 100% van iemand houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je dat voor 100% voelt, dan mag je dat zeggen.

Nee als er 100% liefde is, dan is er geen eigenbelang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Er is altijd eigenbelang.
Als je er geen problemen mee hebt om je zelf weg te cijferen en als je het geluk van de ander belangrijker vindt dan dat van je zelf. Verder moet je iets van opwinding in je buik voelen als je je geliefde na een dag weer ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je zeggen, als je pijn hebt als de ander pijn voelt.
Als je hart krimpt, als de ander ergens over inzit.
Als je een nerveus vingertje bij het oor ziet wrijven bij bezoek aan de dokter en je dan denkt," kon ik maar jouw zorgen wegnemen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik houd voor de volle 100% van mijn partner. En daarom kan ik dat gerust zeggen.

Maar er is geen boek dat je kan vertellen wat dat precies is, er is dus ook geen criterium voor, je moet dat zelf maar 'weten'. Of 'voelen'.

En eigenbelang speelt altijd en overal een rol.
13 jaar geleden
Dat kun je volgens mij nooit. Ben nu ruim 50 jaar met mijn dame getrouwd en ik houd zielsveel van haar. Maar er blijven altijd dingen van je partner(wederzijds) die je wel zou willen veranderen en daarbij, net als Rose hierboven zegt, de liefde voor jouw partner is nooit geheel onbaatzuchtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als alle twijfels verdwenen zijn !