Is het raar of onvolwassen om heimwee te hebben?

wij wonen in italie maar ik heb héél vaak heimwee naar nederland,ik vlieg veel naar nederland om onze kinderen te bezoeken, en een frietje te eten en om een keer naar de chinees te gaan, maar zoals nu met voetballen heb ik alles oranje hier de nederlandse vlag buiten en als ik dat allemaal zit te kijken overvalt mij weer t gevoel dat ik heimwee heb.
is dat raar? of gedraag ik mij onvolwassen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Heimwee is heel normaal. Het laat ook zien dat je je goed kunt hechten aan zaken. Een belangrijke vaardigheid, maar lastig als je afscheid moet nemen, want dan voel je de pijn ook erg goed. Heimwee slijt, maar het kan lang duren. Probeer, als je na bijvoorbeeld een jaar nog steeds veel last hebt van het verlangen naar huis, heel bewust te kiezen. Als je voor thuis kiest, verhuis dan terug. Als je voor Italie kiest, verzin dan een mooi ritueel om afscheid te nemen van Nederland. Maak bijvoorbeeld een rondtocht langs de plekken in Nederland die bijzonder voor je waren, maak er foto's van en plak die in. Dan kun je namelijk 'het boek sluiten'. Als je niet die keuze maakt, kun je blijven hangen in je heimwee, en mogelijk je partner de schuld gaan geven van je rotgevoel. Ook sta je dan niet echt open voor nieuwe vrienden daar.
Maar heimwee is dus in essentie een goed gevoel, blijkbaar ben je in staat je te binden aan zaken. Heel veel sterkte ermee, ik weet hoe het voelt, en het gaat echt over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar is het woord 'heimwee' voor uitgevonden en er is niets raars aan. Ik kan me heel goed voorstellen dat je in Italië juist de dingen mist die je noemt en zo gewoon lijken voor iemand die in Nederland woont.

We zeuren wat af met z'n allen hier, maar zo slecht is het allemaal echt niet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik mis de hollandse gewoontes
ik heb t hier ook wel goed maar ik mis zoveel die typische hollandse dingen
paulus811
13 jaar geleden
Ik snap je volledig. Ben zelf net drie weken in Duitsland geweest. Super gebak, heerlijk bier, fantastische natuur etc en toch wilde ik na drie weken nasi eten en een biertje drinken in een Nederlandse kroeg. De typische Hollandse etenswaren en gewoontes kun je niet kopiëren in een ander land. Je kan wel oliebollen bakken op 31 december, maar het gevoel erbij is toch anders. En ik spreek niet uit ervaring, maar je familie missen is natuurlijk nog veel erger. Daar kan geen Italiaanse Ferrari of pasta tegenop. Dus nogmaals, niks geks of kinderachtig. Is er geen mogelijkheid om hier enkele maanden per jaar te wonen? Dan kun je altijd weer uitkijken naar een verblijf binnen afzienbare tijd in Italië of Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Dat is helemaal niet raar. Heimwee is niet aan leeftijd gebonden en kan iedereen overkomen. Zeker als je een goede band hebt met je kinderen en zij niet in hetzelfde land wonen als jij kan ik me dat heel goed voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, maar volwassenen gebruiken liever nostalgie. Maar nostalgie is net zo heimwee. Mensen die zich niet thuis voelen en menen op een andere plek wel thuis te kunnen zijn, hebben heimwee. Dat geldt voor volwassen net zo goed als onvolwassenen.

De moeilijkheid van mensen geëmigreerd is zelfs dat ze in dat andere land niet thuis voelen, MAAR ook in het thuisland niet thuis voelen. Heel naar is dat en duurt heel lang voordat het er niet meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat is heel normaal.

Je moet zeker niet het gevoel hebben dat je onvolwassen gedrag hebt.

Ook gedraag je je zeker niet raar, hoor.

Van je eigen stukje grond houden en ernaar verlangen..ik zou dat ook hebben.

Welkom terug..grapje..

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
:-(
komt wel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We staan met open armen klaar om je te verwelkomen..Gr. ton
Nee dit is toch menselijk !