Kun je verkering nemen met een jongen, terwijl hij eigenlijk familie van je is?

Ik ben christelijk en ik vind een jongen leuk die eigenlijk ver familie van mij is (een achter-achterneef: een achterneef van mijn moeder). Kun je dan verkering met hem nemen (met het geloof) en hoe zit dat later als je heel evt. zwanger zou willen worden? Hoe groot is dan de kans dat je een gehandicapt kindje krijgt?
Wie weet hier een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

alles kan wat dat betreft, dus verkering nemen met je familie is mogelijk.
of de familie het een goed plan zal vinden is een heel anders verhaal natuurlijk.

hoe het zit met zwanger worden is hetzelfde als met iemand van buiten de familie.
de kans op een kind met een handicap is groter als mensen familie van elkaar zijn.
een kind van een broer en een zus zal meer kans hebben op een handicap van een kind van een neef en een nicht. hoe verder de familie banden uiteen (bloedlijnen, erfelijke eigenschappen) liggen hoe minder groot de kans is op een handicap.

maar goed, voor zover de theorie.
misschien is het verstandiger om hier niet over na te denken aangezien je alleen maar iemand leuk vind die toevallig familie van je is.
maw. je hoeft hier dus niets mee te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als het zo verre familie is, kan dat prima! Ook de kans op een gehandicapt kind is dan niet ontzettend groot, hooguit iets hoger dan anders. Bovendien, als je vanaf Noach kijkt, zouden we allemaal familie van elkaar zijn! (allemaal afstammelingen van Noach...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste: Ik vindt dat geloof sowieso geen rol mag spelen, maar volgens mij staat er niks over verre familie in de bijbel.

Verder is de kans op gehandicapte kinderen niet veel groter dan normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat leuk voor je! Vindt die jongen jou ook leuk?

Bouw maar fijn wat op als het klikt tussen jullie. Een zo verre verwandschap telt niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgend 'de wet' en medisch geen enkel probleem. Kan op evt gehandicapt kind niet groter/kleiner dan bij een relatie met, pak-m-beet, je buurjongen.

Bij 'streng' christelijke geloofsgemeenschappen komen dit soort 'familiaire' relaties vaker voor. Relaties met 'anders denkenden' wordt niet erg op prijs gesteld.

Om alles uit te sluiten. Mocht je zwanger worden, zet alle blabla van dominees, ouderraad eva opzij en laat je testen bij een huisarts. Dan weet je het zeker en kan je een weloverwogen beslissing nemen. Jij en niemand anders is de moeder!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar is de extra kans op een gehandicapt kind niet zo groot. Zelfs in een relatie neef-nicht zou er slechts een extra risico zijn van circa 2%. Bijna verwaarloosbaar dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij jou is het zover familie, net zoals hierboven genoemd werd, het risico is zo klein, misschien dat het als broer-zus wel groot is, maar dat is in jouw geval niet aan de orde. De enige vraag is dus of je familie het goed vindt.

Toegevoegd na 32 seconden:
ik ben zelf ook christelijk, dus ik weet een beetje hoe het ligt.