Heeft iemand tips tegen angst?

Ik ben hard aan het vechten tegen een continue gevoel van angst. Hiervoor ben ik in (cognitieve) therapie. Ik leer hier veel van en ga vooruit. Helaas nu een terugval, onder andere door invloed van mijn moeder die borderliner is (heeft onlangs zelfmoordpoging gedaan). Ik weet dat het over een tijdje weer beter zal gaan, maar voel me nu heel beroerd. Hoe kom ik hier zo goed mogelijk doorheen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SOMMIGEN die aan een sociale fobie lijden, zien kans de intensiteit van hun fysieke symptomen te verminderen door aandacht aan hun ademhaling te schenken. Dit klinkt misschien eerst vreemd. Tenslotte weet toch iedereen hoe hij moet ademhalen! Maar deskundigen zeggen dat veel mensen met angstproblemen geen goede ademhaling hebben. Zij ademen dikwijls te oppervlakkig, te snel, of te veel vanuit de borst.
Oefen u in het langzaam in- en uitademen. Door de neus in plaats van door de mond ademen, zal dit gemakkelijker maken. Leer ook te ademen vanuit het middenrif, aangezien ademen vanuit het bovengedeelte van uw borstkas de kans op hyperventilatie vergroot. Om uzelf in dit opzicht te toetsen, legt u, terwijl u rechtop staat, één hand boven uw middel en de andere midden op uw borst. Kijk tijdens het ademhalen welke hand het meest beweegt. Als het de hand op uw borst is, moet u zich gaan oefenen in het ademen vanuit het middenrif. Natuurlijk hoeft niet elke ademtocht vanuit het middenrif te komen. (De normale verhouding van middenrif- tot borstademhaling is ongeveer 4 op 1, maar dit kan af en toe variëren.) En een waarschuwend woord is op zijn plaats: Personen met chronische ademhalingsaandoeningen — zoals emfyseem of astma — dienen een dokter te raadplegen voordat zij nieuwe ademhalingstechnieken gaan aanleren.
misslobe
13 jaar geleden
+1, alleen jammer dat het een reactie is en geen antwoord!
misslobe
13 jaar geleden
En stenajess, je zult het niet makkelijk hebben als ik dat zo lees en wens je heel veel sterkte toe!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je misslobe.

Het beste antwoord

Ga op zoek naar afleiding. Probeer iets te vinden om te doen waar je je op moet concentreren. Zoals schrijven, bijvoorbeeld over wat er allemaal gebeurt is. Of een creatieve activiteit als schilderen, tekenen of koken/bakken of zo. Voor de korte termijn kan dat echt wat rust geven.
Het opzoeken van familie of vrienden kan ook werken, maar dan moet je er wel ook zeker van zijn dat je niet nog meer shit te horen krijgt. Want je bent nu extra kwetsbaar en moet ervoor zorgen dat je ondersteund wordt.

Natuurlijk kun je ook medicijnen slikken zowel voor de korte termijn (kalmerende) als voor de iets langere termijn (antidepressiva) maar ik ga er even vanuit dat je daar niet voor gekozen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad ik neem geen medicatie.

Andere antwoorden (3)

Begin ermee om je moeder niet de schuld te geven van je terug val. Methode met de 4 g's zal je vast ook helpen. Gebeurtenis .. gedachten.. gevoel .. gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga angstige momenten eens aan onder invloed van bier. Helpt mij mij altijd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer leuke dingen te ondernemen met vriend(inn)en! Zij kunnen je helpen door deze moeilijke periode heen te komen.