Wat te doen als bepaalde goederen niet meegenomen worden in de verdeling van het nalatenschap?

Mijn zoon van 24 is aan een hartstilstand overleden. Zowel mijn ex man, mijn dochter en ik zijn de erfgenamen. Ex man en mijn dochter hebben mij als ouder verstoten, waardoor de verdeling van de nalatenschap via de notaris is gegaan. Mijn zoon had geen testament. Omdat ik geen zicht had op zijn nalatenschap heb ik dit beneficair aanvaard. Nu waren er geen schulden en zijn zijn financiën over drie gelijkwaardige porties verdeeld. Ik heb daarvoor getekend. Nu ben ik erachter gekomen dat ex man zich de mountainbike van mijn zoon toegeigend heeft en mijn dochter de dure scooter van mijn zoon. Nu maakte ik daar op zich geen punt van, maar vroeg wel om een doos met persoonlijke spulletjes van mijn zoon. Ik heb nu niets persoonlijks van hem in mijn bezit. Nu is mijn ex man nog wel bereid mij een doos met spullen te geven, maar mijn dochter weigert dit pertinent. Nu vraag ik me af wat mijn rechten zijn en wat ik moet doen? Zij hebben beiden verzuimd om dit te melden tijdens de boedelverdeling. Buiten dat om zou dit ook naar alle evenredigheid verdeeld moeten worden. Dat zij zich goederen met meer waarde toegeigend hebben, dat is voor mij geen punt, maar is een doos met spulletjes nou teveel gevraagd? Wat kan ik doen? Ik wil het hier niet bij laten zitten.

3 jaar geleden
1.9K
tinus1969
3 jaar geleden
Wat zegt de notaris ervan? Wie is executeur en wat zegt die er van?
TineB
3 jaar geleden
Ik heb nog geen contact opgenomen hierover met de notaris, hoop dit onderling nog op te lossen met ex man ( hij gevolmachtigde) Ondanks dat hij verzuimd heeft tijdens de boedelverdeling om dit te melden bij de rechtbank ( vanwege beneficair aanvaarden) staat hij er wel voor open om een doos met spullen toe te kennen, alleen houdt mijn dochter dit tegen. Heeft het zin om dit te melden bij de notaris en zijn hier consequenties aan gebonden? Ik hoop dit gewoon in goede harmonie op te kunnen lossen.

Antwoorden (1)

Als er geen testament is, kan er dus ook geen executeur zijn. De erfgenamen moeten de nalatenschap dan samen afwikkelen.
De erfgenamen bepalen samen hoe de erfenis wordt verdeeld: zij moeten hierover een gezamenlijke beslissing nemen. Het gaat hier niet om de meerderheid die het eens is met de verdeling. Alle erfgenamen moeten het eens zijn over de verdeling van de erfenis. Zijn niet alle erfgenamen het eens, dan kan de erfenis niet verdeeld worden.
Als er onenigheid is over de verdeling van de erfenis, dan kan een mediator helpen. De mediator praat met de erfgenamen en zoekt naar een oplossing waarin alle erfgenamen zich kunnen vinden. Als mediation het probleem niet verhelpt, dan kunt u naar een erfrechtadvocaat stappen.

Naar de rechter
De laatste optie is om aan de rechter te vragen hoe de erfenis moet worden verdeeld. Gaat de erfenis over een bedrag van maximaal € 25.000, - dan heeft u geen advocaat nodig en kunt u bij de kantonrechter terecht. Gaat het over een bedrag van boven de € 25.000, - dan heeft u wel een advocaat nodig en gaat u naar de rechtbank.
3 jaar geleden
TineB
3 jaar geleden
Dank je voor je reactie, maar is helaas niet het antwoord op mijn vraag. De financiën zijn goed afgewikkeld. Dit liep via notaris en is vanwege beneficair aanvaarden bij de rechtbank neergelegd. Er is alleen geen melding gemaakt van zijn persoonlijke waardevolle spullen (zoals scooter en mountainbike) Dit hebben ex man en dochter zonder overleg zich toe geeigend. Zelf heb ik geen persoonlijke spullen van mijn zoon en zelfs kleine spullen ( alleen emotionele waarde) zoals zonnebril, basebalcap etc wordt mij geweigerd door mijn dochter. Het verzwijgen van goederen mag m.i. wettelijk niet en mijn vraag is, welke stappen ik nu hierbij moet zetten?
erotisi
3 jaar geleden
https://www.erfrechtonline.nl/verzwijgen/