Wat te doen als een vriendin van je is misbruikt door een goede vriend van je?

Een gewone vriendin van me is misbruikt door een goede vriend van me, mijn vriendin zit er wel mee. Mijn beste vriend heeft tegen mij gezegd dat het hem spijt, maar dat heeft hij gezegd omdat hij denk ik geen problemen wil krijgen. Tegen haar moeder kan ik het niet zeggen want dan heeft ze een heel groot probleem, en en vader heeft ze niet. En die jongen zijn ouders inlichten is ook geen goed idee, want die krijgt heel veel problemen door zijn cultuur.
Wat moet ik nu doen, met/ in deze situatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je verteld helaas niet om wat voor misbruik het gaat. Ik ga er heel even van uit dat het om sexueel misbruik gaat.
Dit is iets persoonlijks. Alleen zij kan aangifte doen, en het best zo snel mogelijk. Besef wel dat ze door een hele mangel heen gaat van ondervragingen e.d. en das vaak nog erger dan het hele gebeuren op zich.

Ze kan zelf de keuze maken of ze dat wil of niet. Durft ze niet dan kun je met haar meegaan. Hij heeft het toegegeven en gezegd dat het hem spijt, maar wat is er feitelijk voorgevallen? Heeft zij wellicht haar grenzen niet op tijd aangegeven, is er sprake geweest van miscommunicatie of heeft hij haar echt moedwillig misbruikt? En was dat misbruik sexueel of heeft hij haar geslagen of financieel misbruikt? snappie? ik moet het met jouw stukje verhaal doen. Als je iets meer details kan vertellen kan ik je wellicht wat beter van dienst zijn.

Ik ga niet prat op het woordje misbruik. Ik heb zelf een verleden met geweld achter de rug en weet ook: waar twee kijven hebben twee schuld. Iemand kan zich al gauw achter het woordje misbruik schuilen, maar kijk eerst eens feitelijk naar wat er nu eigenlijk precies gebeurd is en of dat onderling op te lossen is. Instanties maakt het al gauw weer zo autoritair en slopend met ellerlei regels en toestanden en maakt de onderlinge banden er ook niet beter op. En intussen zit jij tussen de wal en het schip. Ik zal niet zeggen dat ze niet misbruikt is, maar kijk zeker verder dan je neus lang is, is mijn advies... En dan nog is het haar woord tegen het zijne.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als hij haar sexueel heeft misbruikt (gedwongen sexuele handelingen, aangerand of verkracht). Dan is het verstandig als je vriendin gewoon aangifte doet bij de politie.

Het lastige is dat het een wellus nietus verhaal wordt. Maar jij kan wel vertellen dat hij het aan jou heeft toegegeven. Hij had er immers spijt van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 'goede vriend' die een vriendin misbruikt heeft?
Aangifte doen en je vriendschap ernstig heroverwegen.
Als het om seksueel misbruik gaat, hebben we het over een misdrijf. Dat hij 'geen problemen wil krijgen' had hij eerder moeten bedenken.

Laat hem er in elk geval niet zomaar mee wegkomen. Ook (of juist) in 'zijn cultuur' moet duidelijk zijn dat dit soort dingen niet acceptabel zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangifte doen bij de politie. En aan zijn cultuur hoef je niet te denken:
1. We leven in nederland en hier gelden de Nederlandse wetten.
2. Ook in zijn cultuur zal sexuele misdragingen strafbaar zijn.

Hij moet ter verantwoording geroepen worden...dus aangifte doen want ander doet hij het straks weer iemand aan.
11 jaar geleden
Hoi Tunica,
Ik denk dat je het beste de dame in kwestie kunt aanmoedigen hiermee naar de politie of een vertrouwenspersoon te gaan. Als zij de stap hierin durft te zetten, dan ben jij in ieder geval geen verrader van je vriend. Wat gewoon heel belangrijk is om je te realiseren is dat de jongen in kwestie het blijkbaar niet al te nauw neemt met de kwetsbaarheid van de vrouwen/meiden om hem heen.
Ik begrijp dat je, gezien het je ex is, een bepaalde band hebt met hem en zijn familie. Hieruit blijkt dat je een goede vriendin voor hem bent/wilt zijn. Je wilt hem niet verraden. Heel begrijpelijk! Maar is dat ook een reden om dit voorval te verhullen?
Dat het meisje geen echte vriendin van je is, dat is eigenlijk toch niet relevant? Stel nou dat het zou gaan om twee mensen die je totaal niet kent? Dus zonder de geschiedenis die je met beide hebt? Zou je dan niet ook willen dat 'het juiste' zou worden gedaan en het meisje de zorg krijgt die ze nodig heeft? Reken er maar op dat dit soort dingen heel wat schade aan richten!
Daarnaast: ik ken zijn achtergrond natuurlijk niet, maar het is absoluut niet normaal dat een jongen van 15 dit doet - ik denk daarom dat zowel de jongen als het meisje allebei professionele hulp nodig hebben.
Maar dat krijgen ze alleen maar als dit voorval naar buiten komt. Als je zelf de stap niet wilt nemen, kun je daarom het beste het meisje aanmoedigen om stappen te ondernemen. Misschien kun je wel met haar meegaan om haar te steunen wanneer zij naar de politie of desnoods naar de huisarts gaat. Zou je als het om jou zelf ging het niet ook ontzettend fijn vinden als je hierbij van iemand hulp zou krijgen?
Heel veel succes bij het maken van je beslissing!