Hoi Tunica,
Ik denk dat je het beste de dame in kwestie kunt aanmoedigen hiermee naar de politie of een vertrouwenspersoon te gaan. Als zij de stap hierin durft te zetten, dan ben jij in ieder geval geen verrader van je vriend. Wat gewoon heel belangrijk is om je te realiseren is dat de jongen in kwestie het blijkbaar niet al te nauw neemt met de kwetsbaarheid van de vrouwen/meiden om hem heen.
Ik begrijp dat je, gezien het je ex is, een bepaalde band hebt met hem en zijn familie. Hieruit blijkt dat je een goede vriendin voor hem bent/wilt zijn. Je wilt hem niet verraden. Heel begrijpelijk! Maar is dat ook een reden om dit voorval te verhullen?
Dat het meisje geen echte vriendin van je is, dat is eigenlijk toch niet relevant? Stel nou dat het zou gaan om twee mensen die je totaal niet kent? Dus zonder de geschiedenis die je met beide hebt? Zou je dan niet ook willen dat 'het juiste' zou worden gedaan en het meisje de zorg krijgt die ze nodig heeft? Reken er maar op dat dit soort dingen heel wat schade aan richten!
Daarnaast: ik ken zijn achtergrond natuurlijk niet, maar het is absoluut niet normaal dat een jongen van 15 dit doet - ik denk daarom dat zowel de jongen als het meisje allebei professionele hulp nodig hebben.
Maar dat krijgen ze alleen maar als dit voorval naar buiten komt. Als je zelf de stap niet wilt nemen, kun je daarom het beste het meisje aanmoedigen om stappen te ondernemen. Misschien kun je wel met haar meegaan om haar te steunen wanneer zij naar de politie of desnoods naar de huisarts gaat. Zou je als het om jou zelf ging het niet ook ontzettend fijn vinden als je hierbij van iemand hulp zou krijgen?
Heel veel succes bij het maken van je beslissing!