Wat moet ik doen aan 'Poepangst' bij mijn dochtertje (15 maanden)?

Mijn dochtertje heeft sinds ze een paar dagen keiharde ontlasting heeft gehad een soort angst ervoor gekregen. Het is al uren brullen voordat er nog maar iets in de luier zit...schudden met haar hele lichaam en krijsen als er eindelijk wat komt. Ze heeft ook maar 2 a 3 keer per week ontlasting en het is nu totaal niet hard meer.
Wie kan me vertellen hoe dit komt en vooral tips hoe ervan af te komen? Ik weet ook niet goed hoe te reageren hierop...ze kruipt zowat in me...hevig huilend en wiegend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
harde ontlasting is geen pretje hoor om uit te poepen. DOET ECHT ZEER

Het beste antwoord

Dit probleem komt vaker voor bij kinderen. Sommige kleine kinderen begrijpen niet hoe het kan dat ze iets dat uit hun eigen lichaam komt, kwijtraken, en worden er angstig van. Met als gevolg dat ouders er van schrikken en hun angst en zorgen weer op het kind slaat.

Het beste is om haar gewoon te troosten. Leer haar dat poepen niet eng is. Ga desnoods samen met haar op de wc zitten en laat zien hoe het moet.

Doordat ze het zo lang ophoudt, zal ze ook wel krampjes hebben. Geef haar in dat geval even een zachte buikmassage, met de klok mee en een lichte druk aan de linkerkant van haar buit.

Wat je vooral niet moet doen, is het forceren. Laxerende voeding zal helpen zodat in ieder geval het ontlasten geen pijn meer doet.

Als het te lang aanhoudt, ga dan even naar de dokter met haar.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ben je al bij de huisarts geweest? Zo zielig. Je kna roosvicee laxo proberen of veel pruimen laten eten. een aantal keer per dag een klein geraspt appeltje zonder schil. Doe dit laatste niet teveel maar alleen om het ontlasting wat soepeler te maken. En zowieso HUISARTS inschakelen want dit is zielig. Iemand die gezonde ontlasting heeft poept drie keer per dag 21x per week dus je dochter poet 18x te weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het laatste klopt echt niet. Iedereen heeft een eigen ontlasting patroon ,wat kan varieren van 3 maal daags tot 1 maal per week, wat beide 'normaal' is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even een bevstiging gezocht: Wat is een goede stoelgang?

Wat is normaal poepen eigenlijk? - door Dr. Schulze Normale frequentie
Ik heb letterlijk de wereld rondgereisd, op zoek naar wat normale ontlasting eigenlijk is en zou moeten zijn. Hoeveel mensen kunnen dat nu zeggen? Ik heb van de afgelegen jungle van Midden-Amerika tot India en China gereisd, om erachter te komen wat normaal is, omdat ik wist dat ik dat in New York, Californië of Iowa niet zou kunnen ontdekken. Ik wilde primitieve mensen zien die in landelijke, niet geïndustrialiseerde gebieden een simpel, natuurlijk, landelijk leven leidden, zonder veel stress. Mensen die een gemiddelde hoeveelheid lichaamsbeweging kregen en een matig eenvoudig, natuurlijk dieet hadden, bestaande uit lokaal verzameld voedsel. Deze relaxte, primitieve mensen bleken allemaal 20-30 minuten na elke hoofdmaaltijd die zij genuttigd hadden, ontlasting te hebben. Ze hurken, het komt er meteen uit, 1 minuut en ze zijn klaar. Geen bibliotheek met tijdschriften, niet persen, geen inspanning, kreunen of gebed, het kwam er gewoon moeiteloos uit. Ze bleken gemiddeld 2 tot 4 maal per dag ontlasting te hebben of 14 tot 28 maal per week. In vergelijking met de gemiddelde Amerikaan met één maal ontlasting elke 3 tot 5 dagen of 2 tot 3 maal per week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dr.Schulze bevestigt dus wat nelly3 zegt ;)
Ga naar de huisarts, je kan wel vanalles proberen met middelen die haar ontlasting zacht maken, maar beter is dit probleem met de huisarts te overleggen.
Het kan ook zijn dat ze door harde ontlasting een klein scheurtje in haar anus heeft waardoor poepen nog steeds pijnlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan gewoon even naar de drogist gaan om lactulose. Dit kan absoluut geen kwaad bij een kind eerst even 2 x per dag 5 ml. mocht het niet gaan dan 3 x p d 5 ml.
Ik denk dat je hier heel erg mee geholpen bent. Ook de huisarts zal je dit w.s. voorschrijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zit er ergens een wondje dat je nog niet had gezien? Dan kan het poepen nog steeds zeer doen.

Als dat niet zo is, geef 't dan gewoon wat tijd. Het zal vanzelf wel weer over gaan, als ze in de gaten krijgt dat het nier meer zeer doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is het eerder angst dan verstopping. Mijn dochtertje had dat ook toen ze ongeveer zo oud was. Mijn dokter adviseerde haar op schoot te nemen en haar buik te masseren als je merkte dat ze moest. Kinderen van die leeftijd kunnen nog niet begrijpen dat het niet erg is als iets het lichaam verlaat. Ik heb dus het vermoeden dat het psychisch is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit komt vaak voor zij merk dat iets haar lichaam verlaat en word daar angstig van, dagelijks een dessertlepel sla olie door het eten en hopelijk zijn de problemen dan snel voorbij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had dat ook met mijn dochter, toe ze 3 was. Maandenlang en niets hielp, Ook doktersbezoek niet, maar de kans is er wel, dat jouw dokter er ervaring mee heeft.
Belangrijk is wel, dat ze dagelijks ontlasting heeft, waardoor het niet hard wordt en weer een nare ervaring geeft.
Ik heb ten einde raad indertijd mijn dochter gechanteerd, ("je mag mee boodschappen doen, maar eerst naar toilet").
Aangezien ze voor geen goud het boodschappen doen wilde missen, werkte dit.
Jouw dochtertje is volgens mij te jong om dit toe te passen.
Een warm bad wil ook soms helpen, behalve de bekende laxerende voedsel even geen banaan en witbrood geven. Sterkte !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een badje met olie laten zitten alleen uitkijken dat ze niet wegglipt want olie op een lijfje is best gevaarlijk in bad, en anders iets van laxeermiddel geven dat heb je ook voor kleine kinderen bij de kruitvat en da enzo, en verder der buikje masseren (wil ook helpen).