mag je op je 14e met toestemming van je ouders uit huis, ergens anders gaan wonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoe wil je dat doen met geld? Je mag nog geen baan hebben.
En dan moet je alles zelf doen elke dag, koken, wassen, strijken, schoonmaken etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet gezegt dat ik op mezelf ga wonen.
Rieneke1
12 jaar geleden
ritsuka, de ouders zijn nog verplicht onderhoudskosten te betalen.
ik zat met 15 al op kamer bij een hospita.
mijn ouders betaalden de kosten, want ik ging nog gewoon naar school.
Ritsuka
12 jaar geleden
Sorry, verkeerd gelezen. Waar wil je dan gaan wonen?

Antwoorden (7)

Volgens mij mag je pas vanaf je 16e officieel ergens anders wonen, je mag wel naar een gastgezin maar dat moet met toestemming van je ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan de situatie. Als bv je ouders gescheiden zijn mag jij, als je ouder dan 12 jaar bent, zelf uitmaken of je bij je vader of je moeder wilt wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat klopt niet helemaal.
de rechter *hoort* een kind vanaf 12 jaar, maar kan toch anders beslissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is als ouders gaan scheiden als het kind al 12 is. Mijn dochter is na de scheiding van haar moeder en mij bij haar moeder blijven wonen (verplicht), maar toen ze 12 werd heeft ze zelf besloten om naar mij toe te komen. Niets met de rechter geregeld, maar gewoon op mijn adres laten inschrijven.
Daar zijn wel mogelijkheden voor, maar zelfstandig wonen is daar nog niet bij. Je praat dan over het wonen bij een pleeggezin of in een al dan niet gespecialiseerd internaat, of, als je ouders dat kunnen betalen, een kostschool. Je ouders blijven dan in normale omstandigheden je belangrijkste verzorgers / voogden.

Het is in je vraag echter totaal niet duidelijk waarom je een dergelijke constructie overweegt, en wat de achtergrond er van is. Is er echt sprake van gezinsproblematiek, dan zal het bureau Jeugdzorg jullie verder kunnen helpen. Ik kan me niet voorstellen dat deze situatie ontstaat in een gezin waar alles (redelijk) koek en ei is, dus er zal al sprake moeten zijn van enige hulpverlening voor het eventueel tot dergelijke drastische stappen komt - want het is beslist niet altijd het lolletje dat het lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan geen wet of regelgeving vinden waarin het verboden wordt. Als de ouders vinden dat het kind zelfstandig genoeg is om op zich zelf te wonen zal er door de partijen die daar niet mee eens zijn eerst het tegendeel bewezen worden.
Zie geen enkele reden waarom dat niet zou mogen.

De ouders geven toestemming en weten dat ze voor het doen en laten van het kind verantwoordelijk zijn.

Toegevoegd na 42 minuten:
Dat het mag blijkt wel uit het feit dat Laura (het zeilmeisje) in haar eentje een zeilreis rond de wereld mag maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij je veertienjarige kind zelfstandig laat wonen zonder toezicht, dat valt volgens mij onder verwaarlozing. Het is een ander verhaal als het kind inwoont of naar een internaat gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is zelfs de rechter het niet mee eens Stippel. Denk hierbij aan Laura het zeilmeisje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is niet voor niks een hele hoop gebakkelei over geweest, en de extreme uitzondering maakt nog geen regel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gebakkelei kwam doordat beide ouders (gescheiden) een andere visie hadden. Juist deze uitspraak impliceert dat als de ouders denken dat het kan het kind zelfstandig iets mag gaan doen, echter het ontslaat hen niet van enige verantwoordelijkheid. Een gerechtelijke uitspraak geld niet alleen voor die ene zaak maar voor alle vergelijkbare gevallen in geheel Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de volgende dertienjarige zeilster die de wereld rond wil, zal het iets makkelijker krijgen - maar da's dan nog steeds een uitzondering, Het geldt niet voor elke dertienjarige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kijkt naar de reactie op het eerste antwoord staat er dat ze niet zelfstandig wil gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen Marleen. Door deze uitspraak is het geen uitzondering meer, door deze uitspraak is het een normale gang van zake dat kinderen zelfstandig kunnen wonen. In Nederland is het nog altijd zo dat als een instantie beweert dat het kind op die wijze verwaarloosd wordt het ook moet bewijzen, zolang ze dat niet kunnen bewijzen is er geen vuiltje aan de lucht. Dit geld niet alleen voor een veertien jarige maar voor alle minderjarige er zijn ook kinderen die op hun 17de nog niet zelfstandig kunnen wonen, worden die door de ouders elders gehuisvest is er sprake van verwaarlozing maar dat zal door de instanties bewezen moeten worden.
Volgens mij mag je pas uit huis, wanneer er sprake is van grove nalating, delict of misdrijf in het ouderlijk huis. Wanneer hier geen sprake van is, dus wederzijds goedvinden zou er alsnog een onderzoek moeten worden plaatsvinden door het bureau jeugdzorg. Want je zit natuurlijk met voogdij, gezag en toezicht. Want je moet als minderjarige altijd onder toezicht of voogdij staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. Je schrijft dat je ouders daarvoor toestemming geven, en dat is belangrijk. Zij blijven voor jou verantwoordelijk, zeker financieel. Je mag in een pleeggezin gaan wonen, bij een tante/oom of oma enz.
Welke reden daar ook voor is.
Het gebeurt wel vaker met kinderen die een bepaalde hobby hebben die niet overal te beoefenen is. Bijv turnsters die op Papendaal moeten trainen, en daarvoor in de buurt van Arnhem moeten wonen en naar school gaan. Of schaatsers die bij een ijsbaan moeten wonen om dagelijks te kunnen trainen.
Maar ook als het niet lekker loopt tussen jou en je ouders, kunnen zij toestemming geven dat je (tijdelijk) elders gaat wonen. En dat mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herinner me dat een meisje dat toen een jaar of 14 was, bij mij en mijn vriendin kwam wonen omdat ze niet meer bij haar moeder wou wonen. Haar moeder vond het OK, en iemand van de jeugdpolitie of zo kwam af en toe eens kijken hoe het nog met haar ging. Er is nooit een probleem over gemaakt.