Nee, peuters spelen vaak nog naast elkaar. Ze zijn bezig met hun eigen spel. Peuters kunnen verbazingwekkend veel, maar er zijn ook nog talloze dingen die ze niet kunnen. Eén van die dingen is samen spelen. Dat komt doordat kleine kinderen, waaronder peuters, nog heel sterk op zichzelf gericht zijn. Ze zien zichzelf als het centrum van de wereld, en kunnen zich nog niet inleven in anderen.

Succesvol samen spelen betekent: samenwerken. En voor een succesvolle samenwerking is het nodig om je in te kunnen leven in een ander. Je moet bijvoorbeeld de behoeftes van de ander kunnen inschatten, en uit zijn gedrag kunnen afleiden wat hij wel en niet leuk vindt. Aangezien peuters dat nog niet kunnen, kunnen ze ook niet samen spelen.

Toegevoegd na 40 seconden:
Met "peuters" worden kinderen van 2 - 4 jaar bedoeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er bestaan wel degelijk spelletjes die peuters samen kunnen doen, zoals verstoppertje, tikkertje, en allerlei balspelen. Heb je zelf voldoende tijd en zin om mee te doen, dan kun je denken aan zakdoekje leggen en samen koekjes bakken. Houd er wel rekening mee dat de kans op schoppen, slaan en duwen weer toeneemt, evenals dingen afpakken en trekken aan elkaars haren, maar dat hoort erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hoeft niet zo te zijn.Er moet een klik zijn en als die er niet is zullen ze niet met elkaar gaan spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de regel wel, kijk maar naar peuters in een peuterspeelzaal..kinderen maken gauw vriendjes...of ruzie...
maar meestal gaat t wel goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gegarandeerd is een groot woord, maar wellicht geven ze seintjes aan elkaar door zodat ze na verloop van tijd elkaar in de gaten krijgen, en gaan spelen met elkaar of niet!

Maar het kan ook dat ze elkaar niet eens zien zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat moet je maar afwachten.
a: Kleintjes kunnen rustig in dezelfde kamer spelen, maar dan ieder in een hoek. Ze kijken wel eens naar elkaar maar daar blijft het bij.

b. Sommige kleintjes scharrelen wel naar elkaar toe. En spelen dan met elkaar of ieder met iets naast elkaar.