Mijn dochter is 15,heeft een Antilliaanse criminele vriend van 20,hij blowt en heeft een uitkering.,hoe ga je daar als ouder mee om?

Van ons mag hij niet thuis komen,en accepteren hem niet.
Toch vind het jammer ,had het graag anders gezien.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ze is nu heel vaak met hem,ze zijn gelukkig niet in zijn huis"(hij woont ook al op zichzelf)hangen de hele dag op straat rond.Mijn ex neemt hun tweetjes wel binnen en gaat met haar Antilliaanse vriend biertjes drinken.Echt ik wordt hier zo gefrustreerd van.Hoe moet ik met deze relatie van mn dochter omgaan,ben zo bang dat hij andere bedoelingen heeft.
Soms denk ik,misschien als ik m bij ons thuis laat dat het misschien minder spannend meer is en dat ze de relatie misschien verbreekt..Wie heeft advies voor mij

Toegevoegd na 16 minuten:
Hij is eind april vrijgekomen,8 maanden vast gezeten,daarvoor ook al meerdere malen vast gezeten

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

U noemt nu een aantal dingen op. Hij is Antilliaans, crimineel, blowt, heeft een uitkering en is 5 jaar ouder dan je dochter. En wat is nu het ergste uit het rijtje? En wat moet er veranderen? Als hij stopt met blowen, of een baan zoekt is het dan goed voor uw dochter? Of als het Nederlandse jongens is, die ook blowt en niet werkt? Voor een dochter van 15 is natuurlijk geen enkele jongen goed genoeg, jullie zien haar nog als een kind, maar je dochter begint langzaam volwassen te worden en krijgt vriendjes. Ze verlaat het warme huiselijke nest. En ik zou me niet te druk maken, dit is nog maar een vriendje, waar er waarschijnlijk nog wel meer van zullen komen. Het is niet haar aanstaande. Hoe meer u het verbied hoe meer ze naar dat vriendje toe zal trekken. Maar beste vraagsteller, u bent zelf ook 15 geweest, dus u weet hoe het werkt. Als je iets niet mag van je ouders dan doe je het stiekem toch. Toegevoegd na 1 uur: Beste vraagsteller, Je toevoeging is duidelijk. Maar ik blijf erbij, als je het gaat verbieden, dan rent ze nog veel harder naar die jongen toe dan ze al doet. Natuurlijk ben je het er niet mee eens maar, nodig hem een keer thuis uit, doe alsof hij van harte welkom is in de familie. Als het mag en als de ouders het goed vinden is het al snel niet meer interesant voor een dame van 15. Misschien kan je een vriendin van je dochter in het verhaal betrekken, tenzij die ook op bajesklanten, misschien kan die vriendin haar op andere gedachten brengen.

Ik zou eerst eens zelf onderzoeken of deze jongen werkelijk zo crimineel is, nodig hem uit en oordeel zelf wat voor jongen het is en laat je niet leiden door wat je hoort. Ik denk dat je door alles te verbieden je dochter juist naar hem toe drijft en zicht verliest op alles wat er gebeurd.

allereerst maak je mijn inziens een fout door hem niet thuis te laten en niet de accepteren. Op die manier rent je dochter werkelijk naar die jongen en heb je helemaal nooit zicht op wat ze precies doen. Doe het andersom, verwelkom hem met open armen. Accepteer hem wel, spreek af dat je dochter en vriend ook af en toe een avondje op de bank doorbrengen bij jullie en stel geïnteresseerde vragen over zijn leven en plannen ( niet op een pusherige manier maar gewoon oprecht ) . Dan heb je allereerst inzicht in hun leven samen, ook in hun gevoelens voor elkaar. Daarnaast kom je erachter dat het misschien toch best een toffe gozer is en dat is handig als hij blijft hangen, je wil toch een band ben een eventuele schoonzoon. Of die jongen schrikt zich een hoedje, zit niet te wachten op zulke liefdevolle ( klam-an ) ouders, en kiest alsnog het hazepad op zoek naar een makkelijkere prooi. Stel het is, ( in het uiterste geval ) een loverboy, iemand die je dochter misbruikt...dan wil je toch op de hoogte zijn en toezicht hebben? Dat kan alleen als je alles op een positieve manier benadert, en niet met de houding die je nu aanneemt. En als je nu al zo negatief ben en je dochter houdt er een nare ervaring aan over, zal ze nooit haar verhaal bij haar ouders doen, die zeggen dan alleen maar "zie je wel" .. Toegevoegd na 4 minuten: toevoeging nav jouw toevoeging: klinkt als een verstandige ex die een manier heeft gevonden om ze van de straat te houden en tegelijk toezicht te houden. Doe hetzelfde, maar niet met de intentie dat hun relatie dan verbreekt want dat voelen ze dan natuurlijk mijlenver aan. Nee, zet écht je beste beentje voor.

Ken je de act van Wim Sonneveld? "Ik prees hem het graf in" Thuis wete je wat er gebeurt, heb je er nog enigszins zicht op. Hoe harder jij nee roept, hoe spannender het voor je dochter is

Beste Jackybrocant, inderdaad kun je die jongen beter wel bij jou thuis laten komen, zo kan je wat meer over die jongen te weten komen en hoeven ze niet op straat te hangen (waar jongeren vatbaar worden voor criminaliteit). Probeer een goede band te krijgen met die jongen en je dochter en zo kan je het meer in de gaten houden. Door een goede band te krijgen met die jongen krijgt hij ook vertrouwen in jou en dan kan hij misschien meer hebben van jou als je dingen adviseert als baantjes aannemen of opleidingen volgen. Ik zou hier ook met je ex over praten maar misschien gaat hij juist met die jongen biertjes drinken om ook een vertrouwensband met die jongen te krijgen. Je bent bang dat hij andere bedoelingen heeft maar is dat enkel en alleen omdat hij Antilliaans is en een uitkering heeft en jointjes rookt? Hij komt niet bij jullie thuis en zo kan je ook weinig over hem te weten komen dus kan je niet zomaar zo'n oordeel geven, dit betekend niet dat hij overvallen pleegt en meisjes gaat prostitueren. Succes ermee

Dit soort situaties zijn een nachtmerrie voor iedere ouder. Jaag je hem weg dan ben je je dochter kwijt , laat je hem toe dan heb je zijn invloed in je huis. Het klinkt laf maar ïf you can't beat them, join them. Je hebt daarbij het "geluk " dat je dochter nog geen 16 is. Bouw een vertrouwelijk met je dochter op en werk samen met je ex. Wellicht handelt deze zo om exact dezelfde reden: toezicht houden. Als je dochter vertelt of tekenen vertoont van sexueel geaarde omgang dan dien je als ouder een klacht in. Omdat de man een crimineel verleden heeft kan het zijn dat de politie daarom sneller in actie komt. Het kan echter ook zo zijn dat deze jongen werkelijk goed en oprecht met je dochter omgaat en zijn leven wil beteren onder invloed van een lieve vriendin en verstandige ouders, misschien laat hij zich bijsturen. Ik geef toe dat dit naief klinkt maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Accepteer en respecteer deze jongen tot het tegendeel vaststaat. je dochter zal je dan niets verwijten als je dan handelend optreedt, het is dan immers geen jullie tegen hen maar jullie tegen HEM. Als je ook maar vermoeden hebt dat er een loverboyconstructie gaande is, neem het heft dan in handen en onderzoek de situatie, liefst gezamenlijk met je ex. Het kan echter zijn dat het een jongen is die zijn leven wil beteren, ook dat moet zijn kans hebben. Ik wens jullie wijsheid en inzicht toe. Niets doen is geen optie.

Als het mijn dochter was dan zou ik die gozer zo bang maken dat hij voor altijd uit de buurt blijft. Bovendien als hij seks heeft met je dochter dan kun je aangifte doen bij de politie. Dit is altijd strafbaar, ook al stemt je dochter er mee in. En dan er op aan blijven dringen dat ze er een zaak van maken! Al verbeter je hier niet de band met je dochter mee. Ik zou verder ook mijn dochter zolang ze iets met hem heeft alle vrijheid ontnemen. Direct naar school meteen naar huis en niet zonder toestemming het huis uit. Lekker klein houden. Klinkt waarschijnlijk ouderwets en achterhaald maar je hebt weinig andere mogelijkheden. Ja, hem accepteren, maar of dat de beste oplossing is...

In tegenstelling tot anderen vind ik dat je hem niet moet accepteren en dat je nu even heel streng moet zijn tegen je dochter. - Dat hij Antilliaans is maakt naar mijn mening niets uit. - Een keertje een jointje roken oké, maar als hij dit regelmatig doet is dat natuurlijk niet het goede voorbeeld voor je dochter. - Hij heeft nu een uitkering? Dat kan de beste overkomen, zolang hij maar wel toewerkt naar reïntegratie. Mijn probleem met hem is dat hij vast heeft gezeten. Dat is natuurlijk niet omdat hij een dropje bij de jamin heeft gestolen. Die jongen heeft blijkbaar veel op zijn kerfstok. Ik vind dat jij als moeder de taak moet hebben om jouw jonge dochter in bescherming te nemen. En het zou fijn zijn als jouw ex dat ook zou doen, want het is belangrijk dat jullie op een lijn zitten. Laat je niet weerhouden door mensen die zeggen: 'ja maar als je iets gaat verbieden, gaan ze het juist doen'. Jouw dochter is echt noch veel te jong om zelf deze beslissing te nemen en heeft gewoon nog sturing nodig. Bij mij gaan de alarmbellen rinkelen hoor, dus ik vind dat je goed bezig bent. Nu je ex nog!

Ik vraag me af hoe jullie relatie (moeder/dochter) was VOORDAT zij dit vriendje heeft uitgekozen. Mijn vermoeden is dat er ook altijd al spanningen tussen jullie waren en dat dit misschien een methode van haar is om een beetje wraak te nemen of zich af te zetten. Kennelijk werkt dat, want je bent momenteel radeloos. Je kunt de keuzes van je dochter niet verbieden, wel kan je gaan werken aan jou relatie met je dochter. Als je dat op een goede wijze doet, dan zal het vriendje niet meer nodig zijn en zal het niet meer nodig zijn voor haar om zich te gaan afzetten tegen jou. Kijk eens goed hoe jullie relatie nu werkelijk is. Want ik vermoedt dat er tussen jullie al grote spanningen waren voorheen.

Ik heb hetzelfde meegemaakt . Ik ging zelf met een jongen die net vrij kwam enzo. Mijn moeder was het er ook niet mee eens maar kon zelf vrij weinig eraan doen omdat ik er niet naar luisterde ( Tieners he ) Mijn moeder heeft mij toen bij jeugdzorg aangemeld en dat is het beste wat ze ooit kon doen. Daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor . Ik werd uit huis geplaatst naar een andere stad om van deze jongen af te komen. Daarna een kamertraining gehad. En nu ben ik 20 & heb ik mijn eigen huis , een lieve vriend . Alles voor mezelf. Soms is het beter om zulke dingen aan jeugdzorg over te laten. Hoe moeilijk het ook is. Toegevoegd na 53 seconden: Hier word je dochter namelijk later ook niet gelukkig van. En in de loop van de tijd zal ze dat inzien en jou bedanken !! Toegevoegd na 3 uur: + je heb bij jeugdzorg ook een cursus die heet:Meiden onder elkaar. Daar heb ik zelf ook aan meegedaan. En dat gaat vooral over jongens. Hoe je nee zegt. Wat je zelf prettig vind & wat je totaal niet wil. ( In een tekening) Vond het zelf nogal onnodig . Maar het is best wel van pas gekomen. Het is met 3 andere meiden rond de 14 tot 17.

Gewoon alles doen om die gast bij je dochter onderuit te halen. Ze is 15, waar is ze mee bezig met een vent van 20? Bij mij zou hij ook niet het huis inkomen. En wat je ex betreft, die zou ik ook eens hartig aanspreken op zijn onverantwoordelijke gedrag ten aanzien van een kwetsbaar meisje van 15. Is dat een vader? Nee dus! Ik ben ook een vader van weliswaar een volwassen dochter, maar als zij met zo één verkering zou hebben zou ik geen nacht meer rustig slapen.

Beste moeder, Als mede-ouder deel ik je gevoel. Je wilt niets anders dan het beste voor je kind, je ziet met zo'n knul je ergste nachtmerrie waarheid worden. Als iemand met ervaring moet ik je echter adviseren het contact met je dochter voorop te stellen. Door haar te verbieden met hem om te gaan, heb je grote kans dat je daar alleen maar het tegenovergestelde mee bereikt. Je bereikt er meer mee door hem een kans te geven, hem toe te laten in haar leven, en er op te vertrouwen dat zij uiteindelijk de voor haar beste keuze maakt. Dat kun je niet forceren, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik heb zelf 6 jaar op een (particulier) internaat gewoond. Daar zaten ook meiden met soortgelijke situaties. De vriendjes zagen ze toch wel, maar leerden tegelijkertijd dat hun school en hun omgeving het allerbelangrijkste was. Ik kan je ex-man heel goed begrijpen. Beter een oogje in het zeil kunnen houden dan ze wegjagen en een soort 'wij- tegen-de-wereld'-gevoel stimuleren. Als je je dochter goed hebt opgevoed, zal zij vanzelf de juiste keuze maken. En zo niet, dan is het haar leven, en heb jij die keuze te respecteren. Come on, wie is er nog samen met zijn of haar liefje van toen je 15 was? Niemand toch? Sterkte. Geef je grens aan, maar laat je dochter haar eigen fouten maken, en zélf tot de ontdekking komen dat bepaalde keuze's niet slim zijn. Houdt de communicatie gaande, open en vrij. Daar win je het meest mee.

Je heb je dochter eigenlijk nu het huis uit gejaagd recht in de "criminele" armen van haar vriendje. Het lijkt mij juist het tegenovergesteld van wat je wilt ik denk dat hem toch toelaten het enige is wat hem weer wegjaagt ;) let wel er is geen enkele garantie maar op deze manier kan je hem toch wat leren kennen vraag hem naar zijn plannen en ideeen. voor hetzelfde geld heeft die jonge na zoveel maal vast te hebben gezeten eigenlijk al een beetje de hoop op een geregeld leven op gegeven. Als er dan verder niemand een goeie invloed op hem kan hebben blijft hij daarin. je kan en mag zeker je twijfels bespreekbaar maken vraag is durf je dat aan ? en als je zijn verhaal aanhoort of hij ook luistert voor de rest zorg dat je dochter altijd een thuis heeft en je altijd mag bellen. als het echt fout gaat. Bedenk ook dat je dochter ook niet de domste is en enige twijfel die je zaait over de toekomst zal zeker zijn effect hebben als is het niet meteen natuurlijk.

Ik heb hele vage vriendjes gehad en hele gewone en hele slome en hele toffe die toch niet zo tof waren. Het gaat erom hoe ze voor je dochter zijn. Schijn bedriegt zovaak. De grootste crimineel kan een lul zijn op straat, maar gaat door het vuur voor zijn familie en gezin, daar is niks mis mee zolang hij je dochter buiten de malefiede zaken houdt. terwijl een nette werkende jongen de oorzaak kan zijn van behoorlijk extreem huiselijk geweld (ik spreek hier (enigzins) uit ervaring). Probeer er zonder oordeel in te gaan en kijk of je dochter verstandig reageerd op bepaalde zaken. Hoe wijs is ze van zichzelf. Loopt ze al haar hele leven in zeven sloten tegelijk of kan ze behoorlijk har mannetje staan en is ze er altijd goed af gekomen. Zolang ze geen loverboy aan de haak heeft geslagen en zij niet betrokken wordt bij vuile zaakjes en van haar vriend haar eigen keuzes mag blijven maken (dus eigenlijk alles wat in elke relatie zo hoort) zou ik me geen zorgen maken. Door je af te keren van haar liefdes, laat je haar afkeren van jou. Laat zien dat je haar steunt, zowel in haar goede dingen als haar domme fouten, dan weet ze dat ze altijd bij jou kan komen als het mis gaat en jij meer van haar houdt dan wie dan ook. ik weet die liefde voor kinderen is dat wat je nu zo kwaad maakt, maar je kunt het ook gebruiken om gewoon lief te hebben. De keuzes maakt ze toch, met of zonder jouw toestemming. Laat het niet met of zonder jouw zijn. Veel sterkte ermee...en onthoudt dat liefde heelt en haat verbreekt. Toegevoegd na 10 minuten: had even over het hoofd gezien dat ze 15 was...dan lijkt me bezoek alleen bij jou thuis juist het verstandigst...andersom heb je er echt geen zicht op, maar ik vindt het wel een heel groot leeftijdsverschil... Een tip, of je er nu aan wilt of niet sexuele voorlichting en prefentie wordt nu wel noodzakelijk. Hier hoort ook bij dat nee zeggen mag en dat jouw lichaam van jouw is en dat als iemand iets doet tegen je zin in dat niet oke is...relatie of niet! Eigenlijk is dat basis, maar veel meisjes van 15 vinden zichzelf niet goedgenoeg en gaan heel ver voor een compliment. Zorg dat je zicht houdt op de relatie in de zin dat die stabiel is en gelijkwaardig. Als de reltaie scheef groeit zijn kant op moet je ingrijpen.

feit... verbieden kan je het niet dus wat je kan doen is op een rustige manier vertellen waarom je het niet met de relatie eens bent, je zorgen om haar maakt, en aangeven dat je er voor je dochter bent mocht er wat zijn. heel belangrijk is dat je het bespreekbaar houdt, je dochter niet afwijst op de keuze die ze maakt ook al ben je hier vreselijk mee oneens. nu laat je ze niet in je huis, dus ze vullen hun tijd elders samen en hangen op straat. daar heb je er helemaal geen controle over, dus je zal een keuze moeten maken. hoe meer jij je zal verzetten tegen de relatie, hoe meer je dochter naar haar vriend zal trekken, ook dit is iets om in je achterhoofd te halen. heb je al een keer met de vriend gepraat? vertel hem dat je er niet blij mee bent dat ie blowd, maar dat je het niet kan verbieden. vertel dat je het een heel naar idee vind dat ie vast heeft gezeten en dat je wil dat je dochter op het juiste pad blijft. net zoals bij je dochter, geef je ding aan en laat het hierbij, hou het bespreekbaar en luister naar de andere kant van het verhaal. ik weet niet waar de jongen voor vast heeft gezeten, maar hoop dat jij het wel weet. (dat het geen loverboy praktijken zijn bijvoorbeeld, want dan moet je op scherp staan) je hoeft geen vrienden te worden met deze jongen, maar je moet je dochter niet afkeuren om haar keuze. dit hoort bij opgroeien, leren, en volwassen worden. bij de onderstaande link kan je misschien nuttige info vinden.

Bronnen:
http://www.kennislink.nl/publicaties/met-f...

Keep your friends close, but keep your enemies closer. Beter onder jouw toeziend oog dan rondhangend op straat. En meisjes van vijftien ?? Hoe leuker pappa en mamma het vriendje vinden, hoe eerder hij 'exit' is. En hoe erger ze er op tegen zijn, hoe groter de verliefdheid en hoe groter de kans dat ze er met hem tussenuit knijpt of nog stommere dingen doet. Hopelijk heb je haar ver-/zelfstandig genoeg opgevoed om zelf -als puntje bij paaltje komt - ook wel te weten dat een dergelijke relatie op de lange duur niet zo verstandig is. En mocht je dat hoofdstuk nog hebben overgeslagen : als de SODEMIETER aan de pil. Liever gisteren dan vandaag. Desnoods de prikpil ; die kun je tenminste niet vergeten. Ik ken meerdere van deze verhalen uit mijn eigen omgeving (al vanuit de jaren 80 zelfs), en de meiden die (ruim) voor hun 20e zwanger waren is in de regel weinig van terecht gekomen, terwijl zij die zichzelf daartegen beschermd hadden, uiteindelijk allemaal wel weer op hun pootjes zijn terugbelandt. Uiteindelijk bepaalt dát het grote verschil. Dat die knul niet deugt, dáár zijn ze allemaal op een gegeven moment wel achter. De schade echter verschilt enorm.

Zelf ben ik been ouder, maar ik denk wel hoe ik het moet aanpakken: 1.Praat er rustig met je dochter over. 2.Geef geen punten van hier tot Tokio 3.Jaag haar niet op de stang 4.Probeer hem te vermijden 5.Neem contact op met de ouders van die vriend, om daar eens mee te praten. Mvg, MrMorrie1

Alles neerschrijven wat je denkt dat er mis gaat lopen in haar leven door deze relatie. Dit haar laten lezen en laten ondertekenen (kans is groot dat ze niet wil/durft en begint na te denken). En voor de rest erover zwijgen. Na 2 jaar deze tekst terug boven halen en laten lezen. Een reeks elementen zullen al uitgekomen zijn. Dit zal mogelijk haar ogen dan openen.

ik zou eerst even goed opletten hoe hij zich tegen uw gedraagt en of zijn ouders het al weten of je kan gewoon met zijn ouders erover hebben en kijken wat zij er van vinden....

Ik zeg hier maar een ding op. Je mist je Moeder pas als ze er niet meer is. Zorg dat je er toch altijd voor haar bent. Eens komt ze terug bij jouw. Misschien wel met knikkende knieen. En dan kun je praten. Zoals alleen een Moeder ,met haar dochter kan praten. Op dit moment kun je niks forceren. Helaas.

vraag haar "waarom" ze met hem omgaat terwijl ze weet dat hij vast heeft gezeten blowt en al die andere dingen. en als ze het vertelt , moet je op een rustige en kalme manier ( zo voelen ze zicht minder afgewezen ) wat de tegendelen zijn. zo kan ze zelf gaan nadenken over waar ze mee bezig is en of het wel verstandig is. dan valt het muntje denk ik wel dat ze niet echt slim bezig is. ik hoop dat het werkt :)

Ik kan je bijna garanderen dat het geen loverboy is, dan was die jongen wel mijlenver uit jou en de buurt van je ex gebleven en had je echt niks over 'm geweten. Probeer hem een kans te geven, zolang hij je dochter niet op het slechte pad helpt of slecht voor haar is kan het geen kwaad. Ik neem aan dat je dochter geen onderdanig timide typje is want daar valt de gemiddelde Antilliaan niet voor, ook gaat de gemiddelde Antilliaan meer dan goed met vrouwen om. Gewoon goed in de gaten houden!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100