waarom is het beter om je baby pap van een lepel te geven?

Er word gezegd dat dit beter is voor de ontwikkeling van de mond, maar de baby krijgt toch ook al fruit en groente van een lepel? Is dan ook pap van de lepel nog beter?

Toegevoegd na 33 minuten:
het gaat om een baby van 8 maanden die als ontbijt fijne granen door zijn opvolgmelk krijgt. alleen is het volgens het consultatiebureau beter om dit van een lepel te geven maar ik vraag me dus af waarom. Ze vertelden er ook bij dat het voor het gemak ook uit de fles kan met een groter gemaakt gaatje dan normaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je geeft ook al fruit- en groentenhapjes dus je hebt het vast al gezien: leren happen van een lepel leer je niet zomaar, dat moet je oefenen.
Ze moeten hun lipjes krullen en hun tong gebruiken, smakken met hun kaakjes wat uiteindelijk zal overgaan in het echte kauwen.
Die eerste groente en fruithapjes zijn vaak een behoorlijke puinhoop en gaan vaak meer om het oefenen dan het daadwerkelijke eten. Maar v.a. 8 a 12 maanden gaat je kind over van volledige flesvoeding naar echte maaltijden.
Een echte maaltijd zit niet in een fles.
Dat happen van een lepel gaat in het begin moeizaam maar hoe vaker ze het doen hoe sneller ze het kunnen.
En hoe groter het gunstige effect voor de spraakontwikkeling. Want die lippen, tong enzovoorts goed geoefend hebben met eten bevorderd het leren praten.

Je kunt je kindje ook al brood geven, als dat goed gaat kun je na verloop van tijd de pap weglaten. Je geeft dan brood en melk uit een tuitbeker.
Het gaat snel met die kleintjes, over een drietal maanden is je kindje alweer een jaar en heeft het helemaal geen fles meer nodig.
Kijk even in de onderstaande link van het voedingscentrum, daar staat maand voor maand beschreven wat en hoe je kindje kan eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Echte lammetjespap is te dik om in een fles te doen. Naarmate de baby groter wordt,wordt de fles langzaam afgewend. Je bent zeker in de war met opvolgmelk? Dit werd uiteraard wel in een fles gedaan, dit was echter geen pap. Nog even en ook de fles wordt ingeruild voor de beker met tuitje. Het gaat zo snel!:)
12 jaar geleden
Ja het is zeker beter met een lepel! Voor de spraakontwikkeling is dit heel belangrijk.
Het is belangrijk om af te wisselen. Zo ontwikkelen de mondspieren zich die nodig zijn bij het spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een voorbereiding op zijn volgende levensfase:
Er is geen fles meer.
Alleen als de pap nog zo dun is dat het beter is met een fles, kun je de fles blijven gebruiken, naarmate de pap dikker wordt kun je overschakelen naar lepeltje.
Maar in die fase wordt pap ook vervangen door andere maaltijden.
Maar laat dat kleintje nog maar even genieten van de fles, het geeft immers een veilig gevoel, zo lekker dicht tegen je moeder aan.
Dat stukje veiligheid geeft ze wel weer zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook meetelt is dat je kindje zo leert dat zuigbehoefte niet automatisch samen gaat met eten......maarook idd voor het spraakontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou me er niet echt zorgen om maken. Ik heb alledrie mijn kinderen pap uit een fles gegeven. Van te lang drinken uit een zuigfles (met zo'n speen) kan je kind zuigfles caries krijgen, daarom raden ze een lepel aan. Geen suiker door de pap doen he? ;-) kinderen lustten alleen suiker omdat ze dat van jongsaf aan van hun ouders kregen, terwijl het helemaal niet nodig is!