Hoe help ik mijn kind van zijn (extreme angst af?

Hij is namelijk bang voor vuilniswagens en alles wat ook maar een klein beetje herrie maakt... Hij is bijna 3 jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

uit eigen ervaring weet ik dat het een kwestie van tijd is voor het minder gaat worden, maar je kunt ook proberen om mischien de herrie juist wat meer op te zoeken en daar een vrolijke uitleg bij te geven. angst zal toch wel in de genen zitten, en het enigste wat je daar aan kan doen is wachten tot je je kind het zo goed mogelijk uit kan leggen tot dat hij het begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Confronteren met de situatie !
''Als je bang bent in het donker maak je het donker gewoon bang''.

Groetjes Zeppuhh ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt proberen, je kind zelf herrie te laten maken. Dan heeft het kind de herrie onder controle. Dat kan helpen. Misschien dat je kind op die manier de sprong kan maken naar "herrie is leuk" - wat vele ouders tot wanhoop kan drijven, maar wat nu eenmaal bij kinderen hoort.

Heb je je kind al eens laten testen op autisme/Asperger? Kinderen met een dergelijke stoornis reageren ook vaak erg angstig op geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het wel ver gaan om gelijk er een etiket op te willen plakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, 't is niet bedoeld om een etiket op te plakken. En als het kind verder normaal functioneert, is deze mogelijkheid ook helemaal niet aan de orde. 't Is puur dat ik mensen ken die "een stoornis uit het autistische spectrum" hebben, zoals dat zo mooi heet, en dat zij slecht tegen harde en onverwachte geluiden kunnen - en al helemaal niet tegen de combinatie. Dat is een bekend effect van autistische stoornissen. Maar nogmaals, functioneert hij normaal in een groep, dan hoef je hier niet aan te denken.
Ik zou mijn kind meenemen, als de vuilniswagen er in de verte aankomt, en bij de vuilnisbakken wachten. Dan kan hij zien, dat er niets engs gebeurt, en misschien is hij dan zó afgeleid door wat hij allemaal ziet, dat hij vergeet bang te zijn. Daar zou ik een soort ritueel van maken dus elke keer als het vuilnis opgehaald wordt gaan kijken, waardoor hij het zelfs leuk gaat vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind van drie is vaak bang voor iets, zo ook bijvoorbeeld harde wind, regen en onweer; dat is normaal. Laat je kind merken dat je er begrip voor hebt maar bevestig de angst niet door mee te gaan doen o.i.d. Maak je kind geinteresseerd voor de vuilinswagen door uit te leggen wat het doet (alle poepluiers meenemen), dat iedereen hem goed kan zien door de zwaailichten enz. Ga alsjeblieft niet te snel testen op autisme of aanverwante stoornissen, maar zie dit gedrag als onderdeel van een gezonde ontwikkeling. Uiteindelijk zal er niets veranderen voor je kind als je weet dat hij het "stempeltje" heeft; je moet zowieso op zoek naar de juiste manier van omgaan met hem. Mocht jij of de school later alsnog denken dat er "iets" is met je zoontje kun je altijd nog hulp zoeken in het achterhalen van de oorzaak ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn neefje heeft hier ook last van gehad. Zodra de vuilniswagen of de bus door de straat kwam werd hij helemaal panisch van angst. Uiteindelijk is dit na ongeveer een half jaar weer vanzelf overgegaan. Overigens heeft hij wel heel gevoelige oren en houdt hij nog steeds niet van veel herrie. Misschien heeft jouw kind ook last van zijn oortjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is jouw kindje wel een HSP, want dan komen de harde geluiden 'extra' hard binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst moet je uitsluiten dat er iets met zijn oortjes is, mijn zoon kon, toen hij klein was, ook slecht tegen lawaai, hij bleek last van zijn oren te hebben.
Is er niets aan de hand met z`n oren, dan zou ik je aanraden om een speelgoedvuilnisauto voor hem te kopen en daar lekker veel lawaai mee te (laten) maken.

Leg hem uit dat sommige dingen nou eenmaal veel lawaai maken en dat dat niet erg is: de stofzuiger maakt toch ook een hoop lawaai, maar die maakt het huis zo mooi schoon.
Gelukkig gaan deze angsten meestal weer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onbestemde angsten kunnen hun oorsprong vinden in een vorig leven. Als het met de tips die je hierboven kreeg niet overgaat, zou ik regressietherapie aanbevelen. Vaak is een sessie al voldoende om de angst te begrijpen en is die daarna gelijk verdwenen. Als het kindje al goed spreekt en begrijpt kun je het nu al doen. Anders zou iemand als Derek Ogilvie zéker kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's echt een heel gevaarlijk idee! Bij de ene regressietherapeut blijkt dat hij ooit door een vuilniswagen is overreden, bij de andere is het een herinnering aan wapengekletter tijdens de veldslag bij Leipzig, de volgende beschuldigt je buurman van sexueel misbruik - en ze zullen allemaal gelijk hebben. Regressietherapie - wegblijven!
Allereerst, probeer er niet gelijk een syndroom of iets dergelijks aan te koppelen. Mijn dochter is extreem bang voor de fanfare, het geluid doet zeer zegt ze., had ik zelf als kind ook last van. Als hij 3 is kun je best wel al vragen of het eng is of zeer doet. Als het alleen angst is inderdaad proberen de angst te overwinnen, misschien mag hij eens met een vuilniswagen oid mee (alleen als hij zelf wil natuurlijk).

Je kunt ook overleggen met het consultatieburo als je twijfeld, vaak hebben ze ook een inloopspreekuur (of telefonisch spreekuur) en anders gewoon afspraak maken, of via de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoontje was vroeger erg bang voor de stofzuiger. Later kwam ik erachter dat het kwam omdat, in combinatie met het harde geluid, 'alles erin verdween'.

Een vuilnisauto 'slikt ook alles in'. Wellicht dat een stukje angst ook hieruit voortkomt. Probeer voorzichtig met hem van een afstandje de vuilnisauto samen te bekijken. Leg hem in zijn eigen woorden uit wat er gebeurt en hoe goed het is dat niet alle rommel op straat blijft liggen. Maak het positief door het alleen maar positief te benaderen.

Leg hem ook uit dat sommige apparaten nu eenmaal veel lawaai maken, maar hele slimme dingen kunnen doen zodat je het hopelijk kunt ombuigen naar bewondering en interesse. Benoem alle mooie en slimme dingen van het object wat lawaai maakt. Bij een vuilnisauto is dit wat makkelijker: die moet grote containers tillen en dus heel sterk zijn. Het is een grote machine en grote machines maken altijd veel lawaai. 'Oefen' eerst met een speelgoed vuilnisauto, wat het misschien iets makkelijker maakt.

Een extreem angstig kind luister doorgaans niet of slecht en wil alleen maar zo ver mogelijk uit de buurt komen van het lawaai. Probeer toch door die grens te gaan en hou vol. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak van herrie 'een feest'... zoek het op, dans erbij, lach erbij, wijs op de mooie kanten van de herrie (de kleuren van de vuilniswagen... de aardige chauffeur) en vooral... toon zelf geen enkele angst.

Ik ken een kind waar iets dergelijks bij heeft geholpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koppel iets leuks (wat je kind leuk vindt) aan hard geluid.
als je een hard geluid hoort geef je een klein speeltje.

als je kind muziek leuk vindt, kan je daar misschien iets mee. de muziek steeds ietsje harder zetten (langzaam opbouwen) of zelf lekker veel lawaai laten maken.
en het kind de controle geven over het geluid.

maar eerlijk gezegt denk ik dat het angstig zijn vanzelf over gaat. je kind gaat vanzelf merken dat er niets gebeurd als er harde geluiden zijn. je schrikt dat is niet leuk maar verder gebeurd er niets. heb je nu niets aan ...maar toch.

wat je ook nog kan doen is samen met het kind een boekje lezen over vrachtwagens (bob de bouwer?)
en dan vragen welk geluid maakt een vrachtwagen, kun je dat na doen. en dan iets zeggen over de vrachtwagen maken veel lawaai he? kun je dat ook?
misschien kan je dan tot een gesprekje komen, jij vindt harde geluiden niet leuk he?

misschien kan je voor de zekerheid even naar de huisarts om zijn oren te laten checken? ik kende ook iemand die een ooronsteking had en die kon ook niet goed tegen harde geluide. (waarschijnlijk te maken met de trillingen in je oor)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan er b.v een spelletje van maken,door wie hoort de vuilniswagen het eerst dan gaat je kind er een positief label aan plakken en went het aan harde geluiden,ook kan het helpen dat je gewoon huiselijke geluiden blijft maken b.v.wanneer hij op bed ligt dan went hij eraan, sommige mensen gaan overmatig stil zijn en dan bevestig je juist dat geluid niet goed, is en bedreigend.