Is een Wobbel veilig speelgoed?

Ik zou een wobbel/balance board willen voor onze 2 jarige dochter maar ik vroeg me af of dit wel veilig is? Ivm vallen, geplette vingers, afglijden...
Zou een starter beter zijn dan een original?

https://www.wobbel.eu/nl/
Ik lees dat veel gezinnen dit hebben , ook voor kleintjes (vanaf +-1jr)

3 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
3 jaar geleden
Een kind kan altijd valle natuurlijk, alleen onder toezicht laten spelen. Ik heb een Pikler driehoek, mag mijn kleine van 1 1/2 jaar oud alleen op als ik er naast zit.

Antwoorden (1)

De Wobbel is zeer beweeglijk kinderspeelgoed, en zoals altijd met dit soort speelgoed is het toezicht van de ouders of verzorgers noodzakelijk. Zeker bij jongere leeftijden. 100% veilig kan nooit gegarandeerd worden.

Het basismodel Wobbel en de versie met vilt is ontworpen en heeft een CE keurmerk gekregen voor het gebruik vanaf 0 maanden, maar is ook geschikt voor oudere kinderen en volwassenen tot 200 kilo, voor de Wobbel Starter is dit 100 kilogram.
De versie met kurk is CE gecertificeerd voor kinderen vanaf 3 jaar en ouder. De Wobbel is een balansbord voor staand gebruik en hierop getest voor ander gebruik kan Wobbel geen veiligheidskeurmerk garanderen. Laat uw kinderen nooit op de zijkant staan of zitten. Laat kinderen rustig aan de Wobbel wennen en help ze een handje, maak duidelijke afspraken.

Een aantal aanwijzingen voor het gebruik:
1. Kinderen altijd onder volwassen begeleiding laten spelen;
2. Gebruik de Wobbel alleen op gladde en horizontale ondergronden. Het gebruik van een Wobbel op schuine en/of ruwe ondergronden kan ervoor zorgen dat de Wobbel kantelt, wat letsel kan veroorzaken.
3. Geen sokken of glad schoeisel aan. Blote voeten of stroeve schoenen voorkomt uitglijden;
4. Bij gebruik van de Wobbel met de bolle kant boven (ᴖ) kan deze kantelen als te dicht langs de randen wordt gelopen. Leer uw kinderen aan in het midden te lopen. Houdt tot 6 jaar de hand vast.
5. Pas op met vingers en handen aan en onder de randen. Mogelijk beknellingsgevaar wanneer bij gebruik van de Wobbel de handen of vingers onder de randen van de Wobbel worden geplaatst.
6. Zorg voor minimaal twee meter vrije ruimte (ook t.o.v. andere kinderen) rondom de Wobbel en plaats ‘m altijd op een vlak en horizontaal oppervlak;
7. De materialen van de Wobbel zijn onderhevig aan slijtage. Zorg ervoor dat uw kinderen eventueel loskomend materiaal niet in de mond of neus stoppen. Verwijder pillen en losse vezels direct.
8. De Wobbel is geen slaapplaats. Laat uw kinderen niet in de Wobbel slapen.
9. Niet springen of stampen op de Wobbel. Deze kan daardoor onverwachte bewegingen maken en letsel veroorzaken.