Werken kinderen levensverlengend voor de ouders?

Stel je hebt koppel A en B die hebben geen kinderen en koppel X en Y die hebben wel kinderen. Is er statisch bewijs dat X en Y (gemiddeld genomen) ouder of juist minder oud worden dan A en B? Maw werkt het hebben van kinderen levensverlengd voor de ouders of juist niet.
Ik meen dat bij sommige dieren het juist levensverlengend is als zij jongen hebben. Nu weet ik niet of dat bij de meeste dieren zo is en of dat bij de mens zo is?
Ik bedoel mijn vraag dan voornamelijk voor de situatie in Nederland in de huidige tijd. Elders in de wereld, derde wereld landen, zal door de meer verzorgende taak van kinderen voor ouders het verband anders kunnen liggen. Maar info hierover is ook welkom.

3 jaar geleden
1.3K
LeonardN
3 jaar geleden
Vaak wordt een overhaaste conclusie getrokken naar data die laat zien dat mensen met kinderen langer leven dan zonder. Ik zou dit artikel even doorlezen: https://www.health.harvard.edu/blog/have-kids-live-longer-2017042411562
Ongeveer hetzelfde commentaar dat ik gaf op het antwoord van Mieke77 maar danb uitgebreider.

Antwoorden (1)

Ja, met name mannen met kinderen leven ca 2 jaar langer dan mannen zonder kinderen.

" Op de leeftijd van zestig jaar zou het verschil in levensverwachting volgens de onderzoekers tot vierentwintig maanden in het nadeel van de kinderloze populatie kunnen oplopen. Hoewel aan de studie geen concrete conclusies worden verbonden, suggereren de wetenschappers dat kinderloze mannen en vrouwen op oudere leeftijd met grotere gezondheidsproblemen geconfronteerd dreigen te worden omdat ze minder ondersteuning genieten van hun omgeving. "

Hoewel een onderzoek uit de filipijnen aangaf dat er sprake is van significante celveroudering na elke bevalling bij vrouwen, blijkt uit ander onderzoek dat de levensduur juist toeneemt als vouwen na hun 30ste kinderen krijgen.

"De onderzoekers hebben data van over heel Europa verzameld tussen de jaren 2004 en 2013 en onder meer gekeken naar de levensduur van de vrouwen en op welke leeft zij kinderen hebben gekregen. Hoofdonderzoeker Aida Tavares kwam tot de conclusie dat de vrouwen die in landen woonden waar ze langer wachten met zwanger worden, uiteindelijk het langst leefden."
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Ja, met name mannen met kinderen leven ca 2 jaar langer dan mannen zonder kinderen." Dat die data zal kloppen geloof ik wel, maar ik vraag me af, of een Ja dan per se kloppend is. Mensen die weten dat ze een levendverkortende ziekte hebben, zouden weleens een grotere neiging kunnen hebben geen kinderen te nemen. "Hoofdonderzoeker Aida Tavares kwam tot de conclusie dat de vrouwen die in landen woonden waar ze langer wachten met zwanger worden, uiteindelijk het langst leefden." "
Vziw gaan het "laat nemen van kinderen" en welvaart hand in hand. Ook gaan welvaart en lang leven hand in hand.
Ik gok dat de onderzoekster een verband heeft gevonden, geen oorzaak.