Hoe kan het komen het dat je vrienden op vakantie ineens van een andere kant gaat zien?

13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar! Wij hadden het vorig jaar ook. Gezellig met vrienden weg, en op vakantie waren ze in eens heel anders...

Het beste antwoord

Een aantal zaken zijn reeds vernoemd: mensen gedragen zich anders op vakantie als thuis. Vooreerst zijn er veel minder verplichtingen (werk, huishouden), en daardoor worden mensen luier. En net nu dat 'verschil' in 'luiheid kan voor irritatie zorgen. Beiden wil je languit op het strand liggen, maar de ene wil superlui zijn een alleen maar zonnen, de andere wil nog net lezen en nog een andere wil een goed gesprek of bv beachvolley. Het klinkt misschien absurd maar vaak begin je je te ergeren aan die luiheid: de vaat blijft staan, de kamer wordt niet opgeruimd...

Ten tweede ben je op vakantie veel en veel meer samen dan in het dagelijkse leven. Dan zie je elkaar een paar uur per dag of zelfs misschien maar per week, en op vakantie ben je vaak de ganse dag (16u) samen zo zie je ook veel meer van elkaars kleine kantjes.

Ten derde: €€€€... In een gewone koppelrelatie draaien veel ruzies om geld. In een vriendschapsrelatie is dat niet anders. Iedereen heeft verschillende budgettaire mogelijkheden. In het dagdagelijkse leven zijn die verschillen (tijdens de 'sporadische' ontmoetingen) van minder belang omdat iedereen al wel eens een stapje buiten het budget kan zetten, maar tijdens een reis van x aantal dagen komen die verschillen verder naar boven.

Ten vierde: aandacht: soms wil je met rust gelaten worden of privacy hebben voor jezelf of je partner en dat lukt niet altijd. Soms wil je ook meer aandacht, soms weer minder...

Ten vijfde snelheid van leven (niet te verwarren met de luiheid op vakantie): iedereen leeft op een andere snelheid en/of hecht belang aan bepaalde dingen om die sneller of trager te doen.

Ten zesde: hoewel je veel gelijke interesses kunt hebben beleef je die soms op een andere manier bv.: de ene wil het landschap zien, in zich inprenten en dan vlug naar het volgende landschap om zoveel mogelijke prachtige landschappen te zien. De andere wil 5 a 10 minuten blijven stilstaan bij elk landschap en alles goed in zich opnemen.

En als laatste, puntje... op zich al heel belangrijk, maar des te belangrijker als de verschillen van 1 tot 6 groter worden: aanpassingsvermogen, inlevingsvermogen in/met/over een ander. Uiteraard geldt de regel dat hoe groter de verschillen van 1 tot 6, hoe groter de kans op grotere/kleinere conflictsituaties, maar van even groot belang is hoe lang/kort je eigenlijk lontje is, je eigen relativeringsvermogen, hoe makkelijk je kan 'toegeven' aan een ander. Dit in combinatie met hetzelfde aspect bij je vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Je hebt je best gedaan en dat wordt beloond!

Andere antwoorden (8)

Op vakantie komen een hoop mensen los. Drinken wat, praten veel, maken lol. Daarmee stappen ze uit het keurslijf. Het wil niet gevoeglijk zeggen, dat jij daar van gediend bent. Maar als je dat nu eens afweegt tot wat je ziet als jullie weer thuis bent, dat maakt iemand toch een goed persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat iedereen zich enigszins anders voor doet in het dagelijks leven. Als je dan langere tijd bij elkaar bent, houden ze dat niet vol.
Ook worden mensen losser als ze langer met mensen samen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
De meesten zijn zich er niet echt van bewust dat ze zich anders gedragen dan ze eigenlijk zijn. Dus ze zijn zich er ook niet van bewust dat ze losser worden als ze langer met een ander samen zijn, zoals tijdens een vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is op vakantie toch anders dan thuis.

Je ziet de andere kant van iemand omdat hij niet in zijn veilige omgeving is. Je bent samen op een 'vreemde' plek met vreemde mensen om je heen. Soms een andere taal. Dus ben je veel meer op elkaar aangewezen.

Zo kom je achter hele andere dingen van een mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn soms heel anders dan je verwachtte als je er langer mee omgaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja,..op vakantie zit je veel meer met elkaar samen natuurlijk he!....er worden dan niet enkel de lusten gedeeld,maar tevens de lasten.en dan kan er verschil van mening optreden,dus mensen blijven hetzelfde,maar men moet iets aannemen van elkaar ,men moet het samen regelen, en daar zit de pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens een vakantie raken mensen (noodgedwongen) los van hun protocollen.
Waar thuis hun omgang met hun kinderen voor korte tijd weggemoffeld kon worden toont zich dat na langere tijd onbarmhartig. Ik noem nu omgang met kinderen maar het staat natuurlijk voor iedere onhebbelijkheid.
Daarbij vinden veel mensen dat buiten de sociale controle van de eigen woonplaats veel meer kan.
Dit alles kan doorgaans aardige mensen tot monsters maken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1) Door de ontspannen sfeer
2) Door veelvuldig samen zijn.
Het kan positief zijn, maar ook negatief. Als je met een groep vrienden op vakantie bent is er vaak 1 of 2 die de 'leiding' willen gaan nemen door dominant te gaan reageren, tot frustratie van de rest.
Het kan ook positief zijn, je komt soms tot meer diepgaande gesprekken als je er op in gaat. En dat sterkt juist de band!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat die vrienden dan anders zijn, in een andere omgeving en andere situaties.

DE grote test voor vriendschappen is een gezamenlijke vakantie!

Ik heb dat meestal vermeden, juist om die reden.