Wanneer ben je geen vrienden meer?

Waar zit die grens? Als je een bepaalde tijd niet meer met elkaar praat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Vriendschap gaat voor mij over als de verwachtingen en behoeften van beide kanten niet op meer op elkaar af te stemmen zijn. Ik heb vriendinnen die ik maar 3 a 4 keer per jaar zie, en met het altijd gezellig, close en 'door dik en dun' is. Ik heb ook vriendinnen die ik wekelijks zie en met wie het hetzelfde is (met het verschil dat ik met die vriendinnen werkelijk elk detail uit mijn leven bespreek en met de verder weg wonende vriendinnen niet). Dat maakt voor mij niets uit.
Het verandert pas als de andere partij ineens iets anders wil van de vriendschap. Bijvoorbeeld veel minder contact, of juist veel meer. Als dat niet openlijk wordt uitgesproken, word je teleurgesteld in de ander en in het ergste geval is dat het einde van de relatie.
Mijn moeder zei altijd: de meeste mensen zijn schepen die voorbij gaan in de nacht. Soms lig je een tijdje naast elkaar, maar meestal vergaat uiteindelijk het contact.
Ondanks dat het verbreken van een vriendschap heel pijnlijk kan zijn, relativeert het ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

heel verschillend en persoonlijk. De een zegt als je een tijdje niets van elkaar hoort. De ander zegt vrienden ben je tot er iets gebeurt waardoor de vriendschap eindigt. Maar ik denk dat echte vrienden elkaar toch wel minimaal 2x per weer zien of spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jij je geen vriend(in) meer voelt van de ander, dan is het voorbij.
zolang je nog vriend(in)-gevoelens hebt, duurt het nog voort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had een vriend, die ik zelden zag, maar als ik hem zag was t gewoon weer zoals vanouds, we gingen gewoon door waar we gebleven waren.
Andere vrienden zie je wekelijks, maar daar is dat gevoel toch minder.
Definitie is van vriendschap is van persoon tot persoon verschillend.
Sommige bloeden helaas dood, andere komt een abrupt einde aan
13 jaar geleden
Vrienden voor het leven is de uitdrukking.
Ik heb een vriendin die ik soms 2 a'3 jaar niet zie, maar als we elkaar zien dan vervalt die tijd en pakken we de draad zo weer op.
Een andere vriendin had door een depressie 7 jaar geen kontakt meer willen hebben en na die 7 jaar is het weer net zo geworden als vroeger.
Zo zie je maar een echte vriendschap verjaard nooit.
En zo heb je ook vrienden die je als een baksteen kunnen laten vallen of het verwatert en dat komt soms nooit meer goed.
Dus wat mij betreft, ik ben 1x door een goede vriendin na meer dan 20 jr. vriendschap beduveld en dat is nooit meer goed gekomen. Dan houdt de vriendschap op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de interesse in elkaar verliest dan is het (ver) gedaan met de vriendschap ! Het kan door ruzie , het kan ook doordat een vriend(in) gaat vehuizen of emigreren , dat kan het verwateren ,langzaam doodbloeden ( uit het oog uit het hart) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de behoefte aan vriendschap niet meer aanwezig is, is alles voorbij. Ruzie, meningsverschillen, verandering van vriendenkring, verhuizingen, etc... , al deze dingen kunnen er voor zorgen dat een vriendschap verloren gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor de eerste regel, dat zegt eigenlijk alles.
Voor mij... wanneer je het gevoel kwijt bent bij de ander terecht te kunnen wanneer dat nodig is.

Jarenlang ben ik heel intensief met een groepje mensen omgegaan, hele intense dingen meegemaakt met elkaar, sinds pakweg 1,5 jaar zie/spreek ik ze nauwelijks meer door veranderingen in persoonlijke situaties. Onlangs had ik echter dringend hulp nodig..... en daar waren ze weer! A had ik het gevoel dat ik ze om hulp kon vragen en B wilden ze hulp geven, DAT is vriendschap. Dus ondanks dat ik ze niet meer regelmatig spreek zijn ze er nog gewoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de liefde (gewone vrienden liefde) niet meer kan stromen, en de liefde die er was niet meer erkent wordt.

Vaak kun je op erkenning van de liefde die er was nog best wat ruzies en geen contact periodes overbruggen en verder gaan, het weer laten opbloeien.
Maar als die niet meer erkent wordt is de vriendschapsband verloren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn beste vriendin van de middelbare school heb ik de afgelopen 15 jaar heel sporadisch gezien. Dat was geen echte vriendschap meer. Sinds kort hebben we weer heel intensief contact en is het weer als vanouds. Ik heb ook tegen haar gezegd dat ware vriendschap nooit verloren gaat. We waren elkaar een beetje uit het oog verloren en hebben elkaar nu weer gevonden.
Mijn man en zijn beste vriend hebben ook een jaar of 10 geen contact gehad. Nu zijn ze al 27 of 28 jaar bevriend met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je je vertrouwen verliest en andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verschilt per persoon, ik persoonlijk hou mijn "vrienden in ere" als ik een tijdje niks van ze hoor ga ik zelf eens polshoogte nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er geen behoefte meer aan hebt...om die persoon nog te zien of te horen.
Dan is de vriendschap van 1 kant al weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer dat gevoel er niet meer is dat je dingen met elkaar kunt delen, wanneer de ander alleen maar reageert als jij het initiatief neemt, wanneer jullie erg zijn veranderd en daardoor niet meer klikken etc. Dit zijn natuurlijk allemaal punten waarbij IK over mijn vriendschap ga twijfelen. Dat kan voor jou weer anders zijn.
Wat misschien helpt is om de volgende vragen voor jezelf te beantwoorden:
- wat verwacht jij van je vriend(in)?
- wat heb jij de ander te bieden?
- geven jullie elkaar waar je behoefte aan hebt binnen deze vriendschap?
Dan heb je op een rijtje hoe het er voor staat en dan kun je besluiten of je dit nog wilt of niet.
Welke redenen zijn er om de vriendschap te behouden?
Welke redenen heb je om deze vriendschap los te laten?

In je leven gebeuren dingen die maken dat je verandert en dat je andere mensen in je nabijheid wilt hebben. Dan kun je kost wat kost doorgaan met een vriendschap maar dat zorgt vaak voor irritatie of verdriet. Beter kun je dan mensen gaan vinden die op dit moment beter bij je passen of je praat er goed over en besluit dat je met wat aanpassingen, prima vrienden kunt blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vriendschap is voorbij als je elkaar bewust (geestelijk en/of lichamelijk) pijn doet of wilt gaan doen..

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrienden heb je altijd en je kent je ware vrienden pas echt wanneer je in de problemen zit. Dan zijn ze er voor je, al is het midden in de nacht! Ik heb ze zelf nooit zo nodig gehad, maar zij komen altijd naar mij toe als ze iets kwijt willen of ergens mee zitten. Helaas heb ik een heel stabiel leven en weet dus niet of zij er voor mij zullen zijn als ik ze nodig moest hebben. Ik denk het wel, mijn gevoel is goed bij hen. Ik denk dat de vriendschap pas voorbij is wanneer ze je verraden of niet serieus nemen. Als ze achterbaks zouden zijn of niet eerlijk. Ik weet van mezelf dat ik vrienden altijd bij zal staan als ze me nodig hebben en verwacht van hen hetzelfde. Wanneer vriendschap maar van alleen mijn kant zou komen en ik voor een dichte deur zou staan als ik eens iemand nodig zou hebben, dan is voor mij de grens bereikt en zijn het toch geen echte vrienden. dan is wat mij betreft de vriendschap over en uit. Als je elkaar een lange tijd niet ziet en je komt elkaar toevallig tegen, dan voel je meteen of die vriendschappelijke klik er nog zit. Je bent dan allebei blij elkaar te zien en het is meteen als vanouds. Al is het na 10 jaar. Wanneer je elkaar echter tegenkomt na lange tijd en er valt niets te zeggen of er is geen enthousiasme, dan ben je uit elkaar gegroeid, bent veranderd (of die ander)of wat dan ook, dan voel je dat direct en is de vriendschap ook niet meer zoals het was en is het ergens ook over. Je voelt vanzelf aan wanneer die grens bereikt is.
amc