hoe voorkom je dat je van anderen iets verwacht terwijl je eigenlijk weet dat je teleur gesteld gaat worden?

Hoe vermijd je die valkuil want eigenlijk is het toch mens eigen om terug te verwachten wat je zelf ook zou doen? Wie goed doet, goed ontmoet is toch niet naïef gedacht maar juist menselijk en sociaal?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

er zijn verschillende elementen in je vraag. Misschien eerst even kijken wat verwachtingen zijn. Verwachtingen ontstaan omdat je de illusie hebt dat anderen iets kunnen doen om jou "heel" te maken (gelukkig bv.). Het weigeren aan de verwachtingen te voldoen, of het niet kunnen etc... kan hierdoor leiden tot een grote boosheid op de ander. Maar hoe je het ook draait of keert : een andere mens kan je niet "heel" maken. Je bent al "heel" zoals je bent. Iedere mens heeft alles om gelukkig te zijn met zichzelf. je hebt een ander hiervoor niet nodig. Een tweede uitgangspunt is dat een mens de neiging heeft om het eigen zijn te beschouwen als algemene norm. Als je dan van iemand houdt, ga je datgene voor die mens doen waarvan jij het leuk zou vonden mocht iemand het voor jou doen. Op die manier kan je ook teleurgesteld worden, als blijkt dat de andere niet apprecieert wat je gedaan hebt. Hier ben je echter een stap te ver gegaan. Iets voor iemand willen doen is in de eerste plaats in die persoon zijn/haar plaats gaan staan, het wezen écht te ontmoeten en dan iets te doen waarvan jij aanvoelt dat die mens het fijn zou vinden. Inderdaad (zoals je al in andere antwoorden kon lezen) zonder iets terug te verwachten, het is geen ruilhandel maar een daad van liefde. Er staat hierover ook een mooie passage in de Bijbel : wat je niet uit liefde doet, dat heb je niet gedaan. Deze dynamiek is de oorzaak van héél veel teleurstellingen. Want het werkt ook omgekeerd. Stel dat jij iemand bent die gauw aanvoelt wat een ander nodig heeft en je dat als een algemene norm ziet, dan ga je van een ander verwachten dat hij/zij ook zo is. Waardoor je dan niet zijn/haar àndere manier ziet en waardeert om liefde te uiten, maar gefocust bent om hetgeen die andere persoon niet is of doet. "Wie goed doet goed ontmoet" is dan weer een andere kwestie en een derde uitgangspunt. Er wordt gezegd "wat je zaait, dat zal je oogsten". Het goede is hier minder plat dan men het soms interpreteert. Het gaat er niet om, om iets goeds te doen, jezelf daarom een goede mens te vinden, en dan te zeuren omdat niemand dankbaar is en de wereld niet draait zoals jij zou willen. Dat is ook weer het tegenovergestelde van liefde, die zo eigen is aan de moderne martelaren die bv. van "dieren houden omdat ze de mensen hebben leren kennen". Het spreekwoord duidt veeleer op een kosmische wet die zegt dat je altijd terugkrijgt wat je geeft. Dus wat je uitstraalt, denkt... komt in één of andere vorm bij je terug.

Toch is het enige wat helpt, je verwachtingen verlagen. Klinkt simpel, weet dat het dat niet is.

Door je te realiseren dat jij te optimistisch denkt. Je kunt er beter vanuit gaan dat de anderen niets zullen doen. Dan valt alles wat er wél gedaan wordt mee, en kan je daar blij om zijn.

Het is niet zo moeilijk als dat het voor je lijkt... Je zegt immers: "terwijl je eigenlijk weet dat je teleurgesteld gaat worden". Dus kennelijk schat je bepaalde mensen al in en WEET de (grote) kans op bv ondankbaarheid of een teleurgesteld gevoel van jou ;) Wie goed doet, goed ontmoet, is een gezegde die in feite meer diepgang heeft dan deze al te letterlijk op te nemen! Het maakt bijna alles uit of je in staat bent om zo BELANGELOOS mogelijk iets voor een ander te doen. Of het een 'goede daad is, een klusje voor iemand gratis doen, een gift in euro's, goederen, luisterend oor etc, maakt niet uit... Ben je daar "klaar mee" VERGEET dan voor WIE je dit deed en WAT je deed. (nog beter is dit puur voor jezelf te houden en niet aan derden door te vertellen) Op deze manier raak je al meer "verwachtingsloos" en creëer je meer ruimte 'in en om jezelf'. Die ruimte is belangrijk en zal je ook uitstralen. Doordat je "jezelf, die vorige persoon,en je 'goede daad' ahw vergat" ) kan er vanuit die ruimte op soms een heel andere manier "iets goed of fijns" op de pad komen! De werking van dit gezegde is dus veel subtieler en vaak diepzinniger dan men vermoed.... Succes!

Daar is het hele Boeddhisme op gebaseerd: Het lijden van de mensen door te veel willen, te veel te verwachten. De vier nobele waarheden in haar klassieke definitie zijn: Er is lijden en ontevredenheid in het leven Er is een oorzaak voor dit lijden: verlangens Er is een einde aan dit lijden mogelijk En er is een weg die hier naartoe leidt: Het Achtvoudige Pad. Het is toch een kwestie van oefenen en ervaring. Lees eens wat over het Boeddhisme. Het kan je helpen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme

Wie goed doet, goed ontmoet betekent niet, dat je DUS verwacht/eist, dat als jij iets doet voor een ander, die ander dat ook voor jou moet doen..... In feite is het niet iets "verwachten" van een ander, dat je (algemeen gesteld) doet, maar "eisen".... en als die ander daar niet aan voldoet, dan ben je teleurgesteld/boos etc. Om het nóg harder te stellen voor de duidelijkheid: in wezen is dit het gedrag van een kind: als ik niet krijg/jij niet doet wat ik wil, dat word ik boos.... Misschien overdreven gesteld, maar bewust gedaan om iets duidelijk te maken :-) Dat voorkom je, door je deze manier van denken en gedrag bewust te zijn en je te realiseren, dat jij alleen (en met heel veel moeite) een klein stukje van je eigen gedrag kunt veranderen, maar nooit die van een ander. En die ander niet van jou. En gelukkig maar: ik moet er niet aan denken, dat willekeurig iedereen een ander zomaar zou kunnen veranderen, toch? ;-) Uitgaande van de 5 G's en in die volgorde: gebeurtenis: iemand doet iets wat jij niet verwacht gedachten: Bijvoorbeeld "maar hij MOET me nu bedanken" gevoel: boos, teleurgesteld gedrag: bijvoorbeeld weglopen, persoon uit je leven bannen gevolg: mokken, alleen zijn, verpeste dag etc. Pas als je je gedachtengang op het moment zelf bewust bent, dan kan je die veranderen, door je gedachten om te bouwen. Bijvoorbeeld door bewust te denken: het is zinloos en kinderachtig van me om dingen van een ander te eisen. Als je dat kunt, dan zullen het gevoel, het gedrag en het gevolg meeveranderen. En nee: dit is niet simpel!!!

Helemaal eens, @congie. Belangeloos betekent voor mij dat het misschien niet van belang is voor een ander, maar wel belangrijk voor mezelf. Dat het mezelf een goed gevoel geeft. Als ik me daar op richt hoef ik niets van een ander te verwachten. Het "goed ontmoet" komt dan vaak op een ander moment weer uit een heel andere richting. Alweer fijn.

Misschien begrijp je de essentie van: wie goed doet, goed ontmoet, niet helemaal. Ik vermoed dat jij "het goede" terug verlangt van degene die jij hebt geholpen... hebt goed gedaan. Maar zo beperkt is het niet. Het hangt mijn inziens niet van de persoon af waarvoor jij iets doet maar van het goede dat gedaan is. Dus als jij iets doet voor Pietje verwacht jij blijkbaar van Pietje iets retour terwijl ondertussen Jantje en Klaasje en Marietje voor jou iets doen en zij jou al driedubbel hebben terug gegeven wat jij Pietje gaf. Dus jazeker: wie goed doet, goed ontmoet :-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100