Als een kind van me een DNA test doet op MyHeritage, krijgen we dan een match?

Ik ben geregistreerd bij MyHeritage en krijg dus af en toe verwante verre familieleden door.
Doorgaans staat er dan: Gedeelde DNA: 2.1% (dat is de nauwst verwante persoon).
Ik ben donor geweest bij de spermabank. Niet anoniem, dus vanaf 16 jaar kan een kind een brief aan me schrijven en op 18 ook een ontmoeting aanvragen (waar ik heel graag wil op ingaan, ik ben blij dat het niet meer anoniem kon want ik vind dat een kind zijn ouders moet kunnen kennen).
Nu vraag ik me af, stel dat een moeder zo'n DNA test doet via MyHeritage van het kind, krijgen wij dan een heel sterke match (50% gedeeld DNA)?

Antwoorden (1)

De DNA test van MyHeritage kan wat vreemde uitkomsten geven als het gaat om waar je vandaan komt. De regio's waar je voorouders vandaan komen zijn zo ruim genomen, dat ze vaak niet overeenkomen met de werkelijkheid. Zo kan het zijn dat je voorouders tot meerdere generaties terug altijd in Nederland hebben gewoond, maar dat de test aangeeft dat je voorouders uit Scandinavië en van de Britse eilanden komen.
Maar als het gaat om directe verwanten te vinden, dan is deze test wel heel effectief. Hoe hoog het percentage gedeelde DNA zal zijn als één van je kinderen de test heeft gedaan, dat kan ik niet zeggen, maar aangezien een kind 50% van zijn DNA van zijn vader krijg en 50% van zijn DNA van zijn moeder, zou het (theoretisch) wel in dit buurt moeten komen.