Kan ik mijn vader aanklagen?

Ik ben een meisje van 17 en ik heb een dringende vraag.

Maar ik moet eerst een stuk uitleggen:

Mijn vader blowed elke avond en drinkt ook heel veel.
En als hij kwaad is is hij erg agressief.
Ik woonde vroeger bij hem omdat mijn ouders zijn gescheiden

Toen mijn ouders gingen scheiden heeft hij mijn moeder sloeg hij mijn moeder en schold haar voor de vreselijkste dingen uit, en bedreigde haar.

Hij had daarna een vrouw, maar dat ging niet goed en ze hadden veel ruzie. Hij sloeg haar als hij kwaad was. Ik vond dat niet kunnen dus ik maakte ook ruzie met hem.
Daarna werd ik ook geslagen.
Toen ben ik bij mijn moeder gaan wonen, maar dat ging niet goed, dus ben ik uiteindelijk toch weer terug gegaan naar mijn vader.

Nu zegt hij: je bent 17 dus moet zorgen voor jezelf, je zoekt het maar uit, als je 18 bent dan kun je oprotten. Ik wil niets met je te maken hebben en nog veel meer.

De ene week moet ik zelf voor eten zorgen en de andere week als hij zich eens goed voelt mag ik mee eten. Ik krijg totaal geen geld van hem. Mijn bed is zo kapot ( daar heeft hij in een kwade bui tegenaan getrapt) dat ik met een matras op de grond slaap. Ik heb geen jas... die is op een feestje gestolen en ik kan zelf geen nieuwe betalen omdat mijn werk niet uitbetaald en hij wilt me geen nieuwe jas betalen omdat ik me niet aan de afspraken hou volgens hem.

Kan ik hiervoor mijn vader aanklagen?
Ik weet ook niet hoe dat zit met kinderalimentatie en of ik daar recht op heb?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hebt geen recht op kinderbijslag/alimentatie maar wel recht op een goede opvoeding en verzorging van je ouders. Mijn advies is om eerst naar je huisarts te gaan en hem of haar bovenstaand verhaal te vertellen, en dan samen naar een oplossing zoeken.Via maatschappelijk werk en/of Jeugdzorg.Je kunt je vader wel aanklagen,maar daarmee zijn jouw problemen nog niet opgelost en worden mss nog groter.Wellicht is het beter om daar nog even mee te wachten. Hopelijk krijg je hier adviezen die je verder helpen.Veel sterkte ermee !

Meid toch, ik schrik echt van je verhaal. Wat zit jij in een mensonterende situatie, verschrikkelijk. Het is strafbaar wat je vader doet, maar ik denk dat je eerst moet focussen op hoe jij hulp krijgt, en dat je met een aanklacht of aangifte op dit punt weinig opschiet. Dat kan je alsnog doen, als jij eerst maar op een veilige plek woont waar er voor je gezorgd wordt. Je ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk voor je, maar behalve de financiën is er natuurlijk veel en veel meer dat een meid van jouw leeftijd nodig hebt. Dat is eigenlijk wat elk mens nodig heeft: genoeg te eten, een goede plek om te slapen, genoeg kleding, en daarnaast ook respect, liefde, en zorg. En van dat laatste heb je nog net even wat meer nodig als je nog niet helemaal volwassen bent. Kun je niet terug naar je moeder, op de één of andere manier? Is er een ander familielid waar je terecht kunt? Heeft één van je vrienden of vriendinnen lieve ouders die er voor je zijn? Vraag dan aan hen om je te steunen, want je hebt ze nodig. Verder kun je een melding doen bij het AMK, het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling. Verwaarlozing is ook mishandeling, en dit is de plek waar ze je verder kunnen helpen. In de bron vind je de adressen, het algemene nummer is 0900 123 123 0. Het meest verregaande wat het AMK kan doen, is uiteindelijk regelen dat je uit huis wordt geplaatst. Je hebt dan weinig keus in waar je terecht kunt, en in principe geldt dat maar tot je 18e. Daarom wijs ik op het vinden van andere mensen om je heen, want een kind is niet ineens volwassen op de dag dat hij of zij 18 wordt, dus je moet voorkomen dat je het op je 18e ineens weer zelf uit zou moeten zoeken. Als je dus zélf mensen kent waar je eventueel terecht kunt, of mensen kent die je steunen, vraag dan of ze je willen helpen. En neem óók contact op met het AMK, eventueel kan je dat ook doen via je huisarts, of kan iemand op school je daarmee helpen. Maar neem zo snel mogelijk een volwassene in vertrouwen bij wie jij je ook vertrouwt voelt, of dat nu is op school, in je familie, de kerk, sportvereniging of een hulpverlener: je moet ergens beginnen, en je hoeft het niet alleen te doen.

Bronnen:
http://www.amk-nederland.nl/adressen.php

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100