Kan ik mijn vader aanklagen?

Ik ben een meisje van 17 en ik heb een dringende vraag.

Maar ik moet eerst een stuk uitleggen:

Mijn vader blowed elke avond en drinkt ook heel veel.
En als hij kwaad is is hij erg agressief.
Ik woonde vroeger bij hem omdat mijn ouders zijn gescheiden

Toen mijn ouders gingen scheiden heeft hij mijn moeder sloeg hij mijn moeder en schold haar voor de vreselijkste dingen uit, en bedreigde haar.

Hij had daarna een vrouw, maar dat ging niet goed en ze hadden veel ruzie. Hij sloeg haar als hij kwaad was. Ik vond dat niet kunnen dus ik maakte ook ruzie met hem.
Daarna werd ik ook geslagen.
Toen ben ik bij mijn moeder gaan wonen, maar dat ging niet goed, dus ben ik uiteindelijk toch weer terug gegaan naar mijn vader.

Nu zegt hij: je bent 17 dus moet zorgen voor jezelf, je zoekt het maar uit, als je 18 bent dan kun je oprotten. Ik wil niets met je te maken hebben en nog veel meer.

De ene week moet ik zelf voor eten zorgen en de andere week als hij zich eens goed voelt mag ik mee eten. Ik krijg totaal geen geld van hem. Mijn bed is zo kapot ( daar heeft hij in een kwade bui tegenaan getrapt) dat ik met een matras op de grond slaap. Ik heb geen jas... die is op een feestje gestolen en ik kan zelf geen nieuwe betalen omdat mijn werk niet uitbetaald en hij wilt me geen nieuwe jas betalen omdat ik me niet aan de afspraken hou volgens hem.

Kan ik hiervoor mijn vader aanklagen?
Ik weet ook niet hoe dat zit met kinderalimentatie en of ik daar recht op heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meid, wat een vreselijke toestand! Ik vind deze moeilijke kwestie lastig te beantwoorden. Ik kan je wel advies geven: kun je niet alsnog bij je moeder terecht? Zij kan je toch wel helpen, zal haar dochter toch niet de deur wijzen als je bij haar aanklopt? In het uiterste geval zou je kunnen proberen om op kamers te gaan wonen, dan ben je van het gelazer af. Maar dat kost geld en ik weet niet in hoeverre je ouders bereid zijn je daarin te steunen. Zoals gezegd vind ik deze vraag moeilijk te beantwoorden, dus antwoord geven doe ik niet. Maar ik hoop dat je bij je moeder terecht kunt en dat zij zich solidair opstelt met jou. Sterkte.
ronron1212
11 jaar geleden
Dan heb je nog maar een weg ga naar jeugdzorg en vertel daar je verhaal. Toegevoegd na 50 seconden:
je kan ook de huisarts inschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je bent nog steeds minderjarig, dus je ouders zijn beide verplicht nog voor je te zorgen..
is er verder geen familie, met wie je zou kunnen gaan praten, en die jou kunnen opvangen!
of neem contact op met de kindertelefoon, en meld daar je klacht..want je word heus geholpen, maar meld dit,... Toegevoegd na 1 minuut:
Contact met de Kindertelefoon (voor kinderen/jongeren tussen de 8 en 18 jaar) kan op verschillende manieren. Je kunt iedere dag van 14 tot 20 uur chatten of bellen met ons. Het gratis nummer is 0800-0432 (ook voor mobiele bellers). Bronnen:
- http://www.kindertelefoon.nl/contact
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de tweede reactie hier wordt gezegd "je kan ook de huisarts inschakelen"
Dit is de eerste stap die je naar mijn idee moet zetten. Dit is bij uitstek het vertrouwenspersoon om je verhaal neer te leggen. Ik vind het vreselijk moedig dat je, hoewel anoniem, hier jou verhaal durft neer te zetten. Heel veel sterkte.
walter
11 jaar geleden
Als eerste natuurlijk verschrikkelijk dat je zo behandeld wordt. Dit is iets wat je helemaal niet verdient.
Je bent minderjarig, dus je vader heeft wel zorgplicht. Maar aanklagen is meer van toepassing op strafbare feiten. Ik betwijfel of dit onder strafbare feiten valt.
Misschien is verwaarlozing van een minderjarige van toepassing.

Wat je ook doet, zoek in ieder geval contact met professionele hulp zoals de kindertelefoon. Als je dat nog niet durft, ga dan sowieso in gesprek met een volwassene die je vertrouwt. Misschien een oom/tante, leraar op school, ... Het is een lastige situatie waar je in zit, maar er is geen enkele reden dat jij dit alleen op moet lossen. Misschien kan de huisarts jouw vader zover krijgen dat hij psychische hulpverlening krijgt. Die heeft hij hard nodig. Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, op je 17e ben je te laat voor jeugdzorg. Zodra je 18 wordt, krijgen ze geen geld meer voor je begeleiding in sta je weer alleen. Hulp uit de omgeving is daarom beter! Als er niemand is, dan is jeugdzorg misschien een optie, maar niet als 1e keus.

Antwoorden (2)

Je hebt geen recht op kinderbijslag/alimentatie maar wel recht op een goede opvoeding en verzorging van je ouders. Mijn advies is om eerst naar je huisarts te gaan en hem of haar bovenstaand verhaal te vertellen, en dan samen naar een oplossing zoeken.Via maatschappelijk werk en/of Jeugdzorg.Je kunt je vader wel aanklagen,maar daarmee zijn jouw problemen nog niet opgelost en worden mss nog groter.Wellicht is het beter om daar nog even mee te wachten.
Hopelijk krijg je hier adviezen die je verder helpen.Veel sterkte ermee !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meid toch, ik schrik echt van je verhaal. Wat zit jij in een mensonterende situatie, verschrikkelijk.

Het is strafbaar wat je vader doet, maar ik denk dat je eerst moet focussen op hoe jij hulp krijgt, en dat je met een aanklacht of aangifte op dit punt weinig opschiet. Dat kan je alsnog doen, als jij eerst maar op een veilige plek woont waar er voor je gezorgd wordt. Je ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk voor je, maar behalve de financiën is er natuurlijk veel en veel meer dat een meid van jouw leeftijd nodig hebt. Dat is eigenlijk wat elk mens nodig heeft: genoeg te eten, een goede plek om te slapen, genoeg kleding, en daarnaast ook respect, liefde, en zorg. En van dat laatste heb je nog net even wat meer nodig als je nog niet helemaal volwassen bent.

Kun je niet terug naar je moeder, op de één of andere manier? Is er een ander familielid waar je terecht kunt? Heeft één van je vrienden of vriendinnen lieve ouders die er voor je zijn? Vraag dan aan hen om je te steunen, want je hebt ze nodig. Verder kun je een melding doen bij het AMK, het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling. Verwaarlozing is ook mishandeling, en dit is de plek waar ze je verder kunnen helpen. In de bron vind je de adressen, het algemene nummer is 0900 123 123 0.

Het meest verregaande wat het AMK kan doen, is uiteindelijk regelen dat je uit huis wordt geplaatst. Je hebt dan weinig keus in waar je terecht kunt, en in principe geldt dat maar tot je 18e. Daarom wijs ik op het vinden van andere mensen om je heen, want een kind is niet ineens volwassen op de dag dat hij of zij 18 wordt, dus je moet voorkomen dat je het op je 18e ineens weer zelf uit zou moeten zoeken. Als je dus zélf mensen kent waar je eventueel terecht kunt, of mensen kent die je steunen, vraag dan of ze je willen helpen. En neem óók contact op met het AMK, eventueel kan je dat ook doen via je huisarts, of kan iemand op school je daarmee helpen. Maar neem zo snel mogelijk een volwassene in vertrouwen bij wie jij je ook vertrouwt voelt, of dat nu is op school, in je familie, de kerk, sportvereniging of een hulpverlener: je moet ergens beginnen, en je hoeft het niet alleen te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
c+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed advies! AMK benaderen en wel zsm. +1
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geestelijke en lichamelijke mishandeling is dit. heb geen goed woord over voor dit soort 'mensen' die zich hier schuldig aan maken. de vader heeft zelf ook hulp nodig (maar dat is een bijzaak)
de vraagsteller heeft hier zeer duidelijk de prio!! dikke +!!!
Kristal
11 jaar geleden
+1 !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vader heeft inderaad ook hulp nodig, maar inderdaad first things first, beide terecht opgemerkt door Eucalyp. Kinderen hebben zorg nodig, en allereerst een veilige omgeving. Of dat bereikt kan worden door goede begeleiding aan vader en kind, of dat vraagsteller tijdelijk elders terecht kan terwijl vader behandeld wordt, of dat ze definitief het huis uit gaat, naar een pleeggezin, naar familie of vrienden, of via kamertraining uiteindelijk op zichzelf gaat, dat weet ik niet. Dat mogen de daartoe getrainde en bevoegde hulpverleners uitzoeken. Natuurlijk zou het fijn zijn als er mogelijkheden zijn waarbij én goede hulp en een veilige omgeving geboden kunnen worden, én dochter thuis kan blijven terwijl vader hulp krijgt. Dat zou geweldig zijn. Maar het is van hieruit natuurlijk niet te beoordelen of dat mogelijk en wenselijk is. Anne, laat je nog weten of je contact hebt gehad met het AMK, of met andere hulpverleners, en hoe het verder gaat?