Is er een mogelijkheid om te testen of ik een tweeling ben?

Ter uitleg:

Mijn moeder is op een gegeven moment, toen ze zwanger was van mij, heel wat bloed verloren. Ik zat toen nog in de embryofase
Mijn moeder vermoed dat het misschien een ander kindje zou kunnen zijn geweest, omdat het zoveel bloed was.

Is er in Nederland een mogelijkheid, om dit op de een of andere manier te testen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K
Amadea
3 jaar geleden
Als een tweede vruchtje in zo'n vroege fase al afgestoten is lijkt mij niet dat je zou kunnen stellen er een van een tweeling te zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, dat is inderdaad een logische conclusie. Ik stelde deze vraag na een gesprek met een "levende tweeling". Daarnaast heb ik altijd een fascinatie met tweelingen gehad en een gemis dat ik niet uit kan leggen. Dit heeft in mijn beleving daarmee te maken. Al kan het logisch gezien, meerdere of andere oorzaken hebben, natuurlijk. "De tweeling" stelde voor -als dat kon- een test te laten doen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn dochter was ook van een tweeling.
Maar door een zeer vroege echo zagen we op een gegeven moment dat een vruchtje niet goed ontwikkelde. Met 10 weken had ik toen ook een lichte bloeding. Dat vruchtje heeft toen losgelaten.
In een later stadium was dat met echo ook niet meer te zien. Alles was opgelost.
Wel ben ik een maand te vroeg bevallen. Dit hoor je ook veel bij een zwangerschap waarbij één bevruchting los komt. Dat het andere kindje eerder geboren wordt. Wellicht was dat bij jou ook? Dat zou weer een aanwijzing kunnen zijn.
Bordensteker
3 jaar geleden
Ook in mijn ogen is het antwoord van @Thecis hier mooi en volledig.
+
Datzelfde geldt voor de reacties. Ik ben zelf helemaal niet kundig op dit terrein. Hoogstens ben ik mij bewust dat er ergens wel kennis vergaard is. Die deskundigheid vermoed ik aanwezig bij de stichting FIOM.
Mogelijk was je daar nog niet op gekomen, en wie weet kunnen die je nog wat meer achtergrondinformatie aanreiken. Ik zie aan hun website alvast wel dat dit ook voor hen geen alledaagse vraag is.
Maar niet geschoten is altijd mis. https://fiom.nl/afstammingsvragen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_Fiom

Het beste antwoord

Achteraf is het niet te zeggen of je deel bent geweest van een tweeling. In het DNA van iemand is namelijk niet een codering die zegt "er is / was er nog een!".

Dit is natuurlijk wat populistisch gesteld. Maar in basis komt het daar wel op neer. Het identificeren van een tweeling kan op een aantal manieren.
Voor een eeneiïge tweeling is het gemakkelijk. Het DNA profiel is identiek. Maar dan moet je wel het DNA van beide personen hebben. Je kan het meestal ook al wel stellen dat de personen identiek zijn. Dit geeft niet 100% zekerheid. Ik heb wel eens 2 mensen gezien waarvan iedereen dacht dat het een identieke tweeling was. Ze waren niet eens familie van elkaar.

Voor twee-eiïge tweeling is het moeilijker vast te stellen. Verwantschapsonderzoek laat zien dat de twee personen dezelfde vader/moeder hebben en vanuit de geboortegegevens kan je zien dat ze op dezelfde dag / tijd geboren zijn. Logica dicteert dat als de moeder dezelfde was en met een paar minuten er tussen, dat de personen een tweeling zijn. Maar ook hier weer moet je dan voor het verwantschapsonderzoek het DNA van beide personen hebben.

De laatste mogelijkheid (waar ik zo snel op kom) is dat dit onderzoek bij de bevalling gedaan wordt (of daarvoor). Als er al is vast gesteld dat iemand in verwachting is van een tweeling (waar uw vraag over gaat), en er is een bloeding, kan het zijn dat er daarna nog maar 1 leven daarna wordt waar genomen. 1 van de 2 is overleden / afgestoten. Dan kan je ook met enige zekerheid zeggen dat het een oorspronkelijke tweeling zwangerschap was.

Maar op basis van een vermoeden, dat er een heftige bloeding was, kan men wellicht achteraf (met het hele verhaal er bij) inderdaad het vermoeden uitspreken dat er een tweeling zwangerschap was, maar dan blijft dat bij een vermoeden. Het kan niet bevestigd worden.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel voor je mooie en uitgebreide antwoord/uitleg.
Heel erg bedankt. Helaas blijft het dus bij een vermoeden inderdaad.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kleine aanvulling:
Stel dat jouw moeder inderdaad zwanger was van een tweeling en één vruchtje is misgegaan, had dat alleen op dat moment eventueel bevestigd kunnen worden met een echo. Misschien hadden ze dan bijvoorbeeld nog een vruchtzakje kunnen zien.
Bedenk wel dat een vrouw geregeld meerdere vruchtjes heeft die innestelen.
Vaak lost het andere vruchtje gewoon op. Er is daarna niks meer te zien. Dit scenario is het meest voorkomend.
Sommige vrouwen verliezen een beetje vaginaal bloed als één innesteling verkeerd gaat.
Een heftige bloeding zoals jouw moeder had, hoor je zelden. Maar ook dat kan.
Dus helaas blijft het gissen.
+