Als je student bent, weinig kan werken en geen geld hebt, moeten je ouders je dan steunen?

Hoi, ik ben een jongedame en onlangs 23 geworden. Ik woon thuis en ben bezig met een universitaire studie. Omdat ik een redelijk zware studie heb is het lastig om veel te werken en werk daarom maar 2 dagen in de week. Ik wilde een tweede studie ernaast doen, maar heb deze moeten laten vallen voor het werk. Het zit namelijk zo dat mijn ouders wel geld hebben, maar sinds mijn 18e niets voor mij willen betalen. Ze betalen gas, elektriciteit en water. Maar omdat ik hele dagen op de universiteit studeer zijn ze aan mij niet veel kwijt. Verder betaal ik mijn collegegeld, boeken, zorgverzekering, abonnement, meubels voor mijn kamer zoals kledingkast of kastje, kleding etc zelf. Ik ben iemand die veel zorg moet afnemen, en doe ik dit niet dan krijg ik problemen (KNO-arts, zelf beugel betalen, veel tandartskosten, podotherapie, fysio, psycholoog). Daarnaast moet ik ook vaak mijn eigen boodschappen betalen, mijn matras zelf vervangen of als er iets met mijn fiets is dit ook zelf betalen. Omdat ik maar twee dagen werk is dit echt niet te doen voor mij. Ik heb ook al een hoge leenschuld en wil dit eigenlijk niet nog hoger maken. Mijn ouders hebben dus wel genoeg geld maar willen gewoon niks uitgeven aan mij. Ze hebben enorm veel spaargeld (van vroeger), maar werken nu amper (willen ze niet). Boodschappen etc. betalen ze met toeslagen en kinderbijslag (nog broertje en zusje).
Mijn vraag: Zijn mijn ouders (wettelijk) verplicht om mij in mijn studieperiode financieel te steunen?

4 jaar geleden
6.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Nee dat zijn ze niet moreel zou het wel kunnen. Maar als jou ouders geld genoeg zouden hebben krijgen ze geen toeslagen.
Anna1997
4 jaar geleden
Ja ze hebben van vroeger veel gespaard toen ze nog veel werkten. Ze hebben een onderneming en het gaat nu wat slechter. Hierdoor krijgen ze toeslagen.
ronron1212
4 jaar geleden
Als ze nu veel spaargeld hebben krijgen ze geen toeslagen.
jc54
4 jaar geleden
Ze zijn het niet verplicht, maar ik vind het wel kortzichtig. Als zij nu niet investeren in de toekomst van hun kind, dan hoeven ze straks ook niet aan te kloppen als zij zelf hulp-behoeftig worden......
Abcde
4 jaar geleden
Ik vindt het verstandig een 23 jarige financieel haar zaakjes zelf te laten regelen. Op een dag zal ze dat toch ook zelf moeten doen als ze een eigen woning heeft. Door steeds financieel ondersteunt worden leert ze niet met geld omgaan en komt ze later misschien nog zwaarder in de problemen. Je ouders kunnen je wel helpen met tips over je uitgaven en inkomsten als je daarvoor openstaat.
TurfGraver
4 jaar geleden
Na je 21ste MOETEN je ouders niets.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jouw ouders hadden jou wel moeten steunen tot je 21 jaar werd.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/onderhoudsplicht
Ze hebben zich dus drie jaar lang niet (geheel) aan de onderhoudsplicht gehouden.
Verder vind ik dat je een kind dat volgens het boekje studeert, ook na de 21-ste verjaardag kunt steunen. Ik zit dus duidelijk anders in elkaar. Gelukkig.
Weet je, als later in een goede positie zit (en de rollen misschien zijn omgedraaid) ben ik benieuwd wat jouw ouders dan van jou verwachten.....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, dat zijn ze niet verplicht. Tot je 21e jaar geldt een financiële onderhoudsplicht. Overigens kan je zelf nog wel geld hier en daar krijgen. Doe vooral belastingaangifte. Als je twee dagen per week werkt, kan je (zeker omdat je zelf je collegegeld betaalt en misschien ook aftrek voor AWBZ kan krijgen) waarschijnlijk best veel geld terugkrijgen. En kijk ook naar je zorgtoeslag, daar kan je ook tot zo'n € 1.000,-/jaar mee krijgen. Alle beetjes helpen. N.B. Kwestie van omdenken, maar je kunt deze situatie ook positief zien: als je ouders je zouden pamperen (ik noem het maar even zo) door nu alle kosten die je hebt te betalen, dan zou je het later weleens moeilijk(er) kunnen krijgen. Leer nu de waarde van je geld te zien, hoewel dat misschien niet altijd even gemakkelijk is... en zie het als opstapje naar zelfstandigheid buitenshuis...
HeerVoldemort
4 jaar geleden
En als het antwoord 'ja' geweest zou zijn? Had je dan je hand opgehouden en extra geld geëist? Het is hun geld, daar hebben zij hard voor gewerkt, jij niet. Ben blij dat ze het niet verplicht zijn. Het leven bestaat uit keuzes maken, blijkbaar heb jij iets gekozen voor jezelf wat je niet aan kan.
liveisgreat
4 jaar geleden
Naast mijn antwoord ook even een reactie. Onder je vraag zit heel veel pijn, verdriet, kwaadheid. Je ouders gingen in de fout, gelijk of je van België of van Nederland bent, door vanaf je 18de niets meer te willen betalen.
Maar waarom? Je kan natuurlijk zeggen "gierigheid" maar dat is jouw interpretatie.
Dat ze nu zo hard zijn en je tot en met je medische kosten laten betalen, is voor mij toch iets dat alarmbellen doen rinkelen in de zin van "hier is meer aan de hand".
Ik lees tussen de regels ook veel over jou. Dat je ambitieus bent, maar ook soms niet zo realistisch (een tweede studie als je al in een benarde financiële situatie zit). Het is beter de situatie te aanvaarden zoals ze is, en van daaruit oplossingen te zoeken, denk ik. Ook al heeft dit consequenties.
Kan je met je ouders in gesprek gaan, met steun van je psych? Vanuit jouw waarheid, en met respect voor hun waarheid? Of kan je je studies niet trager doen, in modules, zodat je meer kan werken (in België kan dat).

Antwoorden (2)

Je ouders hoeven in principe niets meer voor jou te betalen als je 23 bent. In feite zouden ze zelfs om kostgeld kunnen vragen omdat jij nog bij hen in woont. Nu betalen zij de kosten voor water en energie en (een deel van) de boodschappen. En er is dus een deel van de woning (jouw kamer) die nu niet door de rest van het gezin kan worden gebruikt. Wees blij dat je nog bij je ouders terecht kunt, op jezelf wonen kost meer geld en meer tijd voor koken en huishouden.

En zouden je ouders jou tot je 23e (of 25e of 30e??) financieel blijven onderhouden, dan zijn ze eigenlijk moreel verplicht om dat later ook bij je jongere broertje en zusje te gaan doen. Het zou lullig zijn als tegen die tijd het spaargeld echt op is. Met een eigen bedrijf hebben ze bovendien spaargeld nodig als buffer. Je weet nooit voor hoelang en hoeveel. Wat voor jou veel geld lijkt nu, kan ook zomaar in een paar jaar op zijn als je er alle vaste lasten van moet betalen, plus de boodschappen e.d. voor een heel gezin, op het moment dat er door crisis of ziekte geen inkomen meer verdiend kan worden. En anders willen je ouders het waarschijnlijk als pensioen gebruiken. Iemand in loondienst 'spaart' via de werkgever voor het pensioen, dat geld is ook niet beschikbaar voor hun studerende kinderen.

De leenmogelijkheden bij DUO zijn er juist zodat jij nu kunt studeren (aan 1 studie tegelijk!), een beetje kunt werken in een bijbaantje en verder je tijd aan studie, sport of hobby kunt besteden. Als je na je studie een baan hebt kun je die lening langzaamaan weer terugbetalen. Ga je elke zomervakantie fulltime zes weken werken, dan kun je al voor het eind van je studie een deel van je lening weer aflossen.

Hebben je ouders recht op toeslagen, dan heb jij mogelijk recht op aanvullende beurs. Vraag ook zelf zorgtoeslag aan als je dat nog niet krijgt. En informeer eens bij je gemeente of je een deel van je zorgkosten gecompenseerd kunt krijgen. De regels verschillen per gemeente, maar soms is het ook voor studenten mogelijk om bij een laag inkomen en hoge zorgkosten voor een (gedeeltelijke) vergoeding in aanmerking te komen.
4 jaar geleden
HeerVoldemort
4 jaar geleden
+ Van mij. Vraagsteller kan ook een andere opleiding gaan doen zodat ze wel kan werken. Haar ouders hebben hun hele leven hard genoeg gewerkt voor haar en haar broertje en zusje. Het kan niet altijd feest zijn.
MarBet
4 jaar geleden
Toch is het wel raar, want de studiefinanciering die je kunt krijgen is afhankelijk van het inkomen van de ouders. Dus als de ouders een hoog inkomen hebben, heb je geen recht op aanvullende beurs, die ook in het leenstelsel nog gewoon een gift wordt als het diploma wordt behaald. De achterliggende gedachte is dat de ouders kunnen bijdragen en de aanvulling dus niet nodig is. Ouders zijn dit niet verplicht, zeker niet meer na 21e verjaardag, maar de meesten doen het wel.
(De - is overigens niet van mij, je antwoord is niet onjuist.)
Inekez1
4 jaar geleden
@MarBet, dat klopt. Als ouders een goed inkomen hebben, heb je geen recht op aanvullende beurs. Krijg je dan geen geld van je ouders, dan kun je extra lenen. Op die manier kan iedereen in principe toch studeren. Ouders van Anna1997 hebben echter geen hoog inkomen (blijkt uit vraag/reacties). Wel een hoog vermogen, maar dat telt niet mee voor de berekening van de aanvullende beurs.
ronron1212
4 jaar geleden
@Inekez1 met een hoog vermogen krijgen ze geen toeslagen ds dat hebben ze ds waarschijnlijk niet.
In België alleszins wel dus het lijkt me sterk dat het in Nederland anders zou zijn.
Het Belgische Burgerlijk Wetboek zegt hierover heel duidelijk : “De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding en de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.” (Burgerlijk Wetboek Art.203 §1)
Dat is ook logisch, alleszins voor een eerste studie. Je bent meerderjarig op je 18. Dus stel dat je ouders dan niets meer hoefden te betalen, zouden er nog maar weinig mensen kunnen studeren.
Als jij schrijft dat je nu 23 bent en je ouders sinds je 18 al weigeren dingen te betalen, is dit tegen die wet. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die onderhoudsplicht van studenten in Nederland niet zou bestaan. Ik zou dan ook echt eens naar iets gaan of bellen waar je juridisch advies kan krijgen over hoe dit in de wet verankerd is. In België dacht ik krijg je als ouder van studerende kinderen ook kinderbijslag tot hun 26ste.
Opmerking: ik weet niet hoe de wet geïnterpreteerd wordt op vlak van billijkheid. Bv. een student die er door eigen toedoen niks van bakt, of die altijd van richting verandert, of die altijd meer studies aanpakt na elkaar of samen... Dan kan in mijn aanvoelen ook een einde komen aan die onderhoudsplicht. Maar hierover vind ik niet meteen iets duidelijks in de Belgische wet.
(ik kan op basis van je profiel niet zien of je van België of Nederland bent... )
In heb iets gevonden over die billijkheid (ook Belgische wet) https://www.wanted.law/nl/Most-Wanted/Wanted-Facts/Artikel/Id/23214/Moet-ik-blijven-betalen-voor-mijn-meerderjarig-kind
Toegevoegd op 21 maart 2020 14:32: tekst
liveisgreat
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
@liveisgreat in Nederland is het geven van onderdak en voedsel bepaald voor de rest na je 21 hoeft een oder niets.
liveisgreat
4 jaar geleden
Okee...in Nederland is het dus duidelijk anders. Wat wel erg is. Dat betekent dat je niet eens een slecht jaartje kan hebben bij je hogere opleiding of je bent meteen de steun van je ouders kwijt. en wat met langer durende studies?
Betrokkene schrijft echter dat de ouders niets meer wilden betalen vanaf 18. Op dat moment gingen die ouders, als de vraagsteller uit Nederland is, wél in de fout. Maar daar valt nu wellicht niet meer veel aan te doen.
Los daarvan zou ik in de plaats van de vraagsteller nu ook niet nog een studie aanvatten als de financiële situatie nu al zo moeilijk is.
Is er geen manier om die studie "trager" te doen via modules? Dan kan in België nl wel. Dat je je studie spreidt over een langere periode. Dat is bv handig als je al werkt en je wil een universitaire studie aanvatten. Mocht vraagsteller uit Nederland zijn, is dat daar ook mogelijk? Zo ja, dan kan dat een oplossing zijn....
Anna1997
4 jaar geleden
Voor de mensen die denken dat ik slecht presteer of zomaar meerdere studies volg. Ik ben met genoegen geslaagd voor fiscaal recht en doe er geen hele andere studie bij, maar een andere richting binnen de rechten. Om te mogen procederen bij fiscaal recht moet je civiel effect hebben waardoor je rechtenvakken moet volgen. Dit heb ik gedaan, maar omdat je bijna alle rechtenvakken ook bij fiscaal recht moet volgen kan je net zo goed de master rechtsgeleerdheid erbij doen. Dit is 1 jaartje extra en biedt een veel breder toekomstperspectief. Maar het wordt dus wel gezien als een andere studie, vandaar dat ik die woorden gebruik.
ronron1212
4 jaar geleden
@liveisgreat daar om is er bij ons ook een studie financiering en is het normaal dat een student een baatje heeft met deze beide kan hij zelfstandig verder.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ De ouders hebben al nagelaten toen de dochter 18 jaar werd.
Verder vraagt niemand om geboren te worden. Ouders zetten je op de wereld. Ik hoop met liefde.
Als je dan kunt studeren, zou je als ouder trots kunnen en mogen zijn.
Studeren in Nederland wordt steeds duurder. Vooral als je onder het nieuwe leenstelsel valt.
Ieder heeft zijn eigen mening, dat mag, maar ik steun mijn kind naar kunnen. Waarom? Omdat ze net als Anna heel serieus bezig is. Verder hebben wij als ouders een brief gekregen toen ze 18 jaar werd. Hierin stond aangegeven wat wij als ouders konden bijdragen. Het is geen eis, maar een redelijk voorstel.
Trouwens, ook in Nederland is het geen ‘zoek het maar uit’ na je 21-ste.
Ouders met genoeg vermogen, zijn vaker aangesproken:
http://www.advocaten.nl/onderhoudsplicht-voor-jongmeerderjarigen-18-21-jr/
Dit is geen alleenstaand geval.
Nogmaals, Anna smijt niks over de balk, maar probeert een toekomst op te bouwen.
liveisgreat
4 jaar geleden
ronron, ik vind dat erg. Het is zoals Simonsdochter zegt, je zet je kinderen toch in liefde op de wereld. Nu is ANna sterk genoeg om én te werken én te studeren, maar niet bij iedereen is dat zo. Er zijn mensen die dit fysiek niet aankunnen of die veel meer werk moeten steken in studeren.
Ik ben eerlijk gezegd wat perplex van sommige reacties die ik onder de vraag lees. Bv van HeerVoldermort die net doet alsof studeren iets is dat je even voor de leute erbij doet.
Anna, oké, na die uitleg begrijp ik het beter Ik dacht dat je nog iets heel anders wilde gaan doen in combinatie met dit . Het is erg dat je dit niet kan combineren. Maar misschien lukt het wel als je er iets langer over doet, en dat jaartje aanbreidt bij je huidige studie?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@liveisgreat,
Studeren in Nederland is ook gewoon duur, vind ik.
Het schoolgeld en boeken is al snel €3000,-.
Dan moet Anna nog zelf haar eigen zorg betalen. Naast de verzekering waarvoor ze een tegemoetkoming krijgt, ben je ook zo honderden euro’s kwijt: eigen risico, niet alles wordt gedekt. Voorbeeld: mijn dochter moest in het ziekenhuis één verstandskies laten verwijderen. Kosten €200,-. Wordt niet vergoed, ook niet met een aanvullende verzekering.
Dan moet Anna zich nog kleden, wil ze ook wel eens deelnemen aan een uitje, cadeautje kopen.....
Kortom, zelf je studie betalen van twee keer werken (universiteit moet je lenen, geen beurs) is van de zotte als ouders vermogen hebben.
Vind ik dan ;-))))))