Kan een rechter de vankantieweken van een gescheiden man vastleggen?

Kan een rare vraag zijn, maar echter heb ik een collega die elke jaar de eerste keuze zomervakanties pakt omdat hij aangeeft een rechter deze "voor altijd" al te hebben bepaald. Dat vind ik onmogelijk, de vakanties moeten volgens mij i.o.m. het bedrijf worden bepaald. Wat ik denk dat de rechter wel kan doen is de aantal vakantieweken voor elke ouder te bepalen, bvb 6 weken in totaal zomervakanties, 3 weken voor de vader en 3 weken voor de moeder, maar niet welke 3 weken, toch? Hij is gescheiden, heeft 2 jongens van 14 en 16 ongeveer. Heeft ook ooit aangegeven dat het over een "vriendelijke" scheiding ging.
Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat zou een rechter in een vonnis tegen uw bedrijf kunnen afdwingen. Maar zeker niet in een scheiding tussen tussen een echtpaar. Vacantie planning is in onderling overleg tussen werknemer en werkgever. Is dit vonnis bij uw werkgever bekend zoniet dan hoeft de werkgever er geen rekening mee te houden.

Ja dat kan; en het gebeurt ook geregeld (via de rechterlijke bekrachtiging van een echtscheidingsconvenant). Dit heeft als groot voordeel dat er heldere afspraken zijn en discussie niet meer nodig is. Bij goede verhoudingen houdt dit de verhoudingen goed; bij slechte verhoudingen is dit de enige manier om eindeloze discussies af te kappen. Er zijn hordes mensen die nu al kunnen vertellen of ze met de kerstdagen (van dit jasr maar ook volgende jaren) wel of niet de kinderen hebben. Aanvulling; deze situatie is eindig, want zulke regelingen vervallen formeel bij de 18e verjaardag van het kind en worden vaak als se kinderen 16/17 zijn sluipenderwijs afgebouwd.

Toegevoegd op 13 januari 2020 12:22: tekst

Nee dat kan niet. Ik denk dat jouw collega een scheidingsconvenant heeft voorgelegd aan de rechter met een verplicht ouderschapsplan. Dat ben je zelfs verplicht als de kinderen tijdens de scheiding minderjarig zijn. In dit ouderschapsplan hebben de vader en moeder van de kinderen waarschijnlijk vastgelegd bij wie en wanneer de kinderen bij vader en moeder zijn, ook in de zomervakantie. Waarschijnlijk heeft vader de kinderen dan elke zomervakantie de kinderen de eerste helft en moeder de tweede helft. De rechter heeft dat goedgekeurd. Dat wil niet zeggen dat de werkgever dan ook verplicht is om jouw collega dan altijd in deze periode vrij te geven. Dat zou mooi zijn. Dat gebeurt in overleg, waarin je natuurlijk wel probeert zoveel mogelijk rekening te houden met elke werknemer.

Bronnen:
https://rechtwijzer.nl/uit-elkaar/samen-sc...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100