hoe ga je om met een adhd puber?

bij mijn dochtor vermoeden ze adhd. ze moet naar een adhd psychiater. als ze weten wat voor adhd krijg ze medicatie.
maar hoe ga je er mee om als ouders zijnde ze is bijna 16 jaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
En vooral nooit zeggen als ze lastig is: "Heb je, je pillen al gehad? Ja, nou vreet dan het hele pakje maar op." Dat deed mijn moeder altijd, gevolg, ik nam de pillen helemaal niet meer. Wat achteraf maar goed was ook, want het was rotzooi. http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Dipiperon.aspx?mId=10704&rId=1567 En als ik pillen op had, lag ik de hele dag in bed. En sliep ik alleen maar, niet echt de juiste behandeling denk ik.

Antwoorden (8)

Ze heeft vast niet sinds kort ADHD. Ik zou een meisje van 16 jaar lekker laten sporten en proberen een rust moment op de dag in te lassen. Verder een hele strakke en goede structuur geven als ouders, dan moet het een heel stuk beter gaan. Vaak kun je met voeding ook al een boel bereiken, maar dat zou je aan je behandelde arts kunnen vragen.
Heel veel succes en sterkte, ik weet hoe het is om ouder te zijn van een kind met ADHD... niet makkelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met structuur, regelmaat en consequent handelen kom je een heel eind, gooi niet alle nukken op adhd, een puber met adhd, heeft ook haar normale pubergedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Het is wel lastig om dat onderscheid te kunnen maken denk ik.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+ crea, helemaal waar, wendy, niet gemakkelijk.
Als ze medicatie krijgt. En manieren leert om met haar adhd om te gaan. Zal ze wel wat rustiger worden. En ze is natuurlijk ook een puber ;-) Die zijn over het algemeen wat rebelser natuurlijk. En je kan zelf natuurlijk ook advies krijgen van de psychiater om haar beter te begrijpen. En beter met haar adhd om te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net als met elke andere puber.
Dat houdt in dat je als ouder je kind goed kent en daaraan je opvoeding aanpast.
Het ene kind heeft veel aansporing nodig,.een ander moet je afremmen, structuur en duidelijkheid zijn belangrijk.
Maar het belangrijkste in omgang met pubers vind ik humor. Ben zelf moeder van 3 zoons en door met humor te relativeren hoop ik ook de jongste zijn puberteit te overleven ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeeeeeeeeeeeeeeeel belangrijk, die humor!!!!!
Ben ik ZO met je eens! +
En dat 3x......pffffff......1x vind ik al een humorvolle opgave ;-)
Omdat ik in een bibliotheek werk en er regelmatig vraag naar informatie over adhd in de puberteit, geef ik een boektitel door. Als u bibliotheeklid bent kunt u het in uw plaatselijke bibliotheek lenen of aanvragen.

Zie:

Pubers met ADHD, een oudertrainingsprogramma

ISBN:

Omslagtitel: Pubers met ADHD. - Met lit. opg.

Formaat:

160 p : ill , 30 cm

Recensie:

Een zeer praktijkgericht en voor grote groepen lezers uitstekend herkenbaar 'hulpmiddel' voor ouders van pubers met ADHD en andere gedragsproblemen in de vorm van een trainingsprogramma. De kracht van de cursus ligt hem in het werken in groepen (wederzijds begrip, erkenning en herkenning) en het gedragstherapeutische uitgangspunt van de ouder als mediator (wederzijdse gedragsbeïnvloeding van ouders en kinderen). Naast het geven van algemene informatie over doel en organisatie van de training, is de brochure ingedeeld in een trainer- en een oudergedeelte. Doel van de training is het om ouders vaardiger te maken in het omgaan met de problemen rond hun pubers, het ordenen van problemen en zicht te krijgen op gangbare alternatieve wegen. Bevat onder meer opdrachten en uitgebreide literatuurlijst. Inzet ook zonder trainer is mogelijk. Alleen al het lezen van de tekst en het praten erover in relatie- of gezinsverband kan verhelderend werken. Breed aan te bevelen! G. Brandorff
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adhd is te stoppen met ritalin, maar ook met karnemelk met basilicum, in karnemelk zitten bepaalde microorganisme, die gevoed worden door de basilicum, en die microorganismen maken endorphine aan, en ook dopamine, die rust zorgen in het lichaam van uw puber, de hersenen volgen zn lichaam en komen tot rust
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je link naar dat artikel?
Amadea
11 jaar geleden
Natuurlijk niet, ook dit is onzin!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Uit eigen ervaring: Je uitspraak "adhd is te stoppen met ritalin" klopt voor geen meter! Ritalin helpt niet bij iedereen, en is zeker geen stop middel. ADHD is niet te genezen. En dus ook niet te stoppen. Je kan het onderdrukken, met medicatie, niet alleen met Ritalin overigens. Ritalin heeft bijvoorbeeld geen effect op mij. Ik drink veel Karnemelk, en basilicum gebruik ik ook veel, ik heb nog steeds last van de ADHD, dus dat is gewoon l*lkoek. Medicatie kan sommige mensen helpen om rustiger te worden. Weer andere mensen groeien er voor een deel over heen. En dan zijn er mensen zoals ik. Die voor henzelf (gedeeltelijk) rust creëren en er zelf mee om kunnen gaan. Alleen merk ik dat ik moeite heb met mijn hoofd leeg krijgen en stil zitten, maar om daarvoor mezelf nu vol te proppen met medicatie, vind ik niet nodig.
Ik vind persoonlijk homeopatische middelen erg goed helpen en snel zonder vervelende bijwerkingen.
Maar dit is maar een meningsverschil of je eerst ritalin zou willen proberen of andere medicijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als eerste is het belangrijk om te kijken of het wel ADHD is,
simpel weg door goed in de gaten te houden of ze veel suiker binnen krijgt, dit word vaak ( ook door psychiaters) aangezien voor ADHD terwijl dit simpel te voorkomen is door minder zoet te eten.
veel kinderen van die leeftijd drinken energiedrank, vreemd genoeg denken mensen eerder aan ADHD dan aan teveel cafeïne.
in de meeste gevallen is het hierbij al opgelost..

als beide mogelijkheden uitgesloten zijn kan je veilig stellen dat ze ADHD heeft,

de medicatie voor ADHD zou als uiterste redmiddel gebruikt moeten worden, dit is vaak ook niet het geval.
houd er rekening mee dat als iemand hiervoor aan de medicatie zit het probleem vaak niet opgelost word.

iemand met een actieve geest plat leggen dmv medicatie is geen bevordering van de leef omgeving.
belangrijker is dat je er mee leert omgaan. dit kan door wederzijds respect en door erover te praten.
door een kleinbeetje rekening te houden met elkaar en haar voedsel patroon kan dit voor een prettigere situatie leiden dan medicatie