Wat gebruikten mensen voordat luiers bestonden?

Wat deden we voordat luiers werden uitgevonden? Hoe deden we dat in de prehistorie? En hoe deden we dat in de middeleeuwen dan? Luiers zijn slecht voor het milieu. Bovendien krijgen sommige babies er uitlsag van. Ze lijken me niet erg natuurlijk, dieren gebruiken ook geen luiers, maar het lijkt me dat je tegenwoordig als moderne mens niet anders kan dan luiers gebruiken. Dus hoe deden we dat vroeger toen luiers nog niet bestonden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Ze gebruikten ook al luiers, maar niet het type dat jij herkent als luier (de pamper). Wat oudere mensen hebben nog wel katoenen luiers uitgewassen. Er zijn er wellicht nog die dat doen.

---
https://www.luierinfo.nl/info/de-geschiedenis-van-de-luier
Oudheid
In de oudheid werd al gebruik gemaakt van dierenvellen en bladeren om de ontlasting van baby’s op te vangen. Ook zijn er diverse documenten van onder andere de oude Egyptenaren, de Romeinen en de Azteken gevonden waaruit blijkt dat ook zij gebruik maakten van iets dat op luiers leek.

Begin van de 20e eeuw
De oorsprong van de luier die wij gebruiken ligt in het begin van de vorige eeuw. Er werd toen gebruik gemaakt van katoenen lappen die bij elkaar werden gehouden met veiligheidsspelden.

Eerste helft van de 20e eeuw
In de eerste helft van de 20e eeuw leerde men steeds meer over bacteriën en de ziektes die deze tot gevolg hadden. Steeds meer mensen gingen de luiers van hun baby’s wassen door ze te koken. Dit was natuurlijk een stuk hygiënischer maar koste veel tijd en energie. Tot ver in de jaren 60 werd op deze manier met luiers omgegaan.

Parachutestof
Ondertussen was de nieuwe luier al “uitgevonden”. In het begin van de jaren ’50 maakt een Amerikaanse moeder op haar naaimachine een broekje van parachutestof. Ook verving ze de veiligheidsspelden door drukknopjes. Toen ze dit product op de markt bracht werd het een groot succes.

Dit succes inspireert de vrouw om door te gaan met het ontwikkelen van luiers en ze bedenkt al snel dat een wegwerpluier ideaal zou zijn. Hierdoor zou ze geen luiers meer hoeven te koken en dus veel tijd over houden. Voor deze wegwerpluier wil ze gebruik maken van papier dat vocht absorbeert. Het probleem is dat de papierfabrikanten hier geen toekomst in zien. De ontwikkeling van de luier komt tot stilstand.

De eerste Pamper
Tien jaar later raakt Procter & Gamble toch geïnteresseerd. Het bedrijf heeft een papierfabriek opgekocht en het papierpulp blijkt door het grote vochtabsorberende vermogen uiterst geschikt als vulling voor plastic wegwerpluiers. Procter & Gamble ontwikkelt in het begin van de jaren ’60 de eerste Pamper, wat een groot succes wordt.
---
Toegevoegd op 24 oktober 2018 15:10: afbeelding
Plaatje bij antwoord