mag een arts zijn persoonlijke mening laten meewegen bij het adviseren van patienten?

ik ben op dit moment verwikkeld in een discussie over abortus. Mag een arts een patient overtuigen om geen abortus te nemen louter gebaseerd op zijn eigen mening?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja, dat doet iedere arts in meer of mindere mate, net als ieder ander mens,

Wel is het netjes als hij aangeeft wat zijn persoonlijke mening is. En hij moet je doorverwijzen als ji iets wil, waar hij persoonlijk niet achter staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
corzijlstra
12 jaar geleden
En als de arts niet wil doorverwijzen?

Andere antwoorden (4)

Een arts, verpleegkundige of een lid van het paramedisch personeel kan niet verplicht worden om medewerking te verlenen aan abortus, wel is hij verplicht om door te verwijzen naar een andere arts die je wel wil helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
En als hij/zij niet wil doorverwijzen?
Ja, dit is toegestaan, mits de arts de patiënt ook daadwerkelijk de ruimte geeft om zelf zijn keuze te maken & zich niet gedwongen voelt om de arts zijn keuze te kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als hij zijn mening geeft met goede argumenten. Het is uiteindelijk toch jou eigen keus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hij mag zijn menig geven, maar niet een poging doen om jou over te halen om het niet te doen.
hij/zij zit namelijk niet met de consequenties en weet niet wat het beste voor jou is.
de keus is opzich moeilijk genoeg.
als jij het gevoel heb dat jou arts jou situatie niet begrijpt of probeert over te halen kan je om een andere arts vragen.
succes