Wat voor belastingvoordelen heb je als je zwanger bent of gaat bevallen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K
ronron1212
10 jaar geleden
hoe bedoel je?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag is duidelijk geloof ik. Ik weet alleen het antwoord niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@RonRon1212, de bedoeling met mijn vraag is om geen belasting voordeel mis te lopen. Waar ik bvb net achter kom is dat ik de kosten van parkeergeld bij het ziekenhuis middels een T biljet kan terugvragen bij de belastingdienst. Wellicht zijn er meer van zulke voordeeltjes...
paulus811
10 jaar geleden
Vonk dat zijn voordelen van ná het zwanger zijn. Nl is gelukkig nog net niet zo gek dat ze voor kinderen betalen die niet geboren zijn.

Antwoorden (2)

Als je zwanger bent, dan niets.
Ook voor de bevalling niet.
Daar heeft de belasting allemaal niets mee te maken.
Pas als het kind er is, zijn er toeslagen mogelijk.

Dit zegt de belastingdienst:

Hebt u een kind gekregen en krijgt u voor dit kind kinderbijslag? Dan kunt u waarschijnlijk kindgebonden budget krijgen. U krijgt meestal vanzelf bericht van ons over het kindgebonden budget. Gaat uw kind naar de kinderopvang? Dan kunt u misschien ook kinderopvangtoeslag krijgen.

Lees er meer over op de site van de belastingdienst.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/ik_krijg_een_kind
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor je reactie, echter is je antwoord niet helemaal waar/compleet. Als je zwanger bent heb je bvb recht op teruggaaf parkeer geld en benzine kosten als je in het ziekenhuis gaat bevallen. Naar dit soort belasting voordelen ben ik naar op zoek.
Een deel van de kosten van je zwangerschap en bevalling kunnen als buitengewone lasten worden afgetrokken bij de belasting. Dit doe je via een T-biljet of op het aangiftebiljet van de inkomstenbelasting. Je kunt niet alle kosten aftrekken van de belasting en ook krijg je alleen een vergoeding als de kosten boven een bepaalde inkomensdrempel uitkomen. Dit zogenaamde drempelbedrag is onder andere afhankelijk van het inkomen van jou en je partner. Ook moet je met behulp van kwitanties kunnen aantonen, dat je de opgegeven kosten ook daadwerkelijk hebt gemaakt.
De kosten, die in aanmerking komen voor aftrek, zijn de eigen bijdragen die je hebt betaald voor:
de verloskundige, huisarts en specialist;
het verblijf in het ziekenhuis of de kraamkliniek;
vervoer naar het ziekenhuis of de kraamkliniek en parkeerkosten;
de kraamverzorging thuis (specifieke uitgaven bij extra gezinshulp);
voorgeschreven medicijnen, hulpmiddelen en verpleegartikelen.
Als je belastingaangifte doet, kun je de teruggaaf voor ziektekosten daarop invullen. Wanneer je geen belastingformulier ontvangt, kun je dit zelf aanvragen. Voor het downloaden van het formulier voor belastingaangifte kun je terecht op de website van de Belastingdienst: www.belastingdienst.nl.

Dit geldt alleen voor de kosten die niet in de basisverzekering, of je aanvullende verzekering vallen, heb je geen aanvullende verzekering, dan mag je het wel aftrekken als het onder de vergoedingen van een aanvullende verzekering valt.
.