Als twee jongeren van 14 jaar sex met elkaar hebben, overtreden zij dan de wet en kunnen ze ervoor worden vervolgd?

Het gaat dan met name om artikel 245 uit het Wetboek van Strafrecht: Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

15 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welke wet wordt overtreden als beide partijen instemmen?
Antoni
15 jaar geleden
Ik heb in de toelichting bij de vraag het wetsartikel vermeld, dat naar mijn idee wordt overtreden. Of dat echt zo is, weet ik niet zeker. Daarom stel ik de vraag. Overigens is het heel goed mogelijk dat de wet wordt overtreden als twee partijen met een bepaalde actie instemmen. Als die actie illegaal is, wordt er een wet overtreden.

Het beste antwoord

Officieel is het overtreden van artikel 245 Wetboek van Strafrecht een zedenmisdrijf, waar dus maximaal 8 jaar op staat.

Er zijn misdrijven, de zogenoemde klachtmisdrijven waarbij de politie en het openbaar ministerie pas kunnen optreden als er sprake is van een klacht.

Sinds 1 oktober 2002 is het overtreden van artikel 245 geen klachtmisdrijf meer. (zie bron).

Een andere bron (zie tweede link) zegt echter:

Er kunnen zich omstandigheden voordoen, bijvoorbeeld bij gering leeftijdsverschil, dat handelingen als hier bedoeld niet zonder meer ontuchtig kunnen worden aangemerkt.

Dergelijke omstandigheden zullen in de praktijk door de rechter beoordeeld moeten worden.

Formeel is het strafbaar en kan er worden vervolgd, afhankelijk van de omstandigheden kan het zijn dat men daartoe niet overgaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In hoe oud moeten ze minimaal zijn om beide deze wet te overtreden? Als het met wederzijds goedkeuren is dan is dit niet strafbaar vanaf 13 jaar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat wás niet strafbaar, Starbless, maar dat is een paar jaar geleden teruggedraaid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Guidance. Ik zeg dan ook niet dat het niet verkeerd is, ik zeg helemaal niet dat het een goed idee is om te doen of zo. Ik denk wel dat de kans dat het opgespoord en vervolgd wordt vrij klein is. Maar er kan wel degelijk vervolgd worden zoals ik de wet interpreteer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vergeet niet dat sommige 'kinderen' van 14 volwassener zijn dan sommige van 18. Lichamelijk en qua gedachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@deboender, daar heb je gelijk in, maar ik vind dat geen excuus om alles dan maar toe te laten wat ze zelf graag willen doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang er geen sprake is van ongelijke machtsituaties (zoals bij de combinatie volwassene-kind) is experimenteren niet alleen heel normaal, maar ook gezond. Kinderen blijven heus niet gezond door volwassenen die krampachtig proberen te voorkomen dat ze opgroeien. Opgroeien doen ze (gelukkig) toch, dat hou je niet tegen. En in de tijd dat de hormonen beginnen te stromen, hoort seksueel ge-experimenteer gewoon bij normaal opgroeien. Wat wel belangrijk is, is ze een veilige omgeving bieden. Liever dat ze 'stiekem' op hun eigen kamertje bij papa en mama thuis aan het experimenteren slaan dan dat ze daar een andere, misschien veel minder veilige plek moeten zoeken. Dan denk je dat ze bij een vriendinnetje logeren of op een schoolfeestje zijn, en intussen liggen ze onder één of andere brug te vozen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@SuzyQ, daar ben ik het wel mee eens wat je daar zegt. Voorkomen doe je het toch niet denk ik. Wel heel belangrijk is om dingen te bespreken, bespreekbaar te maken en te houden, anders kom je ook niet tot die veilige omgeving, maar moet je juist ontdekken dat het zo uitpakt als jij omschrijft met de brug.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
belachelijk als dat ''een misdrijf '' zou zijn. Ik was 14 toen ik voor het eerst deed met mijn vriendje waar ik al 2 jaar mee was en in totaal 6 jaar mee ben geweest..haha als ik de stelling zo lees kom ik niet meer bij...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@naatje, dat was neem ik aan een tijdje geleden (voor 2002), toen ws het ook nog anders geregeld, voorzover ik weet konden toen alleen de ouders klagen over zo'n situatie. Ik snap ook wel dat je het er niet mee eens bent, ik heb de wet niet gemaakt natuurlijk, ik geef alleen weer wat die er voorzover ik het goed zie nu over te zeggen heeft.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat, hoewel het wellicht wettelijk strafbaar zou zijn, er in de praktijk geen problemen te verwachten zijn. Er wel vanuit gaande dat het met wederzijds goedvinden plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Formeel is het strafbaar, maar de wet is niet bedoeld om veertienjarigen te vervolgen, maar juist om ze te beschermen (tegen volwassenen). Je zult er in de praktijk dan ook niet voor vervolgd worden.