Waarom geven wasmiddelenfabrikanten in reclames tegenwoordig expliciet veiligheidswaarschuwingen voor kinderen?

Soms zie ik reclameflitsen waarin die fabrikant alleen maar noemt hoe belangrijk het is om het wasmiddel buiten bereik van kinderen te houden. Volgens mij hoeft hij dit niet te doen. Volgens mij zijn kleine lettertjes niet eens nodig. Waarom dan zo overdreven de aandacht erop vestigen. Terwijl wasmiddelen nou niet direct het ALLERgevaarlijkst zijn voor kinderen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Wasmiddel bolletje zijn zeer gevaarlijk voor kinderen als ze deze op eten omdat ze ze aanzien voor snoepje kunnen ze zeker dood gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lijkt me sterk
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.antigifcentrum.be/huishouden/vloeibare-wasmiddelen-capsules
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.gezondheidenco.nl/73111/kind-ziet-wascapsule-snoep-doen-kind-wasmiddel-opeet/
Erna55
6 jaar geleden
---- Vorig jaar meldden zich 114 ouders met hun kinderen bij de EHBO na vergiftiging. Dit jaar zijn het er al twee keer zoveel. Kinderen beginnen vaak te hoesten als ze in aanraking zijn gekomen en in enkele gevallen leiden ernstige ademhalingsproblemen tot een ziekenhuisopname. Ook worden kinderen vaak misselijk en gaan ze braken. Vooral jonge kinderen tussen 0 en 4 jaar raken in de problemen door de capsules.---- https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/honderden-kinderen-op-eerste-hulp-door-wasmiddelcapsules
tinus1969
6 jaar geleden
Cynische gedachte: het is een impliciete manier om duidelijk te maken hoe 'krachtig' deze wasmiddelen zijn...

Het beste antwoord

In reclame-uitingen kunnen fabrikanten verschillende invalshoeken kiezen. Tot recent was dat vaak de goede werking (witter-dan-wit, geen kleurdoorloop, kleuren blijven fris, etc) of de goede prijs-kwaliteitverhouding.
Deze reasons-to-believe zijn wel een beetje uitgemolken.
Nieuw is dat de fabrikant een stukje verantwoordelijkheid laat zien: een merk dat geeft om de veiligheid van kinderen. Ze richten zich duidelijk op gezinnen met jonge kinderen in de hoop dat deze ontvankelijk zijn voor deze tips en adviezen. En daardoor sympatie met het betreffende merk opbouwen. En dus gaan kopen.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat er een trend gaande is, de zogenaamde tide pod challenge, waarbij jongeren zichzelf filmen als ze een pad met vloeibaar wasmiddel opeten. En die filmpjes daarna op internet zetten.
Dat gedrag (het eten, niet het filmen) kan gevaarlijk zijn, vandaar de waarschuwing die momenteel gegeven wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dit is tenminste een antwoord dat op de vraag aansluit. Maar de waarschuwingen richten zich niet op jongeren, maar op (ouders van) jonge kinderen. Doen die ook al aan zulke challenges? De waarschuwingen suggereren eerder ongelukjes.
tinus1969
6 jaar geleden
Min is overigens niet voor mij.
Wasmiddelen zijn zeer basisch.
Bij inname verbrandt de slokdarm, met littekens als gevolg.
Als je dan eten doorslikt blijft dat op vernauwingen hangen. Een probleem dus dat elke dag, met elke hap terugkomt.
Dat betekent dat zo lang je groeit dat je iedere maand naar het ziekenhuis moet om de slokdarm te laten oprekken. En dat is nog maar een lapmiddel. Een litteken kan nauwelijks rekken.
Ik voeg meteen een ander huishoud gevaar toe.
Wasbenzine en lamp olie lijken onschuldig, maar zijn dodelijk.
Het lichaam kan die alleen kwijt raken via de longen.
De longblaasjes gaan hierdoor oedeem ontwikkelen. Ze zwellen op waardoor er geen gaswisseling meer plaats kan vinden. Verstikking is het gevolg.
Dit zijn geen sterke verhalen.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dát het gevaarlijk is, lijkt me duidelijk. Maar er worden hordes gevaarlijke spullen verkocht, dus waarom wordt er plots bij wasmiddel zo voor gewaarschuwd. dat was de vraag, en daar komt geen antwoord op. dus min.
Reddie
6 jaar geleden
@tinus1969,
Dat messen en scharen gevaarlijk zijn weet iedereen wel.
Dat medicijnen gevaarlijk zijn ook. Die laat niemand slingeren (hoop ik).
Maar veel mensen beseffen niet hoe dodelijk soda, afwastabletten, benzine, lampolie, etc zijn.
En heel vaak staan die in een kastje onder het aanrecht. Goed bereikbaar voor kleine kinderen die juist graag alles in hun mond stoppen.
Vandaar dat dringende boodschappen gewenst zijn.
tinus1969
6 jaar geleden
Ja maar @Reddie, toch blijft het dan opvallend dat die wasmiddel fabrikanten dit actief vertellen terwijl de fabrikanten van allerlei andere gevaarlijke spullen geen waarschuwingsreclame maken. Waarom wasmiddelen wel en lampolie of schuurmiddel niet? Los daarvan; reclamezendtijd is niet goedkoop. Waarom dus veel geld uitgeven aan waarschuwen voor iets waarvan je ook kunt zeggen dat het de eigen verantwoordelijkheid van ouders is?