Het enige gevolg is, dat ze tweetalig worden opgevoedt.
Dankzij vriendjes en vriendinnetjes en mensen waar ze dagelijks mee te maken krijgt, zal ze vanzelf ook gewoon Nederlands spreken. Maar dan nog denk ik dat Nederlands haar eerste taal wordt, omdat ze nu eenmaal omringt zal worden door Nederlanders.
Mijn ex wou ook mijn kinderen Engels als eerste taal bij brengen, maar omdat ze zoveel Nederlands horen én spreken, is het een tweede taal geworden. Ze verstaan het wél, maar iets terug zeggen kunnen ze niet of nauwelijks. Maar dat komt ook omdat ik zelf Nederlands ben, en hun vader Engels is en hij vooral afwezig was (Werkte veel) en ik me kids vooral zelf op opgevoedt en dus ook veel NL's spreek met ze.
Ik merkte ook dat school, vrienden en familie ook veel Nederlands spreekt met ze. Mijn kinderen daarentegen hebben dus Nederlands als 1e taal en het Engels als bijkomstigheid.
Maar goed, ik denk ook, omdat zij een vrouw is en zij het meest de kids op zal voeden ze toch veel Iers mee zullen krijgen. En dat de kinderen zelf Nederlandstalig zullen zijn, en Iers kunnen spreken, als tweede taal.
En ja, verder, ze hebben een voorsprong in de Engelse taal. En ze zullen wat minder goed Nederlands kunnen. Maar toch denk ik dat het op zich niet erg is en dat het niet al te dramatisch is, als je goed op blijft letten dat ze én Nederlands, en Iers blijft spreken.
- Bronnen:
-
heb drie half afrikaanse / nederlandse kinderen..