Blijft mijn dochter veel groeien?

Mijn dochter wordt in januari 9 jaar en is 147 en weegt 35 kilo. ze is een talentvolle turnster maar is afgewezen voor topsport omdat ze gewoonweg te lang is. Steeds vaker horen we hoe groot ze wel niet is en zeker bij de turnwedstrijden is ze veruit de langste. Ik maak me zorgen en vraag me af of ze wel moet blijven turnen. Is het nodig om een afspraak te maken met een huisarts? groeit ze nog veel? ze is nog niet in de puberteit.....ik ben 174,vader 192. ik hoop zo dat ze de groeispurt al heeft gehad..... kunt u mij tips geven?.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
ronron1212
6 jaar geleden
De huisarts wat moet die met het groei proces. Ja ze zal best nog wel langer worden en dat komt niet door het turnen. Laat haar lekker turnen en wacht gewoon af hoe groot ze wordt.
Castle
6 jaar geleden
Is de gezondheid van uw dochter niet belangrijker dan een turncarrière? Als het al lukt om topsport te beoefenen is er naast school veel oefenen en trainen. Weinig tijd voor leuke dingen. Als ze turnen leuk vind waarom dan niet verder gaan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt voor jullie reacties... Ron ron: de huisarts kan dan een verwijzing geven voor evt een scan... topsport is al uitgesloten...ze is gewoon veel te groot, maar dat was ons doel ook zeker niet! ze bleek gewoon veel talent te hebben dus ze heeft een test gedaan.... ze vindt turnen nog erg leuk maar mijn vrees is dat ze later alsnog complexen krijgt omdat we altijd horen hoe groot ze is... kinderen zijn hard onderlinh en bovendien kan het lichaam in de weg gaan zitten als het te lang wordt.....
ronron1212
6 jaar geleden
Voor turnen te lang? Welke specialist moet dan haar groei beperken? Mensen groeien en dat is nu een maal zo. Zo lang ze gezond is en gewoon eet wat is er dan mis?
Ritsuka
6 jaar geleden
Zolang het turnen goed gaat en ze het leuk vind, gewoon lekker blijven sporten.
Groei word niet beinvloed door turnen, tenzij ze zoveel sport dat ze niet genoeg tijd heeft voor slapen, rust, en goed eten.
LeonardN
6 jaar geleden
"Ik maak me zorgen en vraag me af of ze wel moet blijven turnen." Ik snap niet wat er verkeerd kan gaan.
tinus1969
6 jaar geleden
Carriere als fotomodel? Die zijn lang; 175 cm is toch zo ongeveer het minimum?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bel gewoon je huisarts bij twijfel. Hoe kunnen wij dat nou inschatten?
LeonardN
6 jaar geleden
En wat gaat een huisarts doen dan? Die zal zijn oren toch ook niet geloven. Er is geen probleem, er is geen reden een huisarts te bellen. Er is hoogstens een probleem dat dit als probleem gezien wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Moeder 174 en vader 192.
Dochter nu 147.
Die gaat echt nog wel groeien.
En maar goed ook.
Als ze last begint te krijgen van de lengte, is het goed om een arts te raadplegen. Niet alleen omdat ze geen topsport kan bedrijven. "maar mijn vrees is dat ze later alsnog complexen krijgt omdat we altijd horen hoe groot ze is"
Dat is een momentopname. Verder zijn jullie, als ouders, ook groot (gezien gemiddelden).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een huisarts kan ook gewoon praten en moeders gerust stellen. Dat kan een huisarts doen.

Antwoorden (1)

Een lengte van 1m47 is voor een meisje van 9 niet uitzonderlijk en niets om je zorgen over te maken. Binnen de turnsport is dat misschien lang, maar dat komt doordat deze groep geen eerlijke doorsnede is van de maatschappij. De huisarts kun je altijd raadplegen bij twijfel, maar ik zie op basis van alleen de lengte geen aanleiding tot een scan of ander onderzoek.

Een ruwe schatting van eindlengte voor meisjes is (vaderlengte + moederlengte – 12) / 2 + 3 of gemiddelde ouderlengte -2 centimeter. Dat is slechts een indicatie, het kan zijn dat je dochter korter of langer wordt. Je hoopt dat ze de groeispurt al heeft gehad, maar het is dus waarschijnlijk dat er nog een stuk bijkomt. Juist als ze niet langer wordt is dat aanleiding tot onderzoek, want dan zou ze uitzonderlijk klein blijven voor zulke lange ouders.

Of ze moet blijven turnen? Van turnen wordt je niet langer of korter. Het is de vraag wat ze zelf wil. Bespreek dat met haar.

Toegevoegd na 11 uur:
NB: de verwachte eindlengte volgens de verschillende schattingen is ((192+174-12)/2)+3=1m80 danwel (192+174/2)-2=1m81.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kun je de formule voor de eindlengte goed uitleggen? Als ik t zo uitreken dan kom ik op 325 cm...
anneliez
6 jaar geleden
manon eerst optellen, dan delen door 2 dan 3 cm er bijtellen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er staat vader + moederlengte -12 gedeeld door 2 en dan + 3.
LeonardN
6 jaar geleden
(vader+moeder-12)= een getal
getal/2= een nieuw getal
nieuw getal + 3 Je moet altijd eerst doen wat tussen haakjes staat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke thanks! Leuk om te weten. Al klopt t bij mij niet. Ik ben 8 cm groter dan de uitkomst met mijn ouders lengte. 8 cm is wel een groot verschil.