Hebben weduwnaars doorgaans eerder weer een nieuwe partner dan weduwen?

Dat idee heb ik tenminste wel vaak maar ik vraag mij af of dit ook werkelijk zo is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ik heb het idee van wel.. niets ten nadele van de mannen maar ik zie het om me heen gebeuren dat mannen maar moeilijk alleen kunnen zijn.. ze zijn direct zo "onthand" zonder vrouw in de buurt... zeker als er ook nog eens kinderen zijn...
Ik heb zelf 5 dagen in het ziekenhuis gelegen, en alles was geregeld thuis..tot aan het eten toe.. was gedaan, alles gestreken, gepoetst en boodschappen gedaan..
Maar manlief was helemaal in de stress na die dagen.. hij kon het niet echt voor elkaar krijgen om voor zichzelf te zorgen..
De kans dat ik een erge ziekte zou hebben was aanwezig en hij vroeg zich al direct af hoe dat dan verder zou moeten met hem mocht ik er aan overlijden..ik snapte dat best.. dat is ook geen egoïsme maar vooral onzekerheid en angst voor het onbekende.. wij vrouwen trekken dat ook naar ons toe toch, dat eeuwige verzorgende? Dus heel vreemd dat mannen niet lang alleen blijven is het dan niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zo lijkt het inderdaad zeker, en ik denk ook wel dat dat zo is!
Mannen zullen sneller dan vrouwen hun emoties kunnen overwinnen, en doorgaan met een nieuw leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
EEn verschil in mannen en vrouwen is dat vrouwen tot in een verder stadium volwassen worden dan mannen... Helaas maar het is zo...

Dus er zijn genoeg vrouwen die zo ver tot volwassenheid (lees zelfstandigheid) komen dat ze nooit meer een andere partner gaan zoeken...

En gelukkig is dat zo, want de vrouw wordt nog steeds ouder dan de man, gemiddeld genomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat idee heb ik ook, volgens mij kunnen mannen minder goed alleen zijn. Vrouwen zijn zelfstandiger, maar dat is míjn mening, geen vaststaand feit en natuurlijk zijn er ook heel zelfstandige mannen en afhankelijke vrouwen,( dit om allerlei comentaar te voorkomen :) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, ik denk dat je gelijk hebt Nelly3.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutionair gezien is dit onwaarschijnlijk. Vrouwen bleven thuis in een grote groep om gezamelijk voor de kinderen te zorgen. Mannen waren juist meer alleen en in stilte tijdens de jacht. Wel kwamen zij vervolgens naar een verzorgd nest thuis. Vrouwen missen (volgens deze zienswijze) het volle huis de hele dag terwijl mannen alleen de verzorging missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het volle huis is niet altijd weg bij het overlijden van een partner natuurlijk. Als je het zo bekijkt als jij zou het idd niet kloppen maar ja we leven niet meer in de oertijd.
Vrouwenzijn in deze tijd veel meer gewend alleen thuis te zijn omdat ze vaak minder werken buitenshuis.
Verder hebben vrouwen altijd wel iets te doen in huis en zullen zich minder snel vervelen.
De bevolking in nederland is niet 50-50 verdeeld. Er zijn meer mannen dan vrouwen. Dus, de kans om een partner te vinden is als (hetero) man groter dan als vrouw. Dit zelfde geld voor weduwnaars, zij hebben meer keuze dus vinden eerder iemand anders.

Andere mogelijke redenen zijn dat mannen vaker dan vrouwen werken en op die manier met meer verschillende mensen in contact komen. Huisvrouwen (en mannen) zitten veel vaster in hun eigen kringetje en komen dus minder nieuwe potentiele partners tegen.

Toegevoegd na 16 minuten:
n.a.v. de reacties:

Er zijn meer vrouwen dan mannen, ik heb het verkeerd opgeschreven. Dit geldt voor elke leeftijdscategorie (zie cbs).

Weduwe krijgen meestal een weduwe pensioen en zullen bij een koophuis normaal het huis krijgen (levensverzekering). Weduwnaars hebben (meestal) al een baan en hebben dus al een groter netwerk opgebouwd dan weduwe die na het overlijden van de man beginnen met werk. Daarnaast heb je bij een betere carriere vaak een groter netwerk dan wanneer je in een kas werkt. Verder werken vrouwen vaker in de zorg en basis onderwijs, beide zijn geen goede plekken om potentiele partners te ontmoeten. (zieke mannen versus mannen met kleine kinderen die vaker een relatie zullen hebben)

Geen van beide is een exclusieve reden waarom mannen eerder een nieuwe relatie beginnen, maar beide dragen hier wel aan bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh als er in de bevolking meer mannen dan vrouwen zijn, dan is er dus toch een "mannenoverschot", en is het voor mannen dus toch juist moeilijker om een vrouw te vinden dan voor een vrouw om een man te vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd krullenkopje, het werk -verhaal gaat in geval van weduwe en wedenaars ook niet op, je zal als weduwe ook moeten werken (tenzij je nog jonge kinderen hebt, maar ook hierin is er geen verschil tussen weduwnaars en weduwe)
De weduwnaars die ik kan(het zijn er gelukkig maar 2)hebben een andere partner gevonden.En de weduwvrouwen in mijn omgeving blijven liever alleen.De vraag aan hun of ze een andere partner zouden willen hebben-beantwoorden zij met nee hoor,ik kan nu doen en laten wat ik wil..
naar mijn menig kan een vrouw beter alleen zijn dan een man.een vrouw komt een dag wel door,maar een man heeft meer behoefde aan een gesprekspartner-en dat er iemand thuis is als hij uit zijn werkt komt b.v-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je daar gelijk in. De meeste weduwen en weduwnaars zijn mensen op leeftijd,lijkt me logisch toch? Aangezien vrouwen gemiddeld ouder worden dan mannen, is de keus voor mannen groter dan voor vrouwen. Daarbij zijn mannen in het huwelijk vaak erg afhankelijk van hun echtgenote geworden en willen ze weer graag verzorgd/bemoederd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee kan nooit.

Voorbeeldje van een zelfde soort stelling: tegenwoordig scheiden er meer vrouwen dan mannen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze vergelijking gaat natuurlijk niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg me dat eens uit, een statistische onderbouwing of zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mense scheiden,blijven er 2 mensen over! Als de helft van een echtpaar overlijdt slechts 1. Daarom gaat jouw vergelijking niet op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol.
Je hebt de verzameling van alle echtparen.
Neem daarvan de deelverzameling waarvan er 1 overlijd en nog 1 leeft.
Dan blijkt dat die verzameling uit ca 50% mannen en 50% vrouwen bestaat, met een heel klein verschil omdat vrouwen gemiddeld ietsjes langer leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het verschil tussen weduwnaars en weduwe is er wel degelijk,
Jij gaat ervan uit dat er net zoveel getrouwde mannen als getrouwde vrouwen sterven
Dit klopt niet, gegevens van he CBS
2008: Overleden gehuwde mannen 37.105
Overleden gehuwde vrouwen 17.638
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zou me verbazen:) wat best kan, dat gebeurt vaker. Verwondering is een mooie emotie. Maar ik geloof ook weer niet zo maar alles. Doe me die link maar, ik kan het namelijk niet vinden bij het cbs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een wantrouwen
Hier is de link
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37425ned&D1=10-19&D2=0,10,20,30,40,50,(l-1)-l&VW=T
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee geen wantrouwen hoor. Alleen als ik iets niet snap dan probeer ik gegevens te vinden om het uit te zoeken.
Veel mensen interpreteren statistische gegevens op een manier die niet bedoeld is. Als je dan de bron bekijkt zie je meer details, uitgangspunten en kun je zelf iets concluderen. Nu ik deze gegevens zie is duidelijk dat je de tabel goed interpreteerde.
Dan rijst de vraag: - is het onderzoek goed uitgevoerd? Ik vermoed van wel, het CBS is goed in dat soort dingen. Dan is dus inderdaad de vraag zelf weer teruggekeerd. Wat op zich kan natuurlijk. Als je de getallen letterlijk neemt zoals ze er staan, en we nemen aan dat iedereen dood gaat, en er dus (vrijwel) evenveel mannen als vrouwen doodgaan, dan lijkt dat de conclusie te rechtvaardigen dat het huwelijk geen gezonde omgeving is voor mannen. Wat weer in tegenspraak is met vele andere onderzoeken.
Ik kom er even niet uit...