Ik ontvang nu een IOAW uitkering (2017) maar..., kan ik in aanmerking komen voor een vergoeding van de schoolkosten (bijv. ouderbijdrage)?

IASZ heeft mij wijs gemaakt dat ik niet in aanmerking kom, vanwege de volgende redenen:
1. Bij een IOAW uitkering kijkt men niet naar je vermogen en bezittingen, dat is prima, maar...
2. Zodra ik om hulp vraag voor een vergoeding van de schoolkosten (ouderbijdrage en een computer), dan gaan ze wel kijken naar je eigenvermogen en bezittingen (eigenhuis enz.) en dus kom ik niet in aanmerking voor de schoolkosten.

Mijn vraag: is dat zo??

Kan iemand mij wegwijs maken hoe dat zit,
Alvast dank.

Cee Jay

Weet jij het antwoord?

/2500

De vergoedingen voor schoolkosten en computer zijn onderdeel van de bijzondere bijstand van de gemeente. Daarvoor gelden andere voorwaarden dan voor jouw uitkering. Eén van die voorwaarden is een vermogen van maximaal € 11.880. Dus: klopt het dat je niet in aanmerking komt? Als je totale vermogen (inclusief overwaarde eigen woning) meer is dan € 11.880 wel. Is het logisch? Nee. Iemand in een huurhuis met 10.000 euro op de bankrekening heeft wel recht op de vergoeding, maar iemand met 0 euro op de bank en 12.000 euro overwaarde in de eigen woning niet.

Bronnen:
https://www.iasz.nl/werk-en-inkomen/hulp-b...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100