Mijn moeder wil na verkoop woning het erfdeel nu al uitkeren aan de kinderen, is dit mogelijk en hoe moet je dat dan regelen?

Mijn moeder ga van koopwoning naar huurwoning, mijn vader is 5 jaar geleden overleden. Ze wil nu uit de overwaarde het erfdeel inlossen en uitkeren aan de mij en mij zus.
Ik weet niet de hoogte van het erfdeel.
Navraag bij de belastingdienst geeft men daar geen uitsluitsel in.
Omdat er toendertijd geen erfbelasting moest worden betaald, weet de belastingdienst niet hoeveel het erfdeel is. Ik wordt doorverwezen naar de notaris.
Mijn vraag is hoe kom ik te weten hoe groot het erfdeel is en kan mijn moeder dat nu al uitkeren aan mij en mijn zus ?

Weet jij het antwoord?

/2500

De inhoud van een testament is bij leven van de erflater alleen bekend aan hem of haar. Niemand anders mag bij leven van de erflater het testament inzien, zonder uitdrukkelijke toestemming. De erflater heeft het recht om geen enkele mededeling te doen over de inhoud. Als uw moeder geen mededelingen doet over hetgeen er in het testament staat, komt u niets te weten. Een notaris mag hier ook geen mededeling over doen. De moeder en de toekomstige erfgenamen dienen zich goed te laten informeren over de consequenties van het bij leven uitkeren van de (gedeeltelijk) erfenis. Bijvoorbeeld wat brengt de toekomst van de moeder, de financiële zelfredzaamheid bij een mogelijk toenemende dure zorgbehoefte. Mocht zij in een dure zorgsituatie komen, wie vangen dan de financiële tegenvallers op. U en uw zus maken aanspraak op de legitieme, op grond daarvan kan de moeder het legitieme deel aan u beiden overmaken. Zij kan de bewijzen van overmaken bij de administratieve nalatenschap bij de notaris laten bewaren. Wie moet er aangifte doen bij de belastingdienst, uw moeder of u en uw zus?. Het kan zijn dat u bij ontvangst van de legitieme zelf de erfbelasting moet betalen. Als uw moeder advies vraagt aan de notaris zal zijn advies zeer waarschijnlijk zijn: “het kan allemaal,maar doe het niet”.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100