Wie heeft DE tip om mijn kindje zindelijk te krijgen?

Ze doet netjes een plasje op de wc als ik haar erop zet, maar ze geeft nooit aan dat ze ook werkelijk moet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een paar keer een natte broek zal vast wonderen doen! Dat zal ze heus als vervelend ervaren, en daarna geeft ze het wellicht aan als het zover is.

Het ene kind doet er heel lang over om zindelijk te worden, maar is het dan ook ineens dag en nacht. Het andere kind is van de ene op de andere dag zindelijk maar om de paar maanden gaat het toch mis. Er is geen norm voor zindelijk worden. Als ouder moet je je kind in zijn totaliteit bekijken. Zit ze op dit moment lekker in haar vel? Maakt ze een groeispurt, is ze snel afgeleid door prikkels enz. Allemaal dingen die van invloed kunnen zijn. Als jij het gevoel hebt dat zij het zelf wel aan kan geven, maar dit niet doet, dan is het kennelijk toch nog te vroeg. Tip: De zomer komt er aan. Laat haar zonder luier in de tuin spelen. Af en toe vragen of ze wil plassen en haar dan op de w.c. zetten. Als het dan een keer mis gaat, dan voelt ze dat het niet zo lekker is om in je onderbroek te plassen. Kinderen moeten ook leren het signaal op te pikken, dat ze moeten plassen. Ze kunnen het heel lang ophouden, maar dan opeens moeten ze plotseling. Dan ben je vaak te laat. Maak er vooral geen toestand van. Laat het af en toe rusten en probeer het daarna weer. Je zult zien dat het op een dag vanzelf gaat.

Het klinkt heel erg bot, maar de luiers van tegenwoordig zijn zo goed, dat het hebben van een natte broek niet als hinderlijk ervaren wordt. Wij hebben onze kinderen ruim voor hun tweede jaar volledig uit de luiers gehad. De aanpak was eenvoudig, tot een jaar volledig pampers. Daarna 's nachts pampers en overdag een minder goed merk (lees een minder comfortabele luier die de billen niet zo goed drooghoudt.) Na het eten of op aandrangtijden even op het potje en uitbundig belonen wanneer dat lukt. Dit alles in een 100% liefdevolle sfeer. Doordat de kleine een push-pull effect ondergaat overdag, belonen voor het potje en een vervelende natte broek als het niet lukt, zonder straf of onaardige opmerkingen daarover, leert de kleine de wet van oorzaak en gevolg letterlijk aan den lijve ondervinden. Reeds met 11/2 jaar konden mijn kinderen goed praten en luisteren. Ik vertelde dan dat de luiers veel centjes kostten en als onze ukkepuk helemaal droog wist te blijven, papa en mama heel blij zouden zijn en de kleine een groot cadeau naar keuze zou krijgen.. Dit heeft bij mijn kinderen goed uitgepakt, kort na dat gesprekje (ik vertelde dit pas als ik het idee had dat onze kleine daar aan toe was) lukte dat dan ook en bleven de luiers definitief achterwege, op een ongelukje daargelaten waren de kinderen volledig zindelijk. Ik heb dit verhaal aan mijn vrouw laten lezen en ze geeft aan dat het helemaal klopt. Wat ze toevoegde dat we een CONFORTABEL potje en brilverkleiner op de WC en een trekkoord met kralen hadden die speelse afleiding tijdens het poepen gaven. Ook gaven we ze op het potje zittend wel rozijntjes te eten of kleine spulletjes om mee te spelen. Volgens mijn vrouw waren ze allemaal binnen 20 maanden zindelijk. We maakten er nooit een probleem van en juist deze stressloze aanpak werkte bij ons prima. Deze benadering was niet conform het consultatiebureau destijds maar hadden we zelf bedacht. Onze kinderen waren echter een straatlengte eerder zindelijk dan verreweg de meeste anderen en hebben ook naderhand nooit problemen gehad met bedplassen ed. Ik denk dat de te comfortabele luiers de prikkel om zindelijk te worden misschien teveel onderdrukt. Voor de nacht is een comfortabele luier wel heel belangrijk, overdag is een "leren zindelijk worden"luier vanaf ongeveer een jaar aan te raden. Misschien heb je er wat aan.

Laat je kindje rustig met mooi weer een tijdje lekker buiten spelen, ook als ze nat is. Op een gegeven moment zal ze een afkeer krijgen van haar natte kleding, en vanzelf wel aangeven bij jou dat ze naar de wc moet. Zo hebben wij onze zoon zindelijk gekregen, en het werkte goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100