Hoe zorg ik ervoor dat mijn zoontje van bijna 9 maanden meer gaat eten?

Mijn zoontje van 9 maanden oud houdt niet van eten. Al helemaal niet van groentehapjes. Het toetje gaat er vaak met gemak in, maar fruit, boterhammen of groente weigert hij. Hij houdt zijn lippen stijf op elkaar en het is echt onmogelijk om nog iets naar binnen te krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (9)

Je kunt hem eventueel pap geven van brinta of zo, dat is ook wel gezond, dat is om te beginnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
anders kun je bv tomatensoep geven, eerst natuurlijk de juiste temperatuur, zelf proeven en dan aan hem geven, had ik ook gehad als baby. Misschien lust hij dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niks, niet druk over maken. Bied veel verschillende gezonde dingen aan, ook in dankjes. En het eten komt vanzelf. Vooral niet een probleem van maken. Hou het leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste kineren hebben zo'n fase; heel lastig.
Ik hoop, dat je de strijd niet bent aangegaan door hem te dwingen, want dan wordt het alleen maar erger. Hij wint namelijk!
Wat je kunt doen: geen toetjes/ onnodige tussendoortjes geven, alleen als hij weer goed gaat eten. Op een gegeven moment krijgt hij ècht honger. Je kunt groentehapjes in het begin wat aanzoeten met bijvoorbeeld appelmoes. Velen zijn daarop tegen, maar het werkt wel en al bij vele generaties voor ons ;-)
Geef hem zijn eten op de normale tijdstippen. Eet hij niet, dan weghalen en er ook geen enkel punt van maken. Blijf vrolijk en zeg gewoon, dat hij het strakjes weer mag proberen. Neemt hij een hapje, prijs hem de hemel in!! Maak er dan een spelletje van.
Heel veel succes.

Toegevoegd na 57 seconden:
"kineren"=kinderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 webske!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Wat bij ons erg goed werkte was om het eten niet fijn te maken of te pureren, maar bv de groente zo "groot" mogelijk te houden. Hierdoor kan hij zelf het eten pakken en er zo mee experimeteren. Het wordt een klieder boel, maar kan wellicht succes opleveren! Wat ook erg belangrijk is, want hij nog maar 9 maaden, om hem al de smaken te leren wennen. Soms moeten ze eerst iets een paar keer hebben geproeft voordat ze het echt lusten! Als laatst; probeer er voor te zorgen dat het geen strijd wordt, eten moet wel leuk zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons zoontje is ook 9 maanden en in het begin at hij wel maar nu steeds minder.
Door mijn ervaring van mijn 2 dochters weet ik dat dit kan komen doordat hij zoveel last heeft van doorkomende tandjes.
Ik ben tijdelijk gestopt met brood en geef hem weer een bordje pap behalve als hij heel veel last heeft of erg moe is doe ik dat nog welleens uit een fles. want dan wil hij pap van een lepel ook niet.
Wat de warme maaltijd betreft zorg ervoor dat je die niet te laat geeft want als hij te moe is dan wil hij niet meer eten.
Als je zelf om 6 uur eet geef hem dan om 5 uur al zijn eten.
Als jullie dan een uur later eten en hij heeft niet veel gehad van zijn eigen hapje dan kun je hem nog een worteltje, boontje of stukje broccolie ofzo in zijn vuistje geven dan vinden ze meestal erg lekker.Ook de pap smiddags geef ik vaak al om 11 uur omdat hij om 12 uur veel te moe is. dan kun je hem om 12 uur een korstje brood geven zodat hij toch aan het brood went.
heel soms als hij echt niet wil zet ik hem nog wel eens in zijn wandelwagen voor de tv met een speentje en een knuffel zodat hij even tot rust komt en ook daarna wil het eten iets beter lukken.
Ik wens je veel succes en hoop dat het met deze tips wel lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oefen geen rechtstreekse of onrechtstreekse dwang uit om je kind te doen eten. Ruim gewoon af, zonder commentaar (afprijzend of goedkeurend). Zorg voor 3 hoofdmaaltijden per dag en plan verschillende tussendoortjes zodanig dat er nooit meer dan 2 à 3 uur moet gewacht worden voor een volgende eetgelegenheid. Buiten deze tijdstippen wordt er niet gegeten.

De eetlust van baby's en kinderen maakt klassiek nogal wat bokkensprongen. Toch blijken deze schommelingen zelden uit te monden in een groeivertraging of ontwikkelingsachterstand. Van kleinsaf aan kunnen kinderen hun voedselopname heel precies regelen. Wanneer een kind slecht eet, moet men dus niet onmiddellijk in paniek slaan. Rustig blijven is beter voor je kindje en ook voor jezelf.

Het belangrijkste dat we hieruit moeten afleiden is: ouders bepalen wàt er gegeten wordt en wanneer.
Kinderen bepalen hoeveel er gegeten wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de meeste gevallen is de oorzaak idd een fase, maar niet in alle gevallen (zie mijn antwoord) kinderen bepalen zekers hoeveel er gegeten wordt. (als ouder zijnde kan je hoog of laag springen, maar vaak frustreert met het hele gebeuren waardoor het eten zelf enorm beladen wordt) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks euca!
Toevallig heb ik een zoontje van 10 maand, die ook problemen begon te krijgen met eten. Vanaf 4 maanden tot een maand geleden at hij alles en nu moeten we erg ons best doen. Hier een paar truukjes die bij ons vaak werken:
Geef hem een mooie knoeischort (mouwen evt omhoog) en leg een afdekzeil onder de kinderstoel. Nu laat je hem lekker spelen met zijn eten (zowel gepureerd als in grotere zachtgekookte stukken). Hij zal minder dan de helft opeten, maar succes verzekerd en de volgende keer plezier van herkenning!
Afleiden met speciale speeltjes, die hij de rest van de dag niet mag hebben: sleutels, muziekspeeltjes, etc. Zijn favoriet mag in zijn mondje om en om met een hapje gezond eten;-)
Verder schaar ik me achter de voorgaande beantwoorders: tandjes, fases, slaapritme, etc.. Er kan van alles meespelen, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zoontje is nog jong. Hij heeft nog alle tijd om rustig aan verschillende smaakjes te wennen. Begin met kleine hapjes. Doe dat een paar dagen en dan pas weer een paar dagen later. Zie het als een extraatje. Hij krijgt daarnaast toch nog voldoende opvolgmelk/borstvoeding?

Het kan ook helpen als je samen eet. Mogelijk is je zoontje wel geïnteresseerd in brood als hij jou ziet eten. Zien eten doet eten. Brood geweekt in de vertrouwde melk kan ook erg lekker zijn. Dwing in ieder geval niet. Mond dicht? Geef hem een eigen lepeltje met wat groente of fruit eraan. Dit doet hij vast in zijn mond op het moment dat jij niet oplet. Zo went hij rustig aan de smaak. Mogelijk kan jij dan later met een ander lepeltje nog wat in zijn mond doen.

Zie ook www.onlineconsultatiebureau.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dwingen helpt niet, dus gewoon blijven aanbieden.

het duurt even voor ze aan een smaakje wennen, maar maak er geen probleem van. wil ie niet? dan niet.

ik krijg de indruk dat het met het structuur van het eten te maken heeft.
waarschijnlijk lust hij crackers? en misschien ook wel kaas?
doe dan eens geraspte kaas op een cracker, en kijk of ie hier moeite mee heeft. (lag in de mond houden van de ene naar de andere kant, of weer uit de mond, of helemaal niet in de mond omdat er 'iets' op de cracker zit)

is het een kindje wat niet zoals andere kinderen dingen in zijn mond stopt om te ontdekken dan zou je kunnen gaan denken aan een overgevoelige mond/verkeerde mond motoriek.
dit soort kinderen houden ook niet van vieze handen (hier lijkt de gevoeligheid ook in te zitten) dus zandbakken, vinger verven, smeren met eten etc zijn niet echt besteed aan deze kinderen. misschien dat je dit herkent?

tips kan je krijgen bij het consultatiebureau mocht dit het geval zijn (laat je vooral hier NIET afschepen!!!)
anders contact opnemen met een logopedist (ja, je leest het goed, ook voor die hele kleintjes, en zéker ook voor eet problemen!)

blijf gladde hapjes/structuur aanbieden zodat de kleine alles binnenkrijgt, en zie het andere gewoon als oefenen en keer op keer weer proberen.
wel moed houden hoor, want als je het gaat forceren word het verzet/weerstand enkel groter op een gegeven moment.

mijn oudste was een redelijk ernstig geval met precies hetzelfde probleem. met haar ben ik naar het EET-team in het ziekenhuis geweest.
ze is nu 9 jaar, en eet nog niet de oren van mijn hoofd, maar het eten gaat veel beter dan het ooit was (destijds....zeg maar bijna nul komma nul)

laat je dus niet per definitie afschepen door verhalen over fases, eigenwijs gedrag, om de vinger winden, of zelfs dwingen te eten door verder helemaal niets aan te bieden!!

het is vrij simpel om erachter te komen wat de oorzaak is, dus doe er je voordeel mee. bij die van mij begon het nog voor de 9e maand, en wou dat ik dit soort dingen eerder had geweten.

wat het ook mag zijn, ik wens je veel succes met je kleine!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede raad van iemand die het kan weten :)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops (bloos) ik ben echt geen kenner hoor!!! ik deel enkel mijn ervaring omdat het weet en ervaren heb dat het niet #altijd# die bewuste fase of machtsstrijd is van het kind. :) bedankt voor het plusje :))